Kompressionsprovet var väl acceptabelt.
Ja om det inte vore för att det är just ettan som spökar.
Ali G
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Släcker stift o nu mer bränsle / förgasarproblem
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 7 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Kompressionsprovet var väl acceptabelt.
Ja om det inte vore för att det är just ettan som spökar.
jag tycker det verkar som nått förgasarfel.
För du har väl två st, och den ena kanske flödar på grund av nått skräp, kanske.
och orsakar tändstiftsproblemet.
ICT är enkelportsförgasare så då borde tvåan och spöka.
Mr 56 skrev:jag tycker det verkar som nått förgasarfel.
För du har väl två st, och den ena kanske flödar på grund av nått skräp, kanske.
och orsakar tändstiftsproblemet.ICT är enkelportsförgasare så då borde tvåan och spöka.
Just det jag tänker med.
Sen är väl inte kompvärderna katastrof, men skvallrar väl ändå om att det är nått som händer i 1:an?
Testa att byta fördelarlock och rotor eftersom det inte handlade om kablarna.
Det kompet är bättre än mitt, och den går som en skållad råtta efter alla år.
I alla fall enklare än att riva toppen.
Stiftet är blir ju svart efter ett tag som Du säger, men torrt.
Förmodligen förbränns en del soppa av kompet när den är varm, annars skulle ju stiftet vara surt.
Men en spricka i fördelarlocket kan ställa till det när det utvidgas av värmen, eller om stiften är mycket slitna i locket.
Det mesta är nog värt att pröva innan Du river, skulle inte sagt annat om kompet varit väsentligt sämre.
Kontroll av ventilspelet på 1:an är kanske inte heller så dumt. Är det för tight så kan det ju bli värre så Du tappar komp när motorn är varm och stiftet sotar för den skull.
Hade likartat problem själv för ett tag sedan, 2:ans stift beckade igen, men det berodde på en trasig oljering så oljan kleggade stiftet efter ett tag.
Du har ju tydligen inget oljeklegg på stiftet i alla fall..
Testa att byta fördelarlock och rotor eftersom det inte handlade om kablarna.
Det kompet är bättre än mitt, och den går som en skållad råtta efter alla år.
I alla fall enklare än att riva toppen.Stiftet är blir ju svart efter ett tag som Du säger, men torrt.
Förmodligen förbränns en del soppa av kompet när den är varm, annars skulle ju stiftet vara surt.
Men en spricka i fördelarlocket kan ställa till det när det utvidgas av värmen, eller om stiften är mycket slitna i locket.Det mesta är nog värt att pröva innan Du river, skulle inte sagt annat om kompet varit väsentligt sämre.
Kontroll av ventilspelet på 1:an är kanske inte heller så dumt. Är det för tight så kan det ju bli värre så Du tappar komp när motorn är varm och stiftet sotar för den skull.Hade likartat problem själv för ett tag sedan, 2:ans stift beckade igen, men det berodde på en trasig oljering så oljan kleggade stiftet efter ett tag.
Du har ju tydligen inget oljeklegg på stiftet i alla fall..
Jag tar till mig din info ska du veta! Locket och rotorn tänkte ja me på i ett skede, men stiften ser ju typ lika slitna ut på alla så jag slog bort det. Ska köpa nytt o testa.
Nu ska jag iväg o jobba några dagar så jag hinner inte kolla mer på en vecka nu. Ska bl.a. till Nyköping
Mr 56 skrev:jag tycker det verkar som nått förgasarfel.
För du har väl två st, och den ena kanske flödar på grund av nått skräp, kanske.
och orsakar tändstiftsproblemet.ICT är enkelportsförgasare så då borde tvåan och spöka.
Funderade lite på det också, men det kan ju vara så att det flödar mest på ena sidan av gasspjället. och göder den ena sidan bara.
Men nu verkar ju tändsidan behöva ses över. så vi får se hur det går.
Lycka till, och alla förslag som givits i tråden är ju lika goda!
Hoppas att Du hittar det utan att behöva riva eller kosta på för mycket
Svwerker skrev:Mr 56 skrev:jag tycker det verkar som nått förgasarfel.
För du har väl två st, och den ena kanske flödar på grund av nått skräp, kanske.
och orsakar tändstiftsproblemet.ICT är enkelportsförgasare så då borde tvåan och spöka.
Funderade lite på det också, men det kan ju vara så att det flödar mest på ena sidan av gasspjället. och göder den ena sidan bara.
Men nu verkar ju tändsidan behöva ses över. så vi får se hur det går.
Spjället öppnar inte åt det hållet annars hade teorin varit hållbar.
Mr 56 skrev:Svwerker skrev:ICT är enkelportsförgasare så då borde tvåan och spöka.
Funderade lite på det också, men det kan ju vara så att det flödar mest på ena sidan av gasspjället. och göder den ena sidan bara.
Men nu verkar ju tändsidan behöva ses över. så vi får se hur det går.
Spjället öppnar inte åt det hållet annars hade teorin varit hållbar.
