Börjar bli beroende av kontaktlim....
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia Cabriolet 1967
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 9 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Börjar bli beroende av kontaktlim....
Det är det värt när det blir så där bra
kombinera nytta med nöje men snyggt blir det!!!!!!!!!
Motor snart färdigbyggd! Köpt toppar som vi fann sprickor i så orignaltopparna renoverades. Nu ska de bara tas upp till 1776 cc cyl. Axialspelet blev efter chimsning fram å tillbaka perfekt. 0,1 mm.
Inredning jobbas det vidare med och det blir att tillverka paneler bak av plåt som jag kommer pulverlacka och kläs med röd vinyl.
CAD ritning gjord....
Otroligt fint bygge!
Nytt är och nya tag.... Tröttnade duktigt på projektet då jag gjorde ett misstag med motorn och vi fick riva och börja om men….
….efter omlackering mm av en Cheva Chevelle -69 (såldes höst -19) renovering av en FS-1 och fix med Westy -78 mm så är det dags att sätta fart med Ghian igen.
Börjar med något kul. Montera Speedwell varvräknare som får dela hål med stödet till Radion.
Dottern torrkör. Ser betydligt bättre ut än när jag med mina 1,88 sitter i den....
Han stressar inte direkt....
Hahaha! Kul bild!
Äggbussen i bakgrunden och sonen Hannes bredvid.
Han fyller 14 snart....
Nä...denna bil tar tid. Men med lite hjälp så är den klar inom kort*.
*= Oidentifierad tidsrymd.
Brått lönar sig inte
Dags att ta tag i den jävla cabställningen igen.
Frontbåge nr1 som var tillverkat ”i något hårt material” ligger i skrotlådan och en ny schweinedyr i trä inköpt. Den passar skit den med men går ju att modda.
Inser just när jag lägger upp bilderna att jag vill minnas att den gode Petter hade syslöjd i högstadiet... Passar bra när tyget ska på!
Vilken bil det blir, damn! Snygg färgkombo. Intresserad av varifrån du har köpt träbågen? Har själv börjat snegla på att köpa en ny till min 71:a men vet inte från vilken firma ännu. Det verkar som att alla tillverkare sitter på originalritningarna från VW men jag har ännu inte hört någon som inte har varit tvungna att modifiera för att få den att passa....märklisch
Tack!
Den kommer från Paruzzi. Jag har inte hört någon som är nöjd nej. Dessutom var min cabställning misshandlad och jag behövt rikta. Inte lätt att mäta sig fram hur det ska vara.
Originalbågen var både knäckt och rutten.
Behöver fixa träbågen på det andra lösa staget men den kommer vi tillverka lokalt.
Frågan är träbitarna bak där cabben ska spikas i. Någon som har koll på var de köps bäst eller om man ska försöka tillverka själva?
Nu är det ju många år sedan jag gjorde min men en möbel snickare fixade min, men det är 17 år sedan......
Din mattsats... är det Newton Comercials?
Var det bökigt att montera? Bra passform?
Det var Newton och de hade kanonbra service med att skicka varuprov mm. Instruktionen började med att man skulle sätta på en kanna Te och läsa på innan man började. Mycket jobb med att värma och forma som det stod men gjorde men rätt så är det kanonbra passform.
Jag har missat den här tråden tidigare . Men har kollat genom den nu o vilken otroligt läcker Ghia du bygger . Den blir riktigt snygg . grymt bra jobbat
Tack!
Håller på med träbågen i detta nu och det är inte kul.
Får fan inte till det.
Ligger bra på när man lägger på den och snänner åt löst men när man monterar den i cabställningen reser sig bågen upp i mitten massor. Ska vara en glipa men inte så här mycket. Får googla lite och kolla gamla manualer. Biljävel....
Finns en tråd på TheSamba där man får följa just denna process. En 70-talare förvisso så vissa skillnader kring bakrutan blir det ju. Men en grej som just nämns
är just frontbågen. Den SKALL glipa på mitten enligt denna trådskapare (åtminstone i "ospänt" läge). Jag vet, det låter märkligt men slutresultatet blir hur som helst perfekt. Hade ju varit perfekt om jag hade bifogat en länk till denna tråd. Har sökt men hittar den inte just nu. Jag ställer frågan på forumet och återkommer
Tack för tipset!
Bågen skiljer på -60 och -70 talarna men principen är den samma.
Japp jag har kollat både på The Samba och Youtube och glipan ska vara två mm ytterkant och sju i mitten.
Jag har 15 mm i mitten.
Hittade den: Lycka till!
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=389729
Kul att se din tråd, riktigt läcker bil . Det händer grejer på schlätta
Tack Jonas!
CI: Jo jag skruvar på som vanligt. I och med Corona så finns det mycket tid i vinter. Något positivt med den skiten i alla fall... Hur går det för dig? Börjat fixa med nyförvärvet eller?
Man vet att man har hållit på ett tag när man glömt saker... I handskfacket har jag installerat en brytare och med kablar dragit till den. Problemet är att jag glömt bort vad det är till!
Blir att följa kabel...
Projektet rullar vidare med huvudkomponenten i pannrummet; motorn.
Det finns bildbevis i denna tråd att motorn är delvis klar men med så mycket annat med denna bil så blev det ett steg tillbaka och motorn fick rivas igen..
Om nu motorn behöver tas isär igen kan man ju passa på och göra om inte bara rätt utan även bättre än det var tänkt från början.
Lämnade in delarna hos Vattenpolerat i Linköping och det blev riktigt bra.
vad händer med aluminium/magnesium efter denna behandling?? börjar oxidera direkt igen eller har man på något sett bromsat processen??
snyggt hur som..
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 9 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Karmann Ghia Cabriolet 1967
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.