1

Hej jag söker en motor till min tolva som är utan , allt av intresse och även tacksam för tips osv
/ Petter 0705881508

2

Vilken typ av motor är det? Är det en tidig typ eller är det den senaste E-motorn?

Lattjo lajban med luftkylt.

3

popeye skrev:

Vilken typ av motor är det? Är det en tidig typ eller är det den senaste E-motorn?

Söker en tidig ( till en 68 ) men allt av intresse . E-motorn till 76orna är det samma som i 914 ?

4

Var det inte en 356:a s.k. Super 90 i dom bilarna hade en sån motor i min bubbla på 70-talet och vill minnas att man
sa den kom från 912:orna. Det blir nog i sådana fall inte lätt att hitta en sån i hyfsat skick inom Sveriges gränser.
Försök på Tyska siter där finns dom men priserna är väl inte dom billigaste ens där eller kolla nåt Svenskt Porscheforum
lycka till.

5

ztadsbudet skrev:

Var det inte en 356:a s.k. Super 90 i dom bilarna hade en sån motor i min bubbla på 70-talet och vill minnas att man
sa den kom från 912:orna. Det blir nog i sådana fall inte lätt att hitta en sån i hyfsat skick inom Sveriges gränser.
Försök på Tyska siter där finns dom men priserna är väl inte dom billigaste ens där eller kolla nåt Svenskt Porscheforum
lycka till.

Om man skall vara petig så är det inte samma motortyp trots att det effekten är lika. Super 90 är några år äldre än 912 motorn och har lite annan specifikation (toppar, kam, kompression etc.). En 912 motor borde rimligtvis vara mindre dyr än en Super 90.

6

Såg en 912motor till salu för 15000euro, är det möjligt?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

E-motorn är densamma som sitter i Porsche 914-4 samt VW411-412 och de senare luftkylda bussarna. Naturligtvis finns det olika skillnader i kubik, kylningens utförande samt bränsletillförseln (förgasare eller insprutning). Även svänghjulets utformning skiljer mellan de olika modellerna.

8

Begär dom m15000 euro så får dom nog sitta på motorn ett bra tag  ICQ/ad min budget är betydligt lägre . Söker helst en orginal motor då den skulle passa utan modifieringar men allt är intressant   ICQ/ab

9

Ska det inte gå att genom kopplingsanpassning sätta i en lite vassare typ 1:a motor?? bara för att få köra menar jag tills du ev. får tag i en org.motor. Åtminstone tyckte jag att den super 90 motor jag monterade
i min bubbla var totalt överskattad och hade ett avsevärt bättre ax & drag med en renoverad och till stående kylning konverterad 1600cc typ 3:a med lätt portade toppar och lite vassare kam och orig. solex 32:or.
Vad gäller priset på 15.000 euro för motorn som säkert är helrenoverad så har jag hur otroligt det än kan låta sett värre man betalar för namnet Porsche både i inköp av motor och framtida reservdelar på min tid på 70-talet var skillnaden i pris på varenda j-la liten skruv 5 till 6 gånger högre än till VW. Motorerna från -66 till sista tillv.år-69 skiljer sig mycket riktigt lite grann i specifikationerna från mod. upp till -65 men är det en
förgasarmotor så är skillnaden mycket marginell vad gäller komp. cc och prestanda.

10

Priset 15000 Euro låter som priset för en risig Porsche 356 Carrera 1600 motor som längtar efter en riktig renovering. Gamla Porsche original prylar börjar verkligen bli hårdvaluta. Samma sak kommer säkerligen hända med gamla luftkylda VW prylar. Det bör vi kanske tänka på innan vi förgås av ånger, när vi säljer gamla fina prylar alldeles för billigt.

11

popeye skrev:

Priset 15000 Euro låter som priset för en risig Porsche 356 Carrera 1600 motor som längtar efter en riktig renovering. Gamla Porsche original prylar börjar verkligen bli hårdvaluta. Samma sak kommer säkerligen hända med gamla luftkylda VW prylar. Det bör vi kanske tänka på innan vi förgås av ånger, när vi säljer gamla fina prylar alldeles för billigt.

Du får nog lägga till en nolla för att komma närheten av någon original 356 Carreramotor.
En nytillverkad motor ligger på 120 000 Euro.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

12

En komplett fyrkamsmotor för 15 000 euro köper jag gärna om någon har en över....