176 Senaste redigerad av EskiL 109 (2021-01-22 17:15:52)

Jag och Marco på vattenpolering pratade om detta. Fördelen med denna behandling är att ytan blir väldigt slät vilket skulle minska risken för oxidering.
Han pratade också om ett trix; Behandla hyran med 3-36. Dessutom ska han få besök av en säljare som hade något nano-tech-hitte-på-medel som skulle vara bra. Har någon mer input om hur det blir med tiden?

Fredags AW i smedjan polerade jag upp oljebehållarna i förgasarna. Funderar på om jag ska ta insugen med.

Skål å god helg Boxervillare!

Post's attachments

D325D7A4-3EFE-4E20-8E3D-4724248E13A5.jpeg, 81.87 kb, 640 x 480
D325D7A4-3EFE-4E20-8E3D-4724248E13A5.jpeg 81.87 kb, 171 downloads since 2021-01-22 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

177

EskiL 109 skrev:

Jag och Marco på vattenpolering pratade om detta. Fördelen med denna behandling är att ytan blir väldigt slät vilket skulle minska risken för oxidering.
Han pratade också om ett trix; Behandla hyran med 3-36. Dessutom ska han få besök av en säljare som hade något nano-tech-hitte-på-medel som skulle vara bra. Har någon mer input om hur det blir med tiden?

Fredags AW i smedjan polerade jag upp oljebehållarna i förgasarna. Funderar på om jag ska ta insugen med.

Skål å god helg Boxervillare!

3-36???
5 -56 har jag hört talas om. dvs tunn olja..
vad kostar dylik behandling av delar ca..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

178 Senaste redigerad av EskiL 109 (2021-01-23 09:22:54)

3-36 är tydligen 5-56 brorsa. Aldrig hört om det heller. Funderar att köpa en flaska och testa på ett stycke på blocket som inte kommer synas.

Jag betalade 2500kr för jobbet för delarna på bild tidigare i tråden + lite andra smådelar.

Det blev ett test att polera insug men ölen tog slut och polertrissen behöver bytas så nu räcker det för kvällen. Käk å se Tobias Forge som gästartist på ”på spåret”. Skulle aldrig hänt om det inte vore för Corona.

Post's attachments

5B09B32A-6DED-4EBA-995D-B9882047B487.jpeg, 314.51 kb, 1280 x 958
5B09B32A-6DED-4EBA-995D-B9882047B487.jpeg 314.51 kb, 184 downloads since 2021-01-22 

8D286304-0429-4E54-92A8-7E5C3D25DB13.jpeg, 128.98 kb, 359 x 721
8D286304-0429-4E54-92A8-7E5C3D25DB13.jpeg 128.98 kb, 169 downloads since 2021-01-22 

A863B16A-3DA0-4C4C-A8C0-1B12068EAFB5.jpeg, 241.92 kb, 1280 x 958
A863B16A-3DA0-4C4C-A8C0-1B12068EAFB5.jpeg 241.92 kb, 196 downloads since 2021-01-22 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

179

Va blankt det blir av ipa ICQ/ag
Jag är konservativ när det gäller öl men får kanske tänka om.

Bubbla -62

180 Senaste redigerad av yogi (2021-01-22 23:02:51)

Har du resten av delarna till speedwellinsugen?
Är lite nyfiken på dom grejorna.

Hade jag haft ipa i garaget hade det inte blivit något gjort alls om jag känner mig rätt.
Fast det blir det ju inte nu heller förstås.

181 Senaste redigerad av EskiL 109 (2021-01-24 18:13:49)

Har allt utom röret som ska gå i mellan insugen.
Lätt att bocka till. Sedan måste jag hitta ett par lämpliga gummivinklar som ska vara mellan insuget och rör.

Dessutom saknas lite delar till choken. Två vajrar ska gå ihop bakom kåpan och så ska väl detta gå ihop till en vajer och så fram. Har inte funderat på hur det ska lösas. Någon som har någon idé så är jag tacksam på tips.

Post's attachments

1A2BF94D-A3FA-482C-9BCE-D7CA4849288B.jpeg, 160.73 kb, 613 x 800
1A2BF94D-A3FA-482C-9BCE-D7CA4849288B.jpeg 160.73 kb, 229 downloads since 2021-01-24 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

182 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-04 10:00:27)

Stort steg mot färdig bil togs i helgen då motorn sattes samman.
Stort tack till Magnus Myggan Johansson Motala för hjälpen.

