Lådorna är svartmålade allafall 68 o nyare, -eller de jaghar/har haft är det... Bokstäverna finns vad jag har sett på 68 o nyare lådor. Har också en låda med bara siffror, den ska vara från en typ3 giha och borde va 4.125 ?. Själv har jag kommit fram till att det är nog lika bra att låta ngn med kunskap renovera en låda, så man är lite säker på funktionen. De nytillverkade verkar inte riktigkt hålla vad de lovar heller.
Lådan som satt i min 1500 -67 var svartmålad. Tror att det var originallådan till den bilen och att den var målad från fabrik.
103 2012-11-19 17:06:07 Senaste redigerad av EskiL 109 (2012-11-19 19:06:20)
Stort tack för all hjälp alla.
Nu har jag mätt upp bägge växellådorna enligt Sverkers tips.
Ett kabelstrips på vardera axel sedan var det bara att snurra.
Enkel och bra metod. Tack Sverker!
Det är två olika växellådor jag har!
Den jag hämtade var en 1500 låda och från -67 till 90% säkerhet. Gött!
Ska nu rengöra den och demontera drivaxlar och sedan får jag se om jag ska lämna den till någon som kan se över den. Skicka gärna tips på pm.
Behöver även lagerhållare av den modellen utan kant som ni kan se tidigare i tråden. Någon som har?
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
104 2012-11-21 20:29:42 Senaste redigerad av EskiL 109 (2016-05-13 18:16:18)
Stort tack till Jocke, Mjölby för tillverkning av förlängningshylsor till stötdämparna fram.
Kör ju med droppspindlar så dämparna till sänkt framvagn är för korta och original för långa.
Får se om jag behöver justera längden.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Jag har haft Ghian i fem år nu och den är inte klar....
Jag har haft min soltakare sedan 1993 och den är inte ens i närheten av klar.... 5-6-7 år är väl inget....
Men nån gång skall den bli klar....
Hur går det här då? Har åkt förbi några kvällar och sett att lamporna i garaget lyser med sin frånvaro..
107 2013-02-02 10:18:23 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-01 19:40:39)
Nja...det har väl inte varit mycket aktivitet under dec-jan.
Har varit fullt upp på jobbet så garaget har nedprioriterats.
Dock har det hänt en del. Har valt att ta hjälp med en hel del saker nu då det saknas tid och/eller kompetens för att göra det bra.
En växellåda från -67 letades upp (Tack Mats...) och har lämnats hos Mats Herrlander i Skåneland för renovering.
Hittade även en låda med nya reservdelar till lådan som kommer väl till pass nu.
Drivaxlar och rör från -66 kommer användas efter tips från Häsä. Tack! Som tur var fanns detta också i Smejjan!
Stolar och baksäte är inlämnade till Bil och marin i Linköping för omklädnad med en röd TMI sats.
Motorn har varit en lite öppen historia då jag köpte en 2,1 l maskin som jag hade tänkt köra med.
Original 1500 cc var original och det som jag måste registrera in bilen med så jag bytte till mig en motor som jag visste gick och var komplett.
Dock så hände det är mycket bra sak. Fick tag i ett par buss soffor från slutet av -50 talet. Alla hardrcore entusister bevakar ju de bästa reservdelarna som en hök med nykläckta ungar i boet.. men nu hade jag skaffat mig hårdvaluta! Sofforna kunde bytas mot ett Empi Speedwell förgasarkit som en VW nörd i min närhet legat och ruvat på i 10-15 år, med mig cirklande över som en asgam...
Förgasarna är uppskickade till SU specialisten i Umeå för renovering då de läcker.
Kollade upp min andra 1500cc motor som jag har och via The Samba kunde jag datera den till Dec -66! Bilen är ju från månadskiftet Aug-Sep -66 så motor från Dec är ju tillräkligt nära för mig.. http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php
Nu är ju frågan??? Vad ska jag göra med motorn??? 1500/1600/1641/1776 cc?
Någon som har erfarenhet av dessa förgasare? All input är välkommen!
Medan växellådan är väck så gör jag iordning det sista på chassit inkl ljuddämpning. Bra och billigt material till detta finns på Biltema!
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … en-369211/
I eftermiddag kommer jag börja plocka ner motorn och se hur den mår. Den måste ju i vilket fall renoveras...
Nå Fritte... När delar du med dig av dina projekt?. Såg att du fixat till en till när jag var nere och kollade upp PVn..
