Hur var det med att köra med e85 i en bubbla?
Vad måste göras? 
1. Byta bränsleslangar till nya som tål etanol
2. Se till att det kommer mer soppa eftersom etanol har lägre energiinnehåll (kolla t.ex. http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php)
3. Inte lyssna på folk som påpekar tänkbara problem med E85 i gamla motorer 
Hur är det med membranet i förgasaren, tål den etanol?
Hur var det med att köra med e85 i en bubbla?
Vad måste göras?
Om det är nytt membram bör det funka för att soppan i dag har 1-4% inblandning av alcohol
Till våren kommer 95 oktan att för svinna och kommer ersättas av E10
Men vad vinner du på att använda E85 på en sugis
Jag är ingen motståndare till E85 men om man pratar med motorrenoverare så har dom mycket arbete med bilar som går på E85
Det som går sönder är ventilstyrningar och ventil säte på grundav att det inte finns någon smöjning i bränslet
(Jag är jätte glad att jag får mera arbete att renovera toppar )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Finns det inte tillsats som man häller i tanken för att få smörjning? Typ tripak 
6 2011-10-11 11:48:34 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-11 11:50:03)
Till alcohol ????
Det finns saker man kan ha i mettis men vi har inte sett någon skilnad på sitaget (promod) Typ pumpar
E85 har aldrig hörttalas om något
I racing värden Brukar man tömma systemet och smörja med någon tunn smörjolja Typ 5-56
Tripak är det inte oktanboster ????
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jo de e oktanhöjande, nu tänkte jag fel
Men vad är skillnaden på nyare bilar som kan köras på e85, jag tänker på ventilstyrningarna?
Jo de e oktanhöjande, nu tänkte jag fel
![]()
Men vad är skillnaden på nyare bilar som kan köras på e85, jag tänker på ventilstyrningarna?
Om det var så lätt
Lite info om topparna sen är det mera längre ner i motorn
Toppen är en annan alu legering som kom på 90talet i brasilen 040 topparna
ventilsäte är annan legering samma med ventil och styrning
Polaren var kvalitet ansvarig på saab(GM) Och han säjer att det var gryma problem med motorena som på E85
Han var med att ta fram corvett för 2013 men när usa förbjöd E85 så dog det projektet
När en så stor bilfabrikant erkäner att man har problem med den typen av bränsle så kan man alltid försöka
Men på en hobby bil kan man ofta leva med såna saker typ att man plockar i sär och kolla evenuelt byta på vinten
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
