1

Hej,

Precis införskaffat en caravelle -87 som jag tänkte försöka göra iordning. Men har ett problem och det är att den överhettas/kokar. Förra ägaren sa att det kan kanske bero på dåliga topplocks packningar (har en helt ny packningssats) då komp testet inte visar kassa värden. Är novis så tar tacksamt emot svar gällande vad det kan vara. Kan de vara att komp kommer ut i kylvatten och därför ökar trycket? Som sagt dålig koll så tackar för svar.

En annan fråga och det gäller prisvärda och bra höjningssatser om någon har koll. Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Fred

2

Kanske bara är luft i systemet. Kolla om backventilerna i locket på expansionskärlet funkar som dom ska. Funkar inte dom så kokar den lättare.
Åk förbi nån bilverkstad och be dom stoppa ner en co-mätare i expansionslärlet för har topplockspackningen gått och det kommer in avgaser i kylvattnet så går det mäta.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

3

Tack för tipset, det ska jag definitivt kolla upp!

4

Kan inte så mycket om dessa bussar, men.
Har du luftat kylaren?
Sitter en skruv i ena hörnan på kylaren bakom lampgrillen har jag läst mig till förut ICQ/ab

5 Senaste redigerad av Fred (2017-11-06 13:42:33)

Tack för tipsen, har kollat dessa saker men tråkigt nog så är det avgaser i vattnet:/ så blir att byta packningar/renovera motorn. Är det någon här som vet någon som är duktig på wasserboxer eller vet nån firma eller liknande att vända sig till?Alt någon som säljer en wasserboxer motor? Tack på förhand ICQ/ag