Post's attachments

4A802A51-6C69-4A20-B15A-1FCD6EBA34E3.jpeg, 111.35 kb, 640 x 480
4A802A51-6C69-4A20-B15A-1FCD6EBA34E3.jpeg 111.35 kb, 150 downloads since 2023-01-08 

A906CFF8-AB97-4459-AE63-67A17E8EEF8E.jpeg, 476.12 kb, 1280 x 960
A906CFF8-AB97-4459-AE63-67A17E8EEF8E.jpeg 476.12 kb, 74 downloads since 2023-01-08 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

183 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-04 10:01:07)

Har även jobbat med inredningen. Byggt egna sidostycken bak. Plåt som kläddes med röd vinyl.
Blev mycket bra.

Tack till Lars T som letat fram dörrhandtag och vevar. Just vev saknas på bild då detta är en tidig bil som ska ha gamla modellen av vev. Trodde det var den nyare modellen. -67 är ett brytår.

Post's attachments

412A5D3D-ECEB-4D87-B2AE-A1F151E36900.jpeg, 499.55 kb, 1280 x 960
412A5D3D-ECEB-4D87-B2AE-A1F151E36900.jpeg 499.55 kb, 76 downloads since 2023-01-08 

824A7C5C-CD85-4A52-9DB0-31F9DC5CBD83.jpeg, 322.49 kb, 960 x 1280
824A7C5C-CD85-4A52-9DB0-31F9DC5CBD83.jpeg 322.49 kb, 86 downloads since 2023-01-08 

C66D4BB2-2A62-423F-BD43-BD9AEA6EC795.jpeg, 389.49 kb, 1280 x 960
C66D4BB2-2A62-423F-BD43-BD9AEA6EC795.jpeg 389.49 kb, 86 downloads since 2023-01-08 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

184 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-01-08 19:49:13)

Har även haft växellådan ut för att täta oljeläcka inne vid strutarna. Monterade med endast papperspackningar men det var inte tillräckligt så det blev att byta till nya å komplettera med ”gucka”.  ICQ/bs

Skönt med lyft vid operationer som denna!

Post's attachments

DA1DED05-A32F-4C62-BDBC-C0BBB61E3282.jpeg, 395.06 kb, 1280 x 960
DA1DED05-A32F-4C62-BDBC-C0BBB61E3282.jpeg 395.06 kb, 77 downloads since 2023-01-08 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

185

Bra jobbat, snart klar ju!

186

Ååååh va stiligt  ICQ/ba

187

Äntligen  ICQ/bf

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

188 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-01-10 20:30:05)

Tack!
Gällande motorn så har jag några frågor som jag hoppas någon kan ge sina synpunkter om.
Vid inkörning (i motorstartarbänk) av motorn så kommer vi trycksätta oljesystemet innan vi ger fyr.
Någon speciell olja som är bra vid inkörning?
Kommer skippa sil och köra med FRAM HP1 filter. Finns det ekonomiskt alternativ att köra med under inkörningen?
Några mer tips å saker å tänka på?
Varvtal och hur länge?
Går det köra utan kylplåtar och kyla med fläkt å tryckluft?

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

189 Senaste redigerad av Sten vW (2023-01-11 08:42:00)

Silen skydda" pumpen från "stora" saker som kan skada pumpen, filtret skyddar lager efter pump..

Just saying....

190

Sten vW skrev:

Silen skydda" pumpen från "stora" saker som kan skada pumpen, filtret skyddar lager efter pump..

Just saying....


Jo det tänkte jag också på men...
Tänkte det vore skönt att slippa böket med att ta bort det vid oljebyte.
Pickupen sitter ju en bit upp så den "bör ju inte suga upp något skit".

Hur gör ni andra? Sil eller ej när filter är monterat?

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

191

EskiL 109 skrev:
Sten vW skrev:

Silen skydda" pumpen från "stora" saker som kan skada pumpen, filtret skyddar lager efter pump..

Just saying....


Jo det tänkte jag också på men...
Tänkte det vore skönt att slippa böket med att ta bort det vid oljebyte.
Pickupen sitter ju en bit upp så den "bör ju inte suga upp något skit".

Hur gör ni andra? Sil eller ej när filter är monterat?

Jag har kört utan sil i 17 säsonger i ghia..... funkar fint än iaf ICQ/az

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

192

Å det där har jag funderat på sen en polare sa att han körde utan sil för att ville ha bättre flöde på oljan... jag har aldrig ens tänkt tanken på att köra utan  ICQ/bw

193 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-01-11 22:28:14)

Härlig känsla att plocka fram alla motorkylplåtar som legat lackade (2k + klarlack) och väntat 10+ år att få bli monterade. Fick sig en välbehövlig tvätt.

Behöver dock komplettera med plåtar som ska sitta under.

Kommer köra med blankt på dessa och komplettera detaljerna med krackel-lack. Försöker få till en hot-rod känsla i pannrummet. Inskaffat en gammal 010 fördelare.

Funderar på om man kan få till några snygga tändkablar? Tygomspunna är ju coolt som fan men känns för gammalt för en bil från -67.

Angående sil eller ej så blir det utan. Inskaffat en oljeplugg med magnet. Bra å ha om inte annat för att ha koll när man byter olja.

Post's attachments

22FBD4D1-AE17-4FC3-BC90-03B15BB1154C.jpeg, 421.67 kb, 1280 x 960
22FBD4D1-AE17-4FC3-BC90-03B15BB1154C.jpeg 421.67 kb, 82 downloads since 2023-01-11 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

194

Jag kommer att köra med Lucas break in olja vid uppstart, denna innehåller väldigt höga halter av Zink 3634 ppm, kommer att köra med KN fullflödes oljefilter (renar bättre än HP1) betalade 150kr för dessa på Autodoc, om man har oljefilter och byter oljan regelbundet så kommer inte silen att bli igensatt

Alla bilar har någon form av sil i pickupen, om något skulle hända i motorn och något åker in i oljepumpen så blir det tvärstopp för kamaxeln med totalt haveri som följd

Om det är någon gång man ska ha bästa oljan/filter så är det vid inkörning av motor

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

195

Tack för svinbra input! Du har möjligen inte beställningsnummer på filtret?

Själva momenten och varvtal?
Hur länge kör man?

Byta olja direkt efter misstänker jag?

Sil eller ej är frågan? Åter igen bra input!
Nu börjar jag vela igen…

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

196

Jag har kört utan sil i många år på bussmotorn.
Men häromåret körde jag haveri på en kolvkjol, en bit kolv lossnade och hittade in i pumpen  ICQ/an
Körde lågvarv och stannade direkt när oljelampan tändes, så inget större haveri på lager, vev och sånt.

Där var det kanske bra att jag inte hade sil, så jag hittade att kolven spruckit  ICQ/bn

När jag monterade ihop igen så ville jag ha sil, minns faktiskt inte varför? Men jag förstorade upp ett antal hål i nätet och borrade ur botttenplattan lite. Så jag får ett skydd mot större grejor och endå ingen risk för sämre flöde.

Rätt eller fel? Ingen aning, men det funkar bra för mig iaf  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

197

beställningsnr på Autodoc: HP-3001

grundinställning av förgasare/tändning innan start, upp på 2500v i 20min, tappa ur oljan i ett kärl så att du kan kolla efter glitter/metall om det ser bra ut nya olja/filter, kontrollera ventilspel, fininställ förgasare/tändning

Kör med sil om du inte ska använda bilen på strippen

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

198

Stort tack för bra input skåningen x 2 (Lasslo)  ICQ/ay

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

199 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-01-13 15:28:20)

Anslutning av olja från filter blir trång. Mätte 20 mm frigång och banjo, skruv och kopparbrickor mäter ca 27 mm när jag kollade upp på lokala slangfirman. Finns det tunnare versioner? Tråkigt om man ska behöva modda de fina kåporna.

Post's attachments

5E7EACF0-6F7C-41FD-811A-FC5C071338B6.jpeg, 290.88 kb, 960 x 1280
5E7EACF0-6F7C-41FD-811A-FC5C071338B6.jpeg 290.88 kb, 82 downloads since 2023-01-13 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

200

Borde det inte funka att montera banjo innan kåpa, ?

...eller en 90graders koppling...


/S