6v eller 12v 0.7 är aldrig fel
12v stiften är 0,6 från fabrik. Hur stor skillnad gör det att öka 0,1? Eller rättare sagt VAD gör det för skillnad?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Släcker stift o nu mer bränsle / förgasarproblem
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
6v eller 12v 0.7 är aldrig fel
12v stiften är 0,6 från fabrik. Hur stor skillnad gör det att öka 0,1? Eller rättare sagt VAD gör det för skillnad?
Tips för bättre forbränning: BP6HS. P kallades Powertip, då gnistan kommer närmare center av förbränningsrummet. Fungerar clockrent på min bubbla.
På min gamla Z1000 ger powertip'en klart bättre gasrespons.
Denso ska tåla mer fet blanding.
Tips: Kolla om du har slark i fördelaraxlen, bort från ettans stift i locket.
Slark?
Tips för bättre forbränning: BP6HS. P kallades Powertip, då gnistan kommer närmare center av förbränningsrummet. Fungerar clockrent på min bubbla.
På min gamla Z1000 ger powertip'en klart bättre gasrespons.
Denso ska tåla mer fet blanding.Tips: Kolla om du har slark i fördelaraxlen, bort från ettans stift i locket.
Köpte Denso denna gång, får se om jag märker någon skillnad.
Vad är det jag ska kolla i fördelaraxlen?
Följetången fortsätter!
Har monterat nytt lock och rotor från Bosch stoppat i nya Denso stift efter det varmkör och sedan justerat ventilspelet. Märkte inget konstigt på just den eller någon annan cylinder.
Körde sedan ett par fina rundor, bra belastning på motorn o sen hem o skruva ur stiften för en check. Glömde ju stoppa i ett nytt denso efter den första varmkörningen inför ventilspelsjusteringen...
Ser direkt en liten skillnad på 1:ans stift. Slänger upp bild på stiften så får ni se.
Tänkte testa med nytt stift i o en runda till ifall första varmkörningen hade någon skillnad.
Vad tror ni?
Fundering.
ICT är ju enkelförgasare, har du balanseringsslang mellan insugen vänster/höger? Hur grov slang i så fall?
Hur reagerar ICT-förgasarna med för liten eller ingen balansering mellan insugen? Tar första cylindern merparten av det som förgasaren tillhandahåller och nästa cylinder får ta "det som blir kvar" fult uttryckt?
Om ettan och tvåans förgasare går väldigt fett och första cylindern får ta störta smällen.
Jag har pillat mest IDF-kopior, så har ingen koll på ICT.
Hur är det om det är en typ3 fördelare som är 180 grader vriden så att treans tändförskjutning hamnar på ettans cylinder?
Det du ska göra när du kollar färgen på stiften är att du kör full has med varm motor på säg 3ans växel, släpp gasen och tryck ner kopplingen och stäng av motorn, akta så du inte får i rattlåset, stanna vid vägkanten och kolla stiften, det du ser när du sakta puttrar hem är inte den färgen du haft när du belastat motorn utan vad du har på lågfartskretsen, det kan ju vara så att du har för stort lågfartsmunstycke.
Anders
Fundering.
ICT är ju enkelförgasare, har du balanseringsslang mellan insugen vänster/höger? Hur grov slang i så fall?
Hur reagerar ICT-förgasarna med för liten eller ingen balansering mellan insugen? Tar första cylindern merparten av det som förgasaren tillhandahåller och nästa cylinder får ta "det som blir kvar" fult uttryckt?
Om ettan och tvåans förgasare går väldigt fett och första cylindern får ta störta smällen.
Jag har pillat mest IDF-kopior, så har ingen koll på ICT.
Jepp, "balansslang" imellan. Dock osäker på slangdia, 6 eller 8 mm är det.
Det du ska göra när du kollar färgen på stiften är att du kör full has med varm motor på säg 3ans växel, släpp gasen och tryck ner kopplingen och stäng av motorn, akta så du inte får i rattlåset, stanna vid vägkanten och kolla stiften, det du ser när du sakta puttrar hem är inte den färgen du haft när du belastat motorn utan vad du har på lågfartskretsen, det kan ju vara så att du har för stort lågfartsmunstycke.
Anders
Tänkt tanken men inte tanken att det kan va bestyckningen eftersom det mest är på en. Linder då. Men jag ska testa detta med, har en "uppsättning" både låg och högfartsmunstycken till dom så bara o testa...
Började fundera såhär idag, om jag skulle skaffa en bredbandslabda för att få till förgasarna en gång för alla. Sen om det nu är en ventil eller dåligt som är problemet kommer det spöka med värderna för lambdan?
Någon som har en bra, enkel och prisvärd att rekommendera? Enkel handhavning är ju oxå ett önskemål då jag inte har en aning om hur det funkar
Finns det kit men lååång sladd direkt?
Vill du inte riva uppmotorn så skaffa ett leakdowtest. Finns från några hundralappar på Wish till nästan två lapp på Jeppes.
Handlar du på Wish för du vänta någon månad.
Vill du inte riva uppmotorn så skaffa ett leakdowtest. Finns från några hundralappar på Wish till nästan två lapp på Jeppes.
Handlar du på Wish för du vänta någon månad.
