101

Nja den ligger i bitar, motor konvertering funderas det för fullt på men har ändå inte gett upp original renovering heller.
"Diesel delar" för att sätta i rak-4 har jag skaffat.

Subaru blir det nog inte, det är ju en v.a.g så man lär väl hålla sig inom koncernen  ICQ/af

102

Såhär blir det när kabeldragningen "försvinner" i golvet
https://live.staticflickr.com/65535/50819394573_879f74b307_z.jpg

Här någonstans gick jag och köpte en ny bruksbil som stal all tid i garaget (skulle ju bara fixa lite på den...som det brukar låta ICQ/bk)

Sen så tog jag tag i dörrarna, dom hade jag inte polerat ihop med resten av bilen så det blev nu, sen blev det dämpning

https://live.staticflickr.com/65535/50819394188_e4c2b0f320_z.jpg

Har sedan tidigare kommit över ett kitt med elhissar för eftermontering, så dom lär man ju sätta i
Men det ville inte passa som jag ville och det stämde inte med beskrivningen heller, sökte lite på nätet och det var fler som vittnade om samma sak, även att rutan inte gick ner hela vägen, saknades ca 8mm, (skulle senare visa sig stämma även för mig)

Provade maila tillverkaren då dom forfarande finns kvar (och kanske även har dessa kvar i sortimentet, lite otydligt)
Men det gav inget, fick svar och samma beskrivning skickad till mig som jag redan hade.. förklarade felet och länkade till andra med samma fenomen efter det hörde jag inget mer...

Hursomhelst, tyckte att konstruktionen var böjd åt fel håll jämfört med original så får väl prova om det går att bocka om den. Då röret inte riktigt är ett rör utan det är öppet på ena sidan så blev det ju lite känsligt men efter lite trixande så fick jag till det som jag ville och mekanismen löpte som den skulle utan att nypa fast

Den vänstra på bilden är som tillverkaren vill ha den, den högra är den jag har bockat om

https://live.staticflickr.com/65535/50819394108_66833627f6_z.jpg

Det där med att rutan inte gick ner hela vägen, det var lika när man stängde, när rutan tog stopp kunde man köra mekanismen 8 mm till, så gjorde om fästet för rutan, flyttade ner det 8mm så blev det bra


Centrallås ska det bli också  ICQ/bs

https://live.staticflickr.com/65535/50820228662_f905a5bdea_z.jpg

Ett par bilder på andra sida också
https://live.staticflickr.com/65535/50819394388_3d15619f89_z.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/50820228732_ec269f1c65_z.jpg

103

Snyggt jobbat ICQ/ay , vilket centrallås blir det?

Typ 3 Blå Variant 1600 - 68, Typ 1 -61, Grön, Typ 1 -75 Cab Brun,  Typ 2 T3 -81 Blå SCA-camping

104

Centrallåset är bara en enkel universalsats.
Men då jag tänkt att även montera ett larm med fjärrdosa så ska låset styras via den, så kruxet var att hitta ett centrallås som inte hade egna dosor redan.


Jag har visst glömt en uppdatering här ser jag... men nu ska jag till jobbet så den får vänta lite till  ICQ/br

105

Jag har gjort klart ljudisoleringen väster bak, Sen gjort en skiva som blir bakom "dörrsidan" som slutstegen ska sitta på.
Satt popnuts i sidorna som den skruvas i.

Forsatt med kabeldragningen i golvet. Gjort en låda som blir bakom framstolarna som kabelstammen ska gå i, gjorde den med öppningsbart lock utifall att.. Även denna sitter skruvad i popnuts i varje sida

https://live.staticflickr.com/65535/50966835568_19e7c39414_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50967647962_830d8c3c46_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50967541836_3612f98fee_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50967541346_9a2c3a87ff_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50967648297_d155d2b67b_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50966836223_99d39affa3_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50966835868_83070370f7_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50967540946_432a1db19d_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50967647887_9e32ebf6fa_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50967647642_72d251919f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50966834933_7244060151_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50967540531_4abbd92b5b_z.jpg


Och så här blir det med golvet på, kommer behöva putsa till formen på sidorna sen när jag får på dämpning och matta på kanterna kring stolarna

https://live.staticflickr.com/65535/50966852753_93c7161349_z.jpg

106

Hur kan man klara sig utan batteridrivet, skruvdragare vad är det för skit? Numera klarar jag mig inte utan.
Bra jobbat lite ök för mig men ljuddämpningen skall jag kanske ta efter....

Hela Världen är en sammansvärjning mot DIG!
När du har tid att ha roligt har du inte råd, när du har råd har du inte tid så när fxx'n skall du kunna ha det roligt....

107

Ljuddämpningen tror jag kommer göra nytta, dom är ju inte direkt tysta original, knackar man på plåten slutar det ju aldrig skramla  ICQ/ag
Sen vill jag kunna spela musik utan att allt låter illa  ICQ/ar
Men det drar iväg i kostnad...

108

Kostnaden kommer du ha glömt på första åkturen..

109

Kostnaden kommer du ha glömt på första åkturen..

110

masen skrev:

Kostnaden kommer du ha glömt på första åkturen..

Den har jag redan förträngt månaden efter ICQ/ag

Som tur är kanske annars hade man väl inte fortsatt  ICQ/bm

111

Jag har fått hem mattan så nu kan jag sätta igång att göra en ny golvmatta
Mycket pappersmallar blev det innan man satt saxen i mattan, och vilken tid det tog mot va jag hade räknat med  ICQ/ab

Men till slut så började det komma fram lite bitar

Kabelkanalslådan var lite lättare, bara att limma på och skära rent runt om  ICQ/ay

Hade tänkt låta pedalerna vara men det åkte på lite färg av bara farten nu innan det blev ny matta runt i kring  ICQ/bk

https://live.staticflickr.com/65535/50976716548_cf85d44a1c_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50976716558_c3c2e18ee3_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50977412266_2f58950c5e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50988303177_f7de824ebd_z.jpg

112

Nu har ju jag tjyvkikat IRL som det heter. Kommer bli riktigt bra det där. Bra jobbat!!!!!

113

Efter att ha fått dit matta på hjulhus och stolsupphöjnaden så monterades golvet mellan stolarna, så nu sitter det skruvat och kablarna hålls där dom ska.
Fick tillverka ett avslut framåt när det väl satt på plats.

Sen klätt hela golvet en vända med ljudabsorbering, både för att få bort lite vägljud och för att det ska bli lite mjukt under mattan.

https://live.staticflickr.com/65535/50988197401_801af0a9ef_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50987488078_b2164f6294_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50987488053_980f2c9722_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/50987487978_889dbaea7f_z.jpg


Mycket mallar blir det  ICQ/bv

https://live.staticflickr.com/65535/50977412526_6e2e8323a6_z.jpg

114

masen skrev:

Nu har ju jag tjyvkikat IRL som det heter. Kommer bli riktigt bra det där. Bra jobbat!!!!!

Gjort ett ryck i går och håller på nu så nu börjar det arta sig, få se om jag får upp några bilder ikväll

Bilden ovan är väl där jag var när du var förbi?

115

Nu så  ICQ/az

Bilderna talar väl lite av sig själv här

Mattorna ligger bara löst än så länge där av den dåliga passformen på sina ställen

https://live.staticflickr.com/65535/51000971376_9dd951e3c3_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51000269648_fbbb8a86a9_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51001088087_99ff8f7b81_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51001087902_f74e6a8c2f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51001087902_f74e6a8c2f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51000269128_9d71f01a0e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51000970841_862f297797_z.jpg

116

Precis. Jag var där mellan sista och förra inlägget. Det blir ju väldigt fint och din omsorg för detaljerna gör det hela till nått extra. Det är inte fjäskiga komentarer. Bra jobbat!!  Jag ser fram mot mekaniska jobbet med maskin...

117 Senaste redigerad av Da Squirrel (2021-03-04 12:57:31)

Jag med ICQ/bq
Angående motor kan väl nämnas att jag har (med hjälp från andra) fått nya idéer igen...  ICQ/bk
Nu har jag ändrat mig tre gånger redan så det är bäst jag håller tyst tills det blir klart  ICQ/ab
Det får bli en överraskning  ICQ/ay



Nu har jag samlat delar till tre olika motor alternativ... ICQ/bu


Men det som står på tur just nu är baksätet, kollat lite på om det finns något annat schysst säte att använda men då originalsoffan inte är så djup så bygