1

Hej. Ny på forumet. Moderatorn får bestämma om detta kan ligga uppe.

Har varit i kontakt med transportstyrelsen idag. Har efter många års frånvarande i VW cirkusen fått återfall och köpt mig en VW 1200 Typ1-63. Här kommer ett litet dilemma. Bilen besiktigades i augusti.
Bilar som är besiktigade i år (2017) är INTE besiktningsbefriade (enl lag). Det är först nästa år som denna lag träder i kraft....hade ett långt samtal gällande 24 månaderperioden men det hjälpte inte.

Saxat från transportstyrelsen: Följande fordon undantas från kravet på periodisk besiktning under förutsättning att de har en godkänd kontrollbesiktning under den senaste 24-månadersperioden:
Personbil, lastbil, buss, motorredskap klass I, A-traktor och EPA-traktor som är 50 år eller äldre.......... Så vad betyder 24 månadersperiod?

Kan det vara så att det inte går att säga "ja ditt fordon är besiktningsbefriat" pga att lagen inte har börjat gälla, tjänstefel?
Jag tror att det kommer lösa sig. Måste hålla bilen i ett säkert och körbart skick iaf, det är ju trots allt ett Father and son projekt Default/smile

Tar med denna så vi kan jämföra tolkningar.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … -maj-2018/

2

Jag förstår heller inte varför de inte kan tolka sina egna regler.

OK det har inte trätt i kraft än, men ändå.

Min tolkning är att har man besiktigat inom 24 månader före 18/5 2018, så klarar man sig från ett besök till.

Det andra jag undrar, är varför är folks så oroliga?
Måste man så måste man, eller ska man börja byta till kompressormatad bigblock i vinter?

"ljushuvud"

3

Bilar som är ine i sin ordinarie period  frånskrivs kravet på besiktning
nästa år dem 20maj...samt att vanliga bilar skall besiktigas inom 14månader sen sista
gången oavsett slutsiffran...24mån blir samma kvar 30års regeln

4

Testade att söka på regnummer på Opus och fick då detta: När de nya reglerna börjar tillämpas är ditt fordon äldre än 50 år (40 år för motorcyklar). Har du då en godkänd kontrollbesiktning som är max 24 månaderna blir fordonet besiktningsbefriat.

5 Senaste redigerad av EskiL 109 (2018-04-10 09:35:19)

Min -68 buss besiktades 20 Maj 2016!
När jag kollar ”mina fordon” på transportstyrelsen så måste jag besikta senast 30 Maj 2018.
Den borde vara besikningsbefriad tolkar jag det som...?

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

6

EskiL 109 skrev:

Min -68 buss besiktades 20 Maj 2016!
När jag kollar ”mina fordon” på transportstyrelsen så måste jag besikta senast 30 Maj 2018.
Den borde vara besikningsbefriad tolkar jag det som...?

Hmmm... lurig... de gamla reglerna gäller till den 19:e och den nya från 20:e, då är frågan vart din hamnar i och med att den ska vara en godkänd besiktning som är max 24 månader gammal  ICQ/an

7

Min v4 bes hösten 2016 o ska va bes befriad enl en bes man men jag har inte kollat med transportstyrelsen

8

Hur svårt är det att göra en besiktning till om man råkar ligga några dagar fel, det är väl bara att fixa det och vara glad at man slipper sen?  ICQ/ab

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

9

falcor skrev:

Hur svårt är det att göra en besiktning till om man råkar ligga några dagar fel, det är väl bara att fixa det och vara glad at man slipper sen?  ICQ/ab

Enligt mej kunde de gamla reglerna varit kvar . de är bra om bilarna kontrolleras vart annat år

10

Ni har haft er tid, och inget hindrar att ni besiktar hur ofta ni vill.

Mer frihet åt folket! ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Eklund skrev:
falcor skrev:

Enligt mej kunde de gamla reglerna varit kvar . de är bra om bilarna kontrolleras vart annat år

Vad är det som är bra med att bilar som är äldre än 50 år besiktigas vartannat år?

Enl Transportstyrelsens statistik så orsakar tekniska fel, i stort sett inga olyckor för fordon äldre än 40 år.

Kom ihåg att besiktningen är en trafiksäkerhetsåtgärd, och gör den ingen nytta så varför hålla på?

Det är ägaren som har ansvar för att fordonet är trafiksäkert.
Och känner du dig osäker så kan du besiktiga din bil så ofta du vill, finns inge hinder för det.

I stort sett är det väl bromsprov som kan var lite knepigt att göra om man inet har tillgång till en grusväg.

I övrigt kan du själv kolla efter trasiga lampor Rost och glappa framvagndetaljer.
Det gör jag när jag rundsmörjer mitt hobbyfordon, för vi följer väl tillverkarens service intervall :-)

"ljushuvud"

12

Mr 56 skrev:
Eklund skrev:
falcor skrev:

Vad är det som är bra med att bilar som är äldre än 50 år besiktigas vartannat år?

Enl Transportstyrelsens statistik så orsakar tekniska fel, i stort sett inga olyckor för fordon äldre än 40 år.