Visste inte att det fanns så billiga! Det får det bli!
Började fundera såhär idag, om jag skulle skaffa en bredbandslabda för att få till förgasarna en gång för alla. Sen om det nu är en ventil eller dåligt som är problemet kommer det spöka med värderna för lambdan?
Någon som har en bra, enkel och prisvärd att rekommendera? Enkel handhavning är ju oxå ett önskemål då jag inte har en aning om hur det funkar![]()
Finns det kit men lååång sladd direkt?
Här kommer ett kitt som Har långggg sladd
Om du vill logga infon så är programet gratis till datorn ( har kört med deras produkter sen 2002 )
http://www.ebay.com/itm/Innovate-DB-Wid … mp;vxp=mtr
/// Micke
Följetången fortsätter!
Köpte ett "leakdown test" från Kina, kom hem på två veckor!
Efter några test idag med samma resultat på samtliga cylindrar konstateras att inget läcker iaf. Så efter det kom jag på att jag kan byta plats på gasarna. Sagt o gjort, ut o köra för att sen kolla alla stift igen. Problemet flyttas med förgasaren! Att jag inte tänkt på det innan
Men vad kan det bero på? Dubbelkollade bestyckningen o den är lika på båda. Blandskruven är lika urskruvade på båda.
Så om någon har något tips på hur jag ska gå vidare så Please!!
Flottörnivå?
Flottörnivå?
Ursäkta okunskapen men hur mäter jag det på ict:er?
Mr 56 skrev:Flottörnivå?
Ursäkta okunskapen men hur mäter jag det på ict:er?
Gå in på Misab s hemsida där finns info ( sök på förgasar modell )
/// M
Bara en dum fråga. Hur känsligt är det med flottörnivå? Jag tänker +-1mm eller ska man lägga sig inom en halv mm?
Och skulle mitt problem kunna uppkomma om vi säger att min flottörhöjd är 6mm men skall vara 7mm?
Nope.
Inte så noggrannt att det skulle släcka stiftet, men fortfarande viktigt. Högre flottörnivå ger tidigare och fetare övergång från lågfartsmunstycke till huvudmunstycket. Är nålventilen frisk så står den emot en flottörnivå som felar en mm hit eller dit men bensintillskottet mellan dina olika munstycken blir lite lite påverkad.
Låter som att du har något galet i förgasarens ena port. Lossa och renovera förgasaren är ett hett tips. Kanske ultraljudstvätt är på sin plats.
Flottörhöjd ändrad från ca 5,5-6mm till 7mm enligt webers spec.
Betydlig skillnad på stiften. Kolla bilden, dessa två visar skillnad före och efter. Gått ca lika långt typ 1,5- 2 mil.
Sen kan man ju fundera på hur det kan skilja så på dom olika sidorna då flottörerna hade samma höjd.
Får köra såhär dom sista vändorna för i år o se hur det utvecklar sig.
Då är det verkligen dags att gå igenom dina förgasare. Dels byta nålventil och dels byta storlek på munstycken. Den går rätt så fett om du kan släcka stift via 1mm skillnad på flottören.
Du kommer att kunna vinna bra mycket i respons och lägre soppaförbrukning.
Då är det verkligen dags att gå igenom dina förgasare. Dels byta nålventil och dels byta storlek på munstycken. Den går rätt så fett om du kan släcka stift via 1mm skillnad på flottören.
Du kommer att kunna vinna bra mycket i respons och lägre soppaförbrukning.
Jo, får nog kolla över detta ordentligt till våren.
Men tycker fortfarande att det är konstigt att det bara händer på en cyl. 1:ans när gasaren sitter på höger sida och 3:an när den sitter på vänster. Båda lika inställda innan allt dubbelkollats och lika nu efter.
Får bli en rejäl översyn av dom, kanske tom investera i en Bredbandslambda så får jag förhoppningsvis ordning på det en gång för alla!
Ett tips kolla upp soppa trycket så det är max 0,19 bar
För vissa pumpar som säljs i dag är förhögt tryck Har mätt upp 0,3 bar då orkar inte nålventilen hålla stängt
Man kan även få pulser i soppa ledningana om man annvänder Tstycke mellan fuggana ( en håller nålventil orkar hålla tätt andra läcker ) (0,18 i ena sidan andra 0,22)
Hur man år bort ett sådant problem är att man monterar dit ett Ystycke
/// Micke
Ett tips kolla upp soppa trycket så det är max 0,19 bar
För vissa pumpar som säljs i dag är förhögt tryck Har mätt upp 0,3 bar då orkar inte nålventilen hålla stängt
Man kan även få pulser i soppa ledningana om man annvänder Tstycke mellan fuggana ( en håller nålventil orkar hålla tätt andra läcker ) (0,18 i ena sidan andra 0,22)
Hur man år bort ett sådant problem är att man monterar dit ett Ystycke/// Micke
Trycket är satt till 0,12, dubbelkollat iom detta "fel" började. T-stycke använder jag, har dock aldrig kollat trycket ut till varje förgasare. Nu tror jag inte riktigt på det i just detta fallet eftersom felet flyttas med när förgasarna byter plats.
felsökning får fortsätta
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 7 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Släcker stift o nu mer bränsle / förgasarproblem
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.