Jag är ju ingen riktig folkvagns kille, som sagt :-)
Att man släcker ett stift beror på att cylinder trycket över bryggar tändenergin
Om det är olja i förbränning så blir det svårare att tändar bränslemixen samma med alkohol (10%)
Det kan även vara att det läcker i ventil sätena så man inte får tryck då släcks stiftet ( har stiftet blivit surt en gång så är det mycket stor risk att det inte funkar )
Svwerker skrev:Mr 56 skrev:Funderade lite på det också, men det kan ju vara så att det flödar mest på ena sidan av gasspjället. och göder den ena sidan bara.
Men nu verkar ju tändsidan behöva ses över. så vi får se hur det går.
Spjället öppnar inte åt det hållet annars hade teorin varit hållbar.
Jag är ju ingen riktig folkvagns kille, som sagt :-)
Fullt medveten om det men du brukar ha mycket annat matnyttigt att komma med.
Att man släcker ett stift beror på att cylinder trycket över bryggar tändenergin
Om det är olja i förbränning så blir det svårare att tändar bränslemixen samma med alkohol (10%)
Det kan även vara att det läcker i ventil sätena så man inte får tryck då släcks stiftet ( har stiftet blivit surt en gång så är det mycket stor risk att det inte funkar )
Och på svenska blir det....
PPRMicke skrev:Att man släcker ett stift beror på att cylinder trycket över bryggar tändenergin
Om det är olja i förbränning så blir det svårare att tändar bränslemixen samma med alkohol (10%)
Det kan även vara att det läcker i ventil sätena så man inte får tryck då släcks stiftet ( har stiftet blivit surt en gång så är det mycket stor risk att det inte funkar )Och på svenska blir det....
![]()
Cylinder tryck = komp tryck
När det är olja i bränslet blir det svårare att tända ( dåliga kolvringar eller styrningar ) samma med alkohol som är trögt att tända
Om inte tändspolen ger tillräkligt med gnista så släcker man stift
Om tändstiftet har blivit blött så är dom mycket svåra att tända för det blir överslag (kortslutning) i dom
Det är inte dumt att skaffa en tändspole som ger mycket volt ( hur man mäter sådant 10000v en centermeter gnista 20k 2 cm)
Biltema ger inte så mycket som det står på spolen
/// M
Tack för en bra förklaring Micke! Förstörs stiften när de släcks? Eller är samma sak som loppa på stiftet på moppen. Göra rent så funkar det igen.
Vad styr valet av vilket värmetal stiftet skall ha. Kompression gissar jag, något mer?
Dom e skrot när det blir överslag i dom, det är kompet som styr, sen kan man bli tvungen att minska elektåd avsåndet när man har högt kompressionstryck för att gnistan ska orka tända bränsleblandningen.
Anders
Tack för en bra förklaring Micke! Förstörs stiften när de släcks? Eller är samma sak som loppa på stiftet på moppen. Göra rent så funkar det igen.
![]()
Vad styr valet av vilket värmetal stiftet skall ha. Kompression gissar jag, något mer?
Om det var så lätt som loppa ( det var blyet i soppan som gjorde det)
Den blyfria soppan kryper in i isolering och vill leda ström när den högspäning
GB63VW62 skrev:Tack för en bra förklaring Micke! Förstörs stiften när de släcks? Eller är samma sak som loppa på stiftet på moppen. Göra rent så funkar det igen.
![]()
Vad styr valet av vilket värmetal stiftet skall ha. Kompression gissar jag, något mer?Om det var så lätt som loppa ( det var blyet i soppan som gjorde det)
Den blyfria soppan kryper in i isolering och vill leda ström när den högspäning
Ok lättare att vara moppeägare nu alltså om man inte börjar trimma förståss.
Hur är det med värmetalet? När behöver man frångå standardstift?
Hög komp kallare eller?
PPRMicke skrev:GB63VW62 skrev:Tack för en bra förklaring Micke! Förstörs stiften när de släcks? Eller är samma sak som loppa på stiftet på moppen. Göra rent så funkar det igen.
![]()
Vad styr valet av vilket värmetal stiftet skall ha. Kompression gissar jag, något mer?Om det var så lätt som loppa ( det var blyet i soppan som gjorde det)
Den blyfria soppan kryper in i isolering och vill leda ström när den högspäningOk
lättare att vara moppeägare nu alltså om man inte börjar trimma förståss.
Hur är det med värmetalet? När behöver man frångå standardstift?
Hög komp kallare eller?
Hej
Man kan ha std värmetal längre än man tror
Har fått för mig att många i vw svängen kör med förkalla stift
Ett steg kan man ha men det kan vara mycket lätt att släcka ett stift
På en dragracing bil kan man köra med mycket mjuka stift ( man ser hur bågen på stiftet ser ut )
Ett exp 14,5. 1 plus 8000 varv kör vi med 6or ( NGK värmetal)
Men skall man köra banracing så får man montera dit 8-9or
Det är ett gäng faktorer som spelar in som ytter temp hur länge man gasar max sen hur kylningen är
Många kollar vad man använder i kalifornien då kör man med förkalla stift för där är medel tempen mycket högre
/// Micke
GB63VW62 skrev:PPRMicke skrev:Om det var så lätt som loppa ( det var blyet i soppan som gjorde det)
Den blyfria soppan kryper in i isolering och vill leda ström när den högspäningOk
lättare att vara moppeägare nu alltså om man inte börjar trimma förståss.
