1 Senaste redigerad av Ovaltyp2 (2011-10-09 09:16:34)

Har försökt lösa problemet med handbromsvajern när jag monterat straight axel kit.Har provat montera en vajer med längden 3480mm .Den är märkt med 08/63- 08/67. Den blir alldeles för lång.Det syns inte på bilden men det sitter en "förlängare" vid ingången till bromsskölden.Även fjädern på den nya vajern har jag kortat till 38 st "ringar"  ICQ/ab
http://i166.photobucket.com/albums/u108/ghiamannen/vajer3.jpg
Så här ser det ut fram.
http://i166.photobucket.com/albums/u108/ghiamannen/vajer4.jpg
Hittade på ett forum följande:
E-Brake Cable Spacers


‘64-’67 Bus
-Stock cables w/ cable spacers

Late ‘60 to ‘63 Bus
-’64-’67 cables w/ cable spacers

‘56-Early ‘60
-Must install a Late ‘60-’63 or ‘64-’67 hand brake assembly.
-’64-’67 cables w/ cable spacers

**Depending on cable manufacturer you may need to trim as much as 3″ off of cable spring.**

Vad har ni experter för tips? Bussen min är en -60a ,förmodligen en tidig?

// Magnus

2

Lattjo, när jag skulle dra vajrarna på min 67a, hade jag det omvända problemet. Lösningen där var att borra ett hål i bärarmen som man trädde vajern igenom. Skulle aldrig trott att det skiljde så mycket i längd! Vad menar de med "hand brake assembly" tro? Är det framtill man menar då? Själva spaken alltså? Bromsarna bak använder man väl samma oavsett årsmodell, då det är mer beroende på lådan som ju kommer från en helt annan bil, eller?

Tyvärr fler frågor än svar, men det kanske går att nysta ut något av frågorna som leder till ett svar...  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

I.o.m att du har den tidiga handbromsen där du fäster vajern underifrån och har problem med att vajrarna är för långa torde lösningen vara att du byter handbromspak till en senare där vajrarna går upp i hytten. Som jag förstått, och själv erfarit, är det dock mkt ovanligt att det går att få lossa hanbromsen hel då sprinten ofta är fastrostad. Den snabba lösningen är nog att kapa vajern och sätta vajerlås. -syns ju ändå inte när skyddsplåten är monterad.

4

Har aldrig kollat upp den här uppgiften, men jag har hört någon gång att om man behöver korta en handbromsvajer i "handbromsänden" kan firmor som håller på med segel (till båtar) kapa vajern och pressa dit en ny gängad ände.

5

Tobias J skrev:

I.o.m att du har den tidiga handbromsen där du fäster vajern underifrån och har problem med att vajrarna är för långa torde lösningen vara att du byter handbromspak till en senare där vajrarna går upp i hytten.

Aha, det är alltså det som är skillnaden. Jag tyckte att jag inte kunde identifiera handbromsspaken på bilderna. Då förstår vi vad jänkarna menar med "hand brake assembly"!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6 Senaste redigerad av Ovaltyp2 (2011-10-11 22:30:53)

Jag har provat att förlänga hyllsan och även sätta ett rör framtill.Det funkar faktiskt men frågan är om man ska prova med typ vajerlås eller liknande?
http://i166.photobucket.com/albums/u108/ghiamannen/vajer46.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u108/ghiamannen/VAJER45.jpg
Ser bättre ut nu.Tog bort ytterligare 8 varv på fjäder så nu är det ca 30 varv  kvar.
http://i166.photobucket.com/albums/u108/ghiamannen/mmm.jpg

7

byt bromsspaken från lyxprojektet annars, pröva går ju. (å är ju gratis) ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden