51

PPRMicke skrev:

6v eller 12v    0.7 är aldrig fel

12v stiften är 0,6 från fabrik. Hur stor skillnad gör det att öka 0,1? Eller rättare sagt VAD gör det för skillnad?

vw typ-1 1967

52

Tips för bättre forbränning: BP6HS. P kallades Powertip, då gnistan kommer närmare center av förbränningsrummet. Fungerar clockrent på min bubbla.
På min gamla Z1000 ger powertip'en klart bättre gasrespons.
Denso ska tåla mer fet blanding.

Tips: Kolla om du har slark i fördelaraxlen, bort från ettans stift i locket.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

53

Slark?

Bubbla -62

54

Kjell Roar skrev:

Tips för bättre forbränning: BP6HS. P kallades Powertip, då gnistan kommer närmare center av förbränningsrummet. Fungerar clockrent på min bubbla.
På min gamla Z1000 ger powertip'en klart bättre gasrespons.
Denso ska tåla mer fet blanding.

Tips: Kolla om du har slark i fördelaraxlen, bort från ettans stift i locket.

Köpte Denso denna gång, får se om jag märker någon skillnad.
Vad är det jag ska kolla i fördelaraxlen?  Default/hmm

vw typ-1 1967

55

Följetången fortsätter!
Har monterat nytt lock och rotor från Bosch stoppat i nya Denso stift efter det varmkör och sedan justerat ventilspelet. Märkte inget konstigt på just den eller någon annan cylinder.
Körde sedan ett par fina rundor, bra belastning på motorn o sen hem o skruva ur stiften för en check. Glömde ju stoppa i ett nytt denso efter den första varmkörningen inför ventilspelsjusteringen...
Ser direkt en liten skillnad på 1:ans stift. Slänger upp bild på stiften så får ni se.
http://forumbilder.com/images/2017/08/29/IMG_0960.jpg
http://forumbilder.com/images/2017/08/29/IMG_0961.jpg
Tänkte testa med nytt stift i o en runda till ifall första varmkörningen hade någon skillnad.
Vad tror ni?

vw typ-1 1967

56

Fundering.
ICT är ju enkelförgasare, har du balanseringsslang mellan insugen vänster/höger? Hur grov slang i så fall?
Hur reagerar ICT-förgasarna med för liten eller ingen balansering mellan insugen? Tar första cylindern merparten av det som förgasaren tillhandahåller och nästa cylinder får ta "det som blir kvar" fult uttryckt?
Om ettan och tvåans förgasare går väldigt fett och första cylindern får ta störta smällen.
Jag har pillat mest IDF-kopior, så har ingen koll på ICT.

57

Hur är det om det är en typ3 fördelare som är 180 grader vriden så att treans tändförskjutning hamnar på ettans cylinder?

58

Det du ska göra när du kollar färgen på stiften är att du kör full has med varm motor på säg 3ans växel, släpp gasen och tryck ner kopplingen och stäng av motorn, akta så du inte får i rattlåset, stanna vid vägkanten och kolla stiften, det du ser när du sakta puttrar hem är inte den färgen du haft när du belastat motorn utan vad du har på lågfartskretsen, det kan ju vara så att du har för stort lågfartsmunstycke.

Anders

59

anthax skrev:

Fundering.
ICT är ju enkelförgasare, har du balanseringsslang mellan insugen vänster/höger? Hur grov slang i så fall?
Hur reagerar ICT-förgasarna med för liten eller ingen balansering mellan insugen? Tar första cylindern merparten av det som förgasaren tillhandahåller och nästa cylinder får ta "det som blir kvar" fult uttryckt?
Om ettan och tvåans förgasare går väldigt fett och första cylindern får ta störta smällen.
Jag har pillat mest IDF-kopior, så har ingen koll på ICT.

Jepp, "balansslang" imellan. Dock osäker på slangdia, 6 eller 8 mm är det.

vw typ-1 1967

60

Atrox skrev:

Det du ska göra när du kollar färgen på stiften är att du kör full has med varm motor på säg 3ans växel, släpp gasen och tryck ner kopplingen och stäng av motorn, akta så du inte får i rattlåset, stanna vid vägkanten och kolla stiften, det du ser när du sakta puttrar hem är inte den färgen du haft när du belastat motorn utan vad du har på lågfartskretsen, det kan ju vara så att du har för stort lågfartsmunstycke.

Anders

Tänkt tanken men inte tanken att det kan va bestyckningen eftersom det mest är på en. Linder då. Men jag ska testa detta med, har en "uppsättning" både låg och högfartsmunstycken till dom så bara o testa...

vw typ-1 1967

61

Började fundera såhär idag, om jag skulle skaffa en bredbandslabda för att få till förgasarna en gång för alla. Sen om det nu är en ventil eller dåligt som är problemet kommer det spöka med värderna för lambdan?
Någon som har en bra, enkel och prisvärd att rekommendera? Enkel handhavning är ju oxå ett önskemål då jag inte har en aning om hur det funkar  ICQ/ad
Finns det kit men lååång sladd direkt?

vw typ-1 1967

62 Senaste redigerad av Svwerker (2017-08-30 20:17:16)

Vill du inte riva uppmotorn så skaffa ett leakdowtest. Finns från några hundralappar på Wish till nästan två lapp på Jeppes.
Handlar du på Wish för du vänta någon månad.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

63

Svwerker skrev:

Vill du inte riva uppmotorn så skaffa ett leakdowtest. Finns från några hundralappar på Wish till nästan två lapp på Jeppes.
Handlar du på Wish för du vänta någon månad.

