1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2017-08-30 09:58:28)

Jag funderar på att investera i en växelförarhylsa i brons/mässing isf i plast.

Vad säger panelen? Någon som gjort det? Det kostar en slant men jag tror det kan vara värt.

Tyvärr måste man beställa från US har inte hittat någon som säljer i Sverige. Kanske någon kan svarva några stycken?

http://www.ev4unow.com/VWBusShiftRodBushing.html

Post's attachments

Lagerhylsa i brons för växelstången.jpg, 16.9 kb, 396 x 291
Lagerhylsa i brons för växelstången.jpg 16.9 kb, 125 downloads since 2017-08-30 

Lagerhylsa i plast för växelstången.jpg, 18.1 kb, 320 x 240
Lagerhylsa i plast för växelstången.jpg 18.1 kb, 116 downloads since 2017-08-30 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Om axeln passar bra i hålet dvs röret är slätt kan det bli en bra lagring.. Annars är plast sas själv smörjande.. Och förlåtande om inte det passar exakt.. Gamla rostiga växelrör kan vara ett helvete att få loss.. Inte ovanligt att dom är lite deformerade.. Att svarva en hylsa går kvickt men då behövs ju måtten... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Vad vill man uppnå? Känns som att det är en risk att man nöter på växelföraren om bussningen blir dåligt smord.

4

Jag svarvade en i Teflon och tryckte dit.
Brons kan man ju svarva i, men då är det svårare att få dit bussningen.
Mässing... nja.....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5 Senaste redigerad av luftgekühlt (2017-08-30 17:13:35)

Tack för alla svar.

michaelth: den produkten jag länkade till är en 'rip off' alldeles för dyrt men bra. Den som svarvar några stycken i Sverige kan få de sålda snabbt menar jag. jag har inte måtten.

HenrikL: bussningen som tillverkas i plast idag är av undermålig kvalité, så längre livslängd är det som efterlyses. Och den måste smörjas ofta såklart om den ska hålla. Den i brons är "självsmörjande" men för att kunna smörja krävs att den slits, så du har rätt inte bra om bussningen blir dåligt smord.

Mogge: menar du att det är svår att få växelföraren i bussningen?

jag fick det här svaret idag på The Samba. Priset är oförsvarligt:

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=685654

==============================================================================================
There are two issues.....one positive and one negative.

First....a statement of the facts....the bronze bushing will NOT last forever. The fact that they made it oit of oil-lite bronze sealed that fate.....but it WILL be accurate and last a long time.

The proper material for the smoothest shifting is an engineering plastic like they made the originals out of (i.e. UHMW, filled nylon of the proper alloy or filled high density polypropylene).

1. In the positive direction.....the reason why a "metal" bushing has merit is because the material quality of the plastic bushings that are currently available.....is all over the place.

Eons ago....early to mid 70s and earlier....these were made of nylon and were fairly hard when new...whitish in color.....and turned yellow with age and cracked all over the place when old.....but were tough and accurate. This aging issue is because back in the day they used Nylon 6....wrong material for the grease used and it absorbs water.
. Nylon 6.6 and nylon 12 ...the correct materials.....were used for a short while but at the same time you started seeing UHMW coming on line.

That was perfect....slicker than nylon and tougher but a little more flexible.....and cheaper. Milky white in color. But not as accurate in molding so it the rattled around in the bore and wore out from its own fit issues.

Cut to today.....made in the third world....the molding is all over the place and the material ranges from poorly made HDPE.....barely adequate in hardness.....to LDPE....totally wrong material. People are tired of the issue.

A "metal" bushing would seem to fix all of this.....and it can be made on a lathe.....no expensive injection mold needed.

2. The negative.....oil-lite bronze is designed to wear. Its a wear part because its lubrication mechanism REQUIRES that it wears metal away to expose the oil that is molded into it.

Its not really a long term material....and certainly not worth what they are charging for it.

They should have used a high strength brass. Its more dimensionally accurate, harder thwn bronze but still softer than the steel shift rod.

This part requires owner due diligence due to its location. You have to occasionaly lube this part whether its made of metal or plastic. The only reason people select an oil-lite bronze for any part is because they in their mind....are trying to say its now maintenance free because its self lubricating. Its why their add says...."install it and forget it".

However to be self lubricating.....it has to wear.

The really good thing.....it has a lifetime warranty. Question is.....if it craps out....do you have to wait for it to ship to them....be inspected to see if it meets warranty...and then wait for another to ship to you?

If it were just say....double or triple the cost of a stock bushing.....it would be a no brainer. Just buy it.

But at $57.45 each?

They could have made a "REAL better and forever part....simply by using nylon 12 bar stock filled with 25% glass and a portion of molybdenum disulphide. Slick as snot, hard as a rock.....easy to machine ....and truly will last for longer than you own your car......and its cheap.

Its commercially called "Nylatron"....and is bushing material made just for this type of application.

If you wanted to be exotic and have the bushing be worth $57......they should have used Torlon 4301 plastic. Good to 600F constant.....as hard as a rock.....chemically inert up to nitric acid.....graphite filled and only a few percentage points less slick than Teflon.
A Torlon bushing would last about a century. Of course.....its $300 a foot for a 1.5" diameter rod.
Ray
==============================================================================================

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Nej bussningen i hållaren.
Den är väl fastklämd som gummit ungefär.
Svårt att klämma ihop en spröd metall.
Men det finns ju lösningar på allt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Teflonet plasticerade fint fast i fästet.

Post's attachments

013.JPG, 93.92 kb, 676 x 507
013.JPG 93.92 kb, 126 downloads since 2017-08-30 

014.JPG, 135.19 kb, 902 x 676
014.JPG 135.19 kb, 136 downloads since 2017-08-30 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

OK Mogge, jag förstår.

Höll den bra? Hur länge/mycket har du använt den?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

9 Senaste redigerad av luftgekühlt (2017-08-30 17:21:49)

Kan inte någon i Sverige svarva några stycken i brons? Jag skulle köpa 2 med en gång. Tycker att designen med klämbrickan är enkel och fiffig (bilden högst upp).

Två trådar till från The Samba med teknisk info:

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=665577
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=662961

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

10 Senaste redigerad av michaelth (2017-08-30 20:04:19)

Dom bussningar som länkas e till bubbla...

Guaranteed for as long as you own your car.

Fits:
VW Bug 1949-74,
VW Ghia 1956-74,
VW Thing 1973-74


Vet inte exakt hur dom ser ut på en buss...
sen om det e samma på en 65 buss och 51... för det var väl till dom du vill ha ... en bussning i plast kan krängas på en  stång för dom är väl med skarv....
en brons.. måste hela stången ut, sedan föras in rakt.....  eller  om man applicerar på lös stång  sen sätta klämringen..
stången är samma diameter hela vägen vilket innebär att hela stången.. fram till skarven måste stickas genom bussningen.

Jag gjorde glid block till min buss.. av 2 bitar nylon som bultas ihop.. men det ser inte riktigt ut som original.. längre lageryta...
bilden  du länkar till visar bussning till bubbla. där är stången i plattan ..mer ICQ/ad  skyddad ...och därför inte riktigt lika rostig... oftast..
På min buss har jag kompleterat röret med en rostfri hylsa,, så det är en slät yta ,genom det håller bussningen längre..
som innan allt går att göra... Overenginerd.. men en ny bussning i nylon eller teflon  håller nog å länge den behöver ..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

luftgekühlt skrev:

OK Mogge, jag förstår.

Höll den bra? Hur länge/mycket har du använt den?

Haha, begåvad fråga, säkert en 5 mil hittils...........
En annan gång tog jag VPrör och klämde dit, och det fungerar fortfarande nu 3000 mil senare och 22 år.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

12

luftgekühlt skrev:

Kan inte någon i Sverige svarva några stycken i brons? Jag skulle köpa 2 med en gång. Tycker att designen med klämbrickan är enkel och fiffig (bilden högst upp).

Två trådar till från The Samba med teknisk info:

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=665577
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=662961

Aha, den sitter med en klämbricka, det borde fungera.
Men den borde ha gummitätningar som allt annat som skall glida lätt, även om det är skyddat av splashpan.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

13

michaelth skrev:

Dom bussningar som länkas e till bubbla...

Guaranteed for as long as you own your car.

Fits:
VW Bug 1949-74,
VW Ghia 1956-74,
VW Thing 1973-74


Vet inte exakt hur dom ser ut på en buss...
sen om det e samma på en 65 buss och 51... för det var väl till dom du vill ha ... en bussning i plast kan krängas på en  stång för dom är väl med skarv....
en brons.. måste hela stången ut, sedan föras in rakt.....  eller  om man applicerar på lös stång  sen sätta klämringen..
stången är samma diameter hela vägen vilket innebär att hela stången.. fram till skarven måste stickas genom bussningen.

Jag gjorde glid block till min buss.. av 2 bitar nylon som bultas ihop.. men det ser inte riktigt ut som original.. längre lageryta...
bilden  du länkar till visar bussning till bubbla. där är stången i plattan ..mer ICQ/ad  skyddad ...och därför inte riktigt lika rostig... oftast..
På min buss har jag kompleterat röret med en rostfri hylsa,, så det är en slät yta ,genom det håller bussningen längre..
som innan allt går att göra... Overenginerd.. men en ny bussning i nylon eller teflon  håller nog å länge den behöver ..

Ja, man får väl inte ens dit den, och kommer den på plats är det ju på en sliten del av röret.
Jag svarvade min bussning och splittade den och trädde på den.
Fick göra om några gånger och svarva mer då jag gjorde den för liten och provade tills det passade.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

14

michaelth skrev:

Dom bussningar som länkas e till bubbla...

Guaranteed for as long as you own your car.

Fits:
VW Bug 1949-74,
VW Ghia 1956-74,
VW Thing 1973-74


Vet inte exakt hur dom ser ut på en buss...
sen om det e samma på en 65 buss och 51... för det var väl till dom du vill ha ... en bussning i plast kan krängas på en  stång för dom är väl med skarv....
en brons.. måste hela stången ut, sedan föras in rakt.....  eller  om man applicerar på lös stång  sen sätta klämringen..
stången är samma diameter hela vägen vilket innebär att hela stången.. fram till skarven måste stickas genom bussningen.

Jag gjorde glid block till min buss.. av 2 bitar nylon som bultas ihop.. men det ser inte riktigt ut som original.. längre lageryta...
bilden  du länkar till visar bussning till bubbla. där är stången i plattan ..mer ICQ/ad  skyddad ...och därför inte riktigt lika rostig... oftast..
På min buss har jag kompleterat röret med en rostfri hylsa,, så det är en slät yta ,genom det håller bussningen längre..
som innan allt går att göra... Overenginerd.. men en ny bussning i nylon eller teflon  håller nog å länge den behöver ..

Den allra första bilden på tråden ser exakt ut som på min buss 65.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

15 Senaste redigerad av michaelth (2017-08-30 23:52:32)

hmm främre stång...
http://www.classicvw.se/images/products/161121.094210.jpg
En ny enligt up north...
nog svårt att trä över en fast bussning..... ICQ/ad
Ny plastbussning verkar vara samma bubbla och buss...
http://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/141209.133359.jpg&q=80&w=202&h=202&zc=2
http://www.classicvw.se/vaxelforarbussn … cts_id/396

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(