Hur är det med värmetalet? När behöver man frångå standardstift?
Hög komp kallare eller?Hej
Man kan ha std värmetal längre än man tror
Har fått för mig att många i vw svängen kör med förkalla stift![]()
Ett steg kan man ha men det kan vara mycket lätt att släcka ett stift
På en dragracing bil kan man köra med mycket mjuka stift ( man ser hur bågen på stiftet ser ut )
Ett exp 14,5. 1 plus 8000 varv kör vi med 6or ( NGK värmetal)
Men skall man köra banracing så får man montera dit 8-9or
Det är ett gäng faktorer som spelar in som ytter temp hur länge man gasar max sen hur kylningen är
Många kollar vad man använder i kalifornien då kör man med förkalla stift för där är medel tempen mycket högre
/// Micke
Tack för svar
Menar du att bågen på stiftet ser olika ut beroende på värmetal?
Vad händer med stiften om de är för kalla respektive för varma? Smälter/slits ett för varmt och ett för kallt får svårt att tända med risk för att det blir blött och kortsluter/släcks?
Varma stift är väl samma sak som lågt värmetal eller mjukt stift?
/Göran
Ps. ursäkta trådkapningen. Tycker bara att det är så kul med motor frågor.
PPRMicke skrev:GB63VW62 skrev:Ok
lättare att vara moppeägare nu alltså om man inte börjar trimma förståss.
Hur är det med värmetalet? När behöver man frångå standardstift?
Hög komp kallare eller?Hej
Man kan ha std värmetal längre än man tror
Har fått för mig att många i vw svängen kör med förkalla stift![]()
Ett steg kan man ha men det kan vara mycket lätt att släcka ett stift
På en dragracing bil kan man köra med mycket mjuka stift ( man ser hur bågen på stiftet ser ut )
Ett exp 14,5. 1 plus 8000 varv kör vi med 6or ( NGK värmetal)
Men skall man köra banracing så får man montera dit 8-9or
Det är ett gäng faktorer som spelar in som ytter temp hur länge man gasar max sen hur kylningen är
Många kollar vad man använder i kalifornien då kör man med förkalla stift för där är medel tempen mycket högre
/// MickeTack för svar
![]()
Menar du att bågen på stiftet ser olika ut beroende på värmetal?
Vad händer med stiften om de är för kalla respektive för varma? Smälter/slits ett för varmt och ett för kallt får svårt att tända med risk för att det blir blött och kortsluter/släcks?
Varma stift är väl samma sak som lågt värmetal eller mjukt stift?
/GöranPs. ursäkta trådkapningen. Tycker bara att det är så kul med motor frågor.
När bågen blir missfärgad (föresatt att dom är nya) är det dax att sätta i ett kallare stift ( hårdare )( om man använder NGK så 5>6 ) (Denso 18>20) ( varmt i NGK skalan 4 (mjuka) svinkalla stift 12+ (hårda ) ( som sitter i mazda wankel 1500kr st )
( dom hårda gubbarna kör så det smälter lite på bygelen )
Ett kallt stift är svårare att tända efter som det är mera isolering för värmen ( man uppnår inte rätt temp i förbräningsrumet för att få igång förbräningen) ( tryck o värme som avgör att man får start )
Ett exp till man får ofta låta startmotorn gå längre när det är svin kallt på vintern om maskin är ok typ -20)
om man då har ett kallt stift när det är minus 20 är det nästan omöjligt att får start = man har surat med stiften
Det finns en sak till som man ofta gör mistag med i stift världen
Som är färg märkning För att man märker om det finns motstånd i dom för man inte skall få störningar på alla datorer i dagens bilar
I gamla bilar skall ( vi snackar om NGK ) DET vara SVART text o nr det finns gröna och blå som är för elekronik
Det finns en slangkrypare här Det är om det står ett R bokstäverna då är det motstånd inbyggt i stiftet
Ps det finns en skangkrypare till i denna värld Som om det står typ 11 eller 13 så betyder det att det är gap på 1,1 eller 1,3 mm
Om man kör 6V skall man inte ha större gap än 0,4mm ett std stift har 0.8 mm
Är du nöjd Göran
/// Micke
Jag tycker detta är intressant! Folk får gärna kludda ner mina trådar
Jag ska så fort tiden räcker prova som någon skrev tidigare byta lock, rotor kanske nya stift typ denso ventiljusteringoch en grundlig rengöring av gasarna.
Hjälper inte detta så får väl motorn rivas i vinter och topparna får kollas över.
Kolla topparna, är det nått pprmicke kan hjälpa till med?
Det funkar
/// Micke
Jag är mycket nöjd!
Om jag stoppar i nya stift typ denso, vilket gap ska jag köra på?
6v eller 12v 0.7 är aldrig fel
Sidor Föregående 1 2 3 4 … 7 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Släcker stift o nu mer bränsle / förgasarproblem
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.