1

Jag har nyss köpt en buick 53a som det sitter ett 6V elsystem i och undrar hur jag på bästa möjliga sätt kan koppla in ljud i den.. har läst att det finns omvandlare från 6-12 Volt men att dom inte klarar av så mycket.. jag ska inte ha nå värsting ljud, 2st 6x9 typ. Eller går det att byta till ett tolv volts batteri och byta generator och sedan använda sig av en spänningsomvandlare från 12v till 6v så man kopplar all el i bilen som går på 6V till omvandlaren och sen kör stereon som vanligt??? eller hur ska jag göra?? Kom med tips

2

Jag glömde att säga det att jag inte är så sugen på att byta ut hela elsystemet till ett 12V ICQ/ab

3

jag många som vill ha sina jänkare i originalskick och sätter dit ett extra 12v batteri i bak och drar kablar till stereon från det och låter bilen vara helt orginal... brukar räcka en cruisingkväll.... sen beror det ju på batterikapaciteten och stereon också  ICQ/ab

4

Jo men tråkigt att behöva ladda det varje kväll och så, men borde gå och lösa på andra sätt också ICQ/ad

5

Kompisen utvecklade ovanstående tips.Finns ju ofta ganska gott om plats i motorutrymmet så han byggde ett fäste ganska långt ner motorutrymmet.Monterade en liten japsgenerator med inbyggt laddrelä,extra batteri i skuffen.

6 Senaste redigerad av Handy (2011-10-14 20:19:56)

rs68 skrev:

Kompisen utvecklade ovanstående tips.Finns ju ofta ganska gott om plats i motorutrymmet så han byggde ett fäste ganska långt ner motorutrymmet.Monterade en liten japsgenerator med inbyggt laddrelä,extra batteri i skuffen.

Ja jänkare brukar ju ha gott om plats både i motorrum och bagage, men det behövs ju inget jättebatteri och generatorer är ganska små nu för tiden.  Att installera detta separata 12V system (som lever sitt eget liv) måste vara det bästa alternativet, inga ingrepp i originalbilen, det kan ju sedan också utvecklas efter behov..koppla stereon, cigg-uttag till telefonladdare, luftpumpar  ICQ/ad etc etc
Förresten, jag vet inte hur det är på din bil men en del gamla jänkebilar har väl + i chassiet, i det fallet bör det externa 12V systemet separeras lite mera, inte "jorda" i karossen eller ramen.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7

Att konvertera en bil från 6->12 är inte så jättestort arbete, då det i princip bara är laddrelä, tänddelar och alla lampor som MÅSTE bytas... 6V generatorn sägs ska funka på 12... kablarna är ju grövre på 6v så de behöver inte bytas. Starten sägs hålla bra på 12V men snurra lite fortare. För de med pilar är det ju en liten utmaning, men finns ju nytillverkade på 12v att köpa. Torkarmotor går att koppla med motstånd eller byta...

Extrabatteri är nog det lättaste sättet.

Allt annat är krångligare än ovanstående två...

Har själv tänkt i tankarna om man kan ha ett 12v batteri som laddas från 6v systemet genom att choppa upp och transformera upp alternativt ha ett 12v batteri som generator laddar och sen ladda 6v från 12v batteriet, men jag tror inte std generator orkar med så mycket mera. Generatorn orkar ju knappt ladda 6v om man kör lysen och en 6v radio...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)