Hur lång bör livslängd på damasker och slang vara? Det verkar som tillverkarna tycker 2säsong och några 100mil räcker. Jag har köpt olika grejer till olika fordon på olika ställen. Det mesta verkar lika dåligt. Drivknutsdamasker och styrledsdamasker moppebil höll 2år. Drivknutdamasker baybuss höll ca2år. Rejäla torrsprickor i alla fyra. Bränsleslang har jag fått byta varje år på bussen. Köpt olika. Sist special på swedol till etanol. Torrsprickor efter 1år. Drivaxeldamasker folkan bytt 3ggr båda sidor, höll 2år varje gång. Nu sist hittade jag ett par som ännu håller!!
Bästa kvalité folkabiten hade på lager.
Men va fasen har man några bilar får man ju inte göra annat än byta gummidamasker och bränsleslang hela tiden.
/Gnällgubbe
Ja, det där har jag också undrat över. Drivknutsdamasker till min Passat kan hålla ibland bara ett år, men ibland 7 - 8 år. Den bilen går 3000 mil/år. Pratade med reservdelsfolk och de påstod att det bara var ett par tillverkare av dessa då jag jämförde med att på min gamla Saab 99 behövde jag aldrig byta eller ens hålla nån koll på dem.
Jag har samma funderingar. Jag har fyra irs(typ1) Drivknutsdamasker på bussen, monterade nya för 4-5år sen. Nu är alla fyra slut... jag pratade med folkabiten och Paruzzi om det på bussfest och båda påstod att det ska finnas silicondamasker till typ1, dom visste dock inte var man kan köpa dom. Och jag vet knappt hur jag ska söka för att hitta såna
Är det nån som vet nått om silicondamasker eller andra BRA damasker till typ1 irs så får ni gärna tipsa..
Bränsleslang har jag samma dåliga erfarenheter av som Niklas. När jag tog fram bussen i våras så pissade det bensin under tanken, då var den två år gamla slangen av bra kvalitet slut..
Problemet är väl att gummi är dyrt och plast billigt, så tillverkarna öser i mer plast och mindre gummi i gummidetaljer.
Det borde finnas utrymme för ett "premiumsortiment", lite dyrare och bättre grejor för oss som inte har tid och lust att byta grejor med kass kvalitet i tid och otid..
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Det där har jag funderat på också efter att ha bytt druvknutsdamask på en volvo 3 gånger på 4år, originalsamasken gick 30 000mil o var 13 år gammal.
Nu sista gången blev det en originaldamask igen får se hur länge den håller.
Men generellt verkar kvalitén på gummidetaljer vara mycket sämre numera.
Det är nog inte troligt att fortfarande kunna använda rutlister mm från dagens bilar om 60år som man kan göra med gamla folkvagnar.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(