Kom ihåg att besiktningen är en trafiksäkerhetsåtgärd, och gör den ingen nytta så varför hålla på?

Och känner du dig osäker så kan du besiktiga din bil så ofta du vill, finns inge hinder för det.

I stort sett är det väl bromsprov som kan var lite knepigt att göra om man inet har tillgång till en grusväg.

I övrigt kan du själv kolla efter trasiga lampor Rost och glappa framvagndetaljer.
Det gör jag när jag rundsmörjer mitt hobbyfordon, för vi följer väl tillverkarens service intervall :-)

O du tror givetvis inte att de här kommer missbrukas?

13 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-04-10 12:42:50)

Eklund skrev:
Mr 56 skrev:
Eklund skrev:

O du tror givetvis inte att de här kommer missbrukas?

Vad menar du med missbrukas??
Om man inte behöver besiktiga så är det väl inget missbruk om man inte besiktigar?!

"ljushuvud"

14

Jag tror han menar:
Varför är alla så rädda för en sista besiktning?
Går inte bilen igenom tror folk. Å om den inte skulle gå igenom är det olagligt att framföra på väg.
Men just den punkten tror jag många kommer missbruka.
Jag tror på rejält med ökade flygade besikningar framförallt runt träffar.

15

Bajen skrev:

Jag tror han menar:
Går inte bilen igenom tror folk. Å om den inte skulle gå igenom är det olagligt att framföra på väg.

Är man rädd för en sista besiktning, så har man problem.
Det man ev skulle kunna vara rädd för är väl efter fem sex år , när bilar som körs väldigt lite får problem med bromsar som kärvar.

Och att folk kör obesiktiga bilar med körförbud, så sker det redan idag.
skulle det visa sig att det sker ett nämnvärt antal olyckor med obesiktigae bilar och de orsakas av tekniska fel, så är det ju lätt att införa besiktning igen.

Jag har redan haft polisen efter min Ford  33 ett par ggr, och där det säkert kollat regnumret och sett att den är godkänd för trafik.
Så det kommer nog att vara svårt att komma undan, och i Linköping har det redan provkörts bilar som automatiskt läser skyltarna och kollar bilen status.
Ju dyrar Bonusmalus så kommer nog flera att köra oskattade bilar och de kommer att jagas, och då åker 50 åringarna med.

Redan idag sker det flygande besiktningar utanför träffar, såg länstrafikgruppen på A6 i Jönköping jobba på i påskhelgen de gjorde tydligen ett fyrtiotal besiktingar.

Men bara en bil fick körförbud.

Många fick nog ombesiktning för att de var ombyggda (inget som bilprovningen kollar om det inte har med säkerhet att göra).
Tror inte många var äldre än 50 år :-)

Att ingen kommenterar att det kommer att bli en skärpning för personal som utför flygande besikninga?
Det måsta väl vara en positiv grej.

Låt oss glädjas över denna frihet under ansvar.......

Jag vet att man har kört detta i England i ett antal år nu, utan problem.
Det "roliga" med det var att bilklubbar var imot besiktningfrihet,men englands regering var för (de orkade väl inte besikgiqa sina gamla Rolls Royce bilar ;-))

"ljushuvud"

16

Mr 56 skrev:
Bajen skrev:

Jag tror han menar:

Är man rädd för en sista besiktning, så har man problem.
Det man ev skulle kunna vara rädd för är väl efter fem sex år , när bilar som körs väldigt lite får problem med bromsar som kärvar.

Och att folk kör obesiktiga bilar med körförbud, så sker det redan idag.
skulle det visa sig att det sker ett nämnvärt antal olyckor med obesiktigae bilar och de orsakas av tekniska fel, så är det ju lätt att införa besiktning igen.

Jag har redan haft polisen efter min Ford  33 ett par ggr, och där det säkert kollat regnumret och sett att den är godkänd för trafik.
Så det kommer nog att vara svårt att komma undan, och i Linköping har det redan provkörts bilar som automatiskt läser skyltarna och kollar bilen status.
Ju dyrar Bonusmalus så kommer nog flera att köra oskattade bilar och de kommer att jagas, och då åker 50 åringarna med.

Redan idag sker det flygande besiktningar utanför träffar, såg länstrafikgruppen på A6 i Jönköping jobba på i påskhelgen de gjorde tydligen ett fyrtiotal besiktingar.

Men bara en bil fick körförbud.

Många fick nog ombesiktning för att de var ombyggda (inget som bilprovningen kollar om det inte har med säkerhet att göra).
Tror inte många var äldre än 50 år :-)

Att ingen kommenterar att det kommer att bli en skärpning för personal som utför flygande besikninga?
Det måsta väl vara en positiv grej.

Låt oss glädjas över denna frihet under ansvar.......

Jag vet att man har kört detta i England i ett antal år nu, utan problem.
Det "roliga" med det var att bilklubbar var imot besiktningfrihet,men englands regering var för (de orkade väl inte besikgiqa sina gamla Rolls Royce bilar ;-))

Bra skrivet . De jag menade var att många kommer nog att följa reglerna o sköta sin bil o se till att den är i trafiksäkert skick men sen kommer de finnas många som bara kommer se de som ett kryphål för att kunna köra billigt o strunta i om bilen är trafiksäker (mest troligt inte entusiaster) o sen kommer de förekomma slarv.

