1

Jag har inte byggt många maskiner men några, och dessa har jag schimsat in vipparmsbryggan så att justerskruven är i linje med ventilen vid halva lyftet, vilket väl är det vanliga såvitt jag förstår. Efter att läst lite amerikanska forum så fanns där också en uppfattning att  justerskruven och ventilen snarare skulle vara i linje med varandra närmare maxlyft för då är ventilfjädertrycket större. Vad har ni för uppfattningar i frågan? Kan det vara så att det kanske ger mindre slitage på ventilstyrningar om ventil och justerskruv är i linje med varandra vid kanske 3/4 eller 2/3 lyft och inte 1/2 lyftet? Är det andra faktorer än slitage som bör tas med i diskussionen? Det fanns också en uppfattning att frångå "1/2 lyfts principen" speciellt skulle gälla i de fall då justerskruven satt vid stötstången. Som sagt vad anser ni?

2

gusten skrev:

Jag har inte byggt många maskiner men några, och dessa har jag schimsat in vipparmsbryggan så att justerskruven är i linje med ventilen vid halva lyftet, vilket väl är det vanliga såvitt jag förstår. Efter att läst lite amerikanska forum så fanns där också en uppfattning att  justerskruven och ventilen snarare skulle vara i linje med varandra närmare maxlyft för då är ventilfjädertrycket större. Vad har ni för uppfattningar i frågan? Kan det vara så att det kanske ger mindre slitage på ventilstyrningar om ventil och justerskruv är i linje med varandra vid kanske 3/4 eller 2/3 lyft och inte 1/2 lyftet? Är det andra faktorer än slitage som bör tas med i diskussionen? Det fanns också en uppfattning att frångå "1/2 lyfts principen" speciellt skulle gälla i de fall då justerskruven satt vid stötstången. Som sagt vad anser ni?

Ja, det kan ligga nånting i ditt resonemang.Speciellt om man kör med riktigt hårda dubbelfjädrar..

3

gusten skrev:

Jag har inte byggt många maskiner men några, och dessa har jag schimsat in vipparmsbryggan så att justerskruven är i linje med ventilen vid halva lyftet, vilket väl är det vanliga såvitt jag förstår. Efter att läst lite amerikanska forum så fanns där också en uppfattning att  justerskruven och ventilen snarare skulle vara i linje med varandra närmare maxlyft för då är ventilfjädertrycket större. Vad har ni för uppfattningar i frågan? Kan det vara så att det kanske ger mindre slitage på ventilstyrningar om ventil och justerskruv är i linje med varandra vid kanske 3/4 eller 2/3 lyft och inte 1/2 lyftet? Är det andra faktorer än slitage som bör tas med i diskussionen? Det fanns också en uppfattning att frångå "1/2 lyfts principen" speciellt skulle gälla i de fall då justerskruven satt vid stötstången. Som sagt vad anser ni?

Hej
Det är en kompromis på det du skriver men om du har en kam som lyfter över 12mm
du kan tänka dig hur det blir över 16>mm lyft då måste man ha en rulle på toppen av vipparmen
Jag brukar rekomodera att man har en ledfot på vippan(porsche har det orignal på vippan)
Man brukar se skador på ventilstyrningan/ventil på en motor som har gått långt
Vipparms skruven är ingen bra lösning. För tryck röresen på ventil brukar det bli en grop i ventilskaftet som det ökar tryck lasten
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Så slutsatsen för mildare kammar och fjädrar är att "1/2 lyftsprincipen" är att föredra.//gusten

5 Senaste redigerad av RAINIER (2011-02-20 11:27:08)

Jag tror på 1/2 lyft pricipen. Bilderna som följer, visar skillnaden mellan 7.0mm spacers under vipparmsbryggan och med 3,5mm spacers. Bilderna är tagit vid 1/2 lyft.

http://i54.tinypic.com/2i6h1ly.jpg

http://i55.tinypic.com/2ymeuu0.jpg

http://i55.tinypic.com/2hwmmv9.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

6

Jag håller fortfarande på med min vipparmsgeometri och det var väldigt tydlig vilken påverkan korrekt geometri hade på att få ventilen att öppna, lyfta, enligt kamkortet. Vid fel geometri så var det åtskilliga tiondelar under kamkortet, men det klart med fel vinklar, även på stötstångssidan,(jag har justerskruven på ventilsidan) blir inte vippans hävarm som den borde vara.

Jag har nu de s.k. swivel-ball justerskriuvarna(Ford) och om man ska få en bra geometri så bör vippan tas av i underkant för att kunna skruva in justerskruven lite längre MEN då blockeras oljehålet som förser kulan med olja. Så vad göra shimsa mer under vipparmsbryggan vilket då innebär sämre geometri eller ska man byta till typ 911 justerskruvar "elephantfoot" som inte har smörjhål(antar att stänksmörjning är tillräckligt i dessas fall) och som därför kan skruvas in längre?

Vad gällerjusterskruvar så var det också många på amerikanska forum som enbart rekomenderade original, relativt dyra, 911-skruvar då andra inte höll kvalitetsmåttet och många var framför allt kritisk mot "swivel-ball" typen. Jag antar att kam och vipparmsutväxlingar också spelar roll. I mitt fall är det 11.4 mm lyft med 1.1:1  vippor.

Så vad är er åsikt om oljehål och kvalitet på justerskruvar?

7

Hade en justerskruv som brast för mig i höstas, det vad en CB swivel-ball typ. Och krökte en stötstång för mig (en manton chromoly!)
Är dock mitt fel, hade lite för mycket lyft, 13,3 mm med 1:1,25 vippor. Så troligtvis bottnade fjädrarna.
Går nu tillbaka till standard justerskruvar med lash caps på ventil topparna. Och 1:1,1 vippor.

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

8

gusten skrev:

Jag håller fortfarande på med min vipparmsgeometri och det var väldigt tydlig vilken påverkan korrekt geometri hade på att få ventilen att öppna, lyfta, enligt kamkortet. Vid fel geometri så var det åtskilliga tiondelar under kamkortet, men det klart med fel vinklar, även på stötstångssidan,(jag har justerskruven på ventilsidan) blir inte vippans hävarm som den borde vara.

Jag har nu de s.k. swivel-ball justerskriuvarna(Ford) och om man ska få en bra geometri så bör vippan tas av i underkant för att kunna skruva in justerskruven lite längre MEN då blockeras oljehålet som förser kulan med olja. Så vad göra shimsa mer under vipparmsbryggan vilket då innebär sämre geometri eller ska man byta till typ 911 justerskruvar "elephantfoot" som inte har smörjhål(antar att stänksmörjning är tillräckligt i dessas fall) och som därför kan skruvas in längre?

Vad gällerjusterskruvar så var det också många på amerikanska forum som enbart rekomenderade original, relativt dyra, 911-skruvar då andra inte höll kvalitetsmåttet och många var framför allt kritisk mot "swivel-ball" typen. Jag antar att kam och vipparmsutväxlingar också spelar roll. I mitt fall är det 11.4 mm lyft med 1.1:1  vippor.



Så vad är er åsikt om oljehål och kvalitet på justerskruvar?

Jag vore tacksam för synpunkter vad gäller kvalitet på ventiljusterskruvar