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Bra jobbat snart åker du
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59
Speedwell kitet är grymt personligen hade jag byggt motorn med mycke kubik och Speedwell prylarna.
Blir hur bra som helst!
Speedwell kitet är grymt personligen hade jag byggt motorn med mycke kubik och Speedwell prylarna.
Tack för alla kommentarer!
Tror 1776 blir bra med väl arbetade toppar.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Bengt H skrev:Speedwell kitet är grymt personligen hade jag byggt motorn med mycke kubik och Speedwell prylarna.
Tack för alla kommentarer!
Tror 1776 blir bra med väl arbetade toppar.
Den har visst växt.
Ali G
Speedwell kitet passar ju utmärkt i det stora Ghia-motorrummet !
Kommer inte ihåg beteckningen på dessa Stromberg, men jag hade ett par (dubbla förgasare alltså..) i en gammal SAAB 99:a.
Eftersom de satt original på en 2,0 liters motor (eller 1850?) så tycker jag att åtminståne 1835 eller 1915cc borde du sträva efter !!
(hette dom inte "150" -nånting ?)
Sedan när är förgasarstorleken kopplad till motorvolymen?
I det här fallet är det topparna som är begränsningen så utan att göra rätt mycket där så blir det inte så mycket effekt iaf.
Ali G
EskiL 109 skrev:Bengt H skrev:Speedwell kitet är grymt personligen hade jag byggt motorn med mycke kubik och Speedwell prylarna.
Tack för alla kommentarer!
Tror 1776 blir bra med väl arbetade toppar.
Den har visst växt.
Inte än...
Vi får se.
1776 är bra cylindar har jag hört.
Rogga: Sikken snygg motor. Man kanske skulle köra med blanka plåtar...
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
öh får man se denna i motala nu iår då ?
118 2013-02-04 15:46:29 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-01 20:25:06)
öh får man se denna i motala nu iår då ?
Den kommer inte bli klar till sommaren.
Växellådan kommer monteras i mars och efter det blir det montering av kaross och kofångare.
Dörrarna och rutor ska i och sedan blir det mattläggning och i med stolar/säten.
Vore härligt att kunna få i motorn under sommaren för att kunna få den körbar.
Hösten/vintern är det fokus på sufletten.
Mitt mål är att ha den färdig till påsk 2014.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Grym fint jobb du gör
Gnosjö
Här är en länk till motorn som Rogga visar en bild på
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=538563
121 2013-02-10 21:00:04 Senaste redigerad av EskiL 109 (2013-04-30 22:39:37)
Tack för tipset Bengt. Klöv min motor i helgen och den ser fin ut vad jag kan se.
Dags att köpa ett avfettningkar och börja skrubba och sedan få hjälp med djupare bedömning.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
122 2013-04-30 22:51:37 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-01 20:27:31)
Växellådan tillbaka från renovering hos Mats Herrlander.
Monterades i chassit och en original 1500 cc hängdes på.
Fyllt på hyllorna med motordelar. Blir 1776cc med engle 100 kam, portade enkeltoppar och Empi sprintkit förgasarna. 009 fördelare brytarlöst. Extra oljesump och externt filter. Värmekammare, ormbo och enkel dämpare.
Hoppas det blir bra! Blir inget Hk monster utan jag hoppas på en bra pålitlig maskin som ger lite mer än original.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Det blir nog bra det där.
Ali G
124 2013-05-27 17:19:24 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-01 20:28:26)
Varit ledig sex veckor från jobbet och fått en del gjort med Ghian.
Gjorde klart så mycket som möjligt innan karossen kom på.
Trösklar målade under med gammal plåtfärg som luktar apa. Trösklar mm spurtade med hålrumsvax.
Bultar, brickor och gummin sorterade och klara. Bara att ringa i ett gäng goa vänner och kyla ölen...
Notera bulten med hylsan. En av bultarna till bottenplattan var en M10 med 15 skalle. Har med all säkerhet suttit där från fabrik. Märkligt...
Några minuter senare. Allt gick bra. Bara två bultar som bråkade lite.
Tack för hjälpen grabbar! Efter detta blev det grill o bärs!
Stötfångare bak monterad och hjul till gummiverkstad för nya däck. Blir 205/60-15 bak men är lite tveksam i vad det blir
Bromsarna luftades med vissa besvär. Girling OK, stålomspunna bromslangar från hydoscand och silicon vätska.
Polaren Per kom förbi och hjälpte mig med dörrarna. Nu börjar det likna en bil igen.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Kul med framsteg, snyggt jobbat !!
1964 Typ 2