17 Senaste redigerad av michaelth (2018-04-11 13:35:43)

Har även hör från en del i hobbyn.. Att sen kan man ju byta motorn.(till vassare) osv utan att bry sig..och kan strunta i att tex uppdatera bromsar. ...
Men visst kan man det, om man tänker på sina medtrafikanter och inte bara sig själv.. ICQ/ad
Förhoppningsvis blir det inte för många som sas missbrukar systemet..
Jag kan tycka att det är vettigt med viss kontroll av tex leder och lager  på fordonen,även fast jag har lyft och är ganska så kompetent man kan missa fel..

Angående polisbilar som läser skyltar så har vi på jobbet utrustat en serie bilar.. Men det var på prov. Jag vet inte hur det går vidare. Kapaciteten på systemet var fantastisk.. Men kostnaden inte helt gratis som med många special system.

Edit frågade en fordons ansvarig på polisen nu.. Nummerplåts läs systemet är aktivt och kan eftermonters på befintliga polisbilar och så görs det nu. Polisen är mycket nöjda då det är ett snabbt och arbetsbesparande redskap för att sålla ut. ....en del som kör obesiktigat oskattat osv.. Mao man får stå för sina handlingar!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Det är många i min bekantskapskrets som höjt på ögonbrynen över att veteranbilar inte bara behöver besiktas vartannat år, utan även att en gammal sextiotalsbil inte behöver säkerhetsbälten och inte heller behöver vinterdäck. Dessa regler är ju egentligen underliga på samma sätt som besiktningsbefrielsen.

Vissa hävdar att bara för att bilen är byggd på sextiotalet, så innebär det ju inte att den är säkrare för att säkerhetstänket på 60-talet var ett annat, de menar att man borde ha bälten även i en sån bil.

Det går att dra fler paralleller, men jag har tolkat situationen som så, att dessa till synes märkliga undantag för den äldre fordonsflottan, beror på att dessa bilar till största del brukas på ett annat sätt. Man ska inte vara hindrad att transportera bilen en kort bit på vintern bara för att man inte har några vinterhjul. Och de som faktiskt kör på vintern skaffar vinterhjul ändå, man är ju rädd om både det egna livet och bilen.

Besiktningsbefrielsen vid 50 års ålder innebär således att alla de berörda fordonen på ett eller annat sätt har ett tillräckligt stort affektionsvärde för att brukas på ett annat sätt än den genomsnittlige bilen, därför kan det vara motiverat med andra regler för dessa fordon. Det är upp till oss som kommer att äga och bruka besiktningsbefriade fordon, att anta utmaningen och ansvaret att se till att fordonet är säkert för allmän väg.

Precis som det alltid finns en pikant klick människor som ska utnyttja våra rättsliga system, kommer det kanske finnas en och annan aspirant inom detta område också, men detta antal personer borde vara närmast försumbart om man jämför med andra bedrägeriformer.

Men dessa regler kommer ju att innebära en lättnad för undertecknad, så jag är jävig i situationen. ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

Då var det dax, nu är det den 20 maj  ICQ/ag
Är bilarna besiktningsbefriade nu?  ICQ/ah

Får man nått papper på det, eller slutar dom bara att skicka förslag på besiktningstider?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

20

lasslo skrev:

Då var det dax, nu är det den 20 maj  ICQ/ag
Är bilarna besiktningsbefriade nu?  ICQ/ah

Får man nått papper på det, eller slutar dom bara att skicka förslag på besiktningstider?

De kommer sluta skicka ut att du har fått körförbud på din bil. Besiktningslappar kommer garanterat från olika företag även i fortsättningen.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

21 Senaste redigerad av Tristar (2018-06-07 16:34:22)

Min ena cab fick nytt besiktningsdatum, senast torsdag 31 december 2099 per automatik då den var besiktigad 31 maj 2016.

Hmm det blir nog barnbarnen som får köra in bilen då.

Post's attachments

vw-cab-1964-spain.jpg, 547.12 kb, 1200 x 900
vw-cab-1964-spain.jpg 547.12 kb, 175 downloads since 2018-06-07 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

22

Tristar skrev:

Min bil ska besiktigas senast tordag 31 december 2099

Hmm det blir nog barnbarnen som får köra in bilen då.

Min med:-)

"ljushuvud"

23

Cab nr 2 blankt papper idag, besiktigad fram till 2100  ICQ/bp

Post's attachments

vw-1958-cab.JPG, 192.24 kb, 853 x 640
vw-1958-cab.JPG 192.24 kb, 174 downloads since 2018-06-07 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

24

Snygga bilar! Min 67:a ska också besiktas senast 31/12 2099.

Post's attachments

IMG_1724.JPG, 537.57 kb, 1440 x 1080
IMG_1724.JPG 537.57 kb, 176 downloads since 2018-06-07 

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

25

Ska besikta vår 69:a Fastback i år. Blir den automatiskt besiktningsbefriad nästa år när den blur 50 år, eller fungerar det eg ?