Visste inte att det fanns så billiga! Det får det bli!

vw typ-1 1967

64

Malman80 skrev:

Började fundera såhär idag, om jag skulle skaffa en bredbandslabda för att få till förgasarna en gång för alla. Sen om det nu är en ventil eller dåligt som är problemet kommer det spöka med värderna för lambdan?
Någon som har en bra, enkel och prisvärd att rekommendera? Enkel handhavning är ju oxå ett önskemål då jag inte har en aning om hur det funkar  ICQ/ad
Finns det kit men lååång sladd direkt?

Här kommer ett kitt som Har långggg sladd
Om du vill logga infon så är programet gratis till datorn ( har kört med deras produkter sen 2002 )
http://www.ebay.com/itm/Innovate-DB-Wid … mp;vxp=mtr
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

65

Följetången fortsätter!
Köpte ett "leakdown test" från Kina, kom hem på två veckor!
Efter några test idag med samma resultat på samtliga cylindrar konstateras att inget läcker iaf. Så efter det kom jag på att jag kan byta plats på gasarna. Sagt o gjort, ut o köra för att sen kolla alla stift igen. Problemet flyttas med förgasaren! Att jag inte tänkt på det innan  ICQ/ad
Men vad kan det bero på? Dubbelkollade bestyckningen o den är lika på båda. Blandskruven är lika urskruvade på båda.
Så om någon har något tips på hur jag ska gå vidare så Please!!

vw typ-1 1967

66

Flottörnivå?

"ljushuvud"

67

Mr 56 skrev:

Flottörnivå?

Ursäkta okunskapen men hur mäter jag det på ict:er?

vw typ-1 1967

68

Malman80 skrev:
Mr 56 skrev:

Flottörnivå?

Ursäkta okunskapen men hur mäter jag det på ict:er?

Gå in på Misab s hemsida där finns info ( sök på förgasar modell )
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

69

Bara en dum fråga. Hur känsligt är det med flottörnivå? Jag tänker +-1mm eller ska man lägga sig inom en halv mm?
Och skulle mitt problem kunna uppkomma om vi säger att min flottörhöjd är 6mm men skall vara 7mm?

vw typ-1 1967

70 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-09-17 17:16:23)

Nope.

Inte så noggrannt att det skulle släcka stiftet, men fortfarande viktigt. Högre flottörnivå ger tidigare och fetare övergång från lågfartsmunstycke till huvudmunstycket. Är nålventilen frisk så står den emot en flottörnivå som felar en mm hit eller dit men bensintillskottet mellan dina olika munstycken blir lite lite påverkad.

Låter som att du har något galet i förgasarens ena port. Lossa och renovera förgasaren är ett hett tips. Kanske ultraljudstvätt är på sin plats.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

71

Flottörhöjd ändrad från ca 5,5-6mm till 7mm enligt webers spec.
Betydlig skillnad på stiften. Kolla bilden, dessa två visar skillnad före och efter. Gått ca lika långt typ 1,5- 2 mil.
http://forumbilder.se/G9J7B/img-1049.JPG
Sen kan man ju fundera på hur det kan skilja så på dom olika sidorna då flottörerna hade samma höjd.
Får köra såhär dom sista vändorna för i år o se hur det utvecklar sig.

vw typ-1 1967

72

Då är det verkligen dags att gå igenom dina förgasare. Dels byta nålventil och dels byta storlek på munstycken. Den går rätt så fett om du kan släcka stift via 1mm skillnad på flottören.

Du kommer att kunna vinna bra mycket i respons och lägre soppaförbrukning.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

73

FredrikAssarsson skrev:

Då är det verkligen dags att gå igenom dina förgasare. Dels byta nålventil och dels byta storlek på munstycken. Den går rätt så fett om du kan släcka stift via 1mm skillnad på flottören.

Du kommer att kunna vinna bra mycket i respons och lägre soppaförbrukning.

Jo, får nog kolla över detta ordentligt till våren.
Men tycker fortfarande att det är konstigt att det bara händer på en cyl. 1:ans när gasaren sitter på höger sida och 3:an när den sitter på vänster. Båda lika inställda innan allt dubbelkollats och lika nu efter.
Får bli en rejäl översyn av dom, kanske tom investera i en Bredbandslambda så får jag förhoppningsvis ordning på det en gång för alla!

vw typ-1 1967

74 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-09-22 10:22:14)

Ett tips kolla upp soppa trycket  så det är max 0,19 bar
För vissa pumpar som säljs i dag är förhögt tryck  Har mätt upp 0,3 bar då orkar inte nålventilen hålla stängt
Man kan även få pulser i soppa ledningana om man annvänder Tstycke mellan fuggana ( en håller nålventil orkar hålla tätt andra läcker ) (0,18 i ena sidan andra 0,22)
Hur man år bort ett sådant problem är att man monterar dit ett Ystycke

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

75 Senaste redigerad av Malman80 (2017-09-22 13:27:16)

PPRMicke skrev:

Ett tips kolla upp soppa trycket  så det är max 0,19 bar
För vissa pumpar som säljs i dag är förhögt tryck  Har mätt upp 0,3 bar då orkar inte nålventilen hålla stängt
Man kan även få pulser i soppa ledningana om man annvänder Tstycke mellan fuggana ( en håller nålventil orkar hålla tätt andra läcker ) (0,18 i ena sidan andra 0,22)
Hur man år bort ett sådant problem är att man monterar dit ett Ystycke

/// Micke

Trycket är satt till 0,12, dubbelkollat iom detta "fel" började. T-stycke använder jag, har dock aldrig kollat trycket ut till varje förgasare. Nu tror jag inte riktigt på det i just detta fallet eftersom felet flyttas med när förgasarna byter plats.
felsökning får fortsätta  ICQ/an

vw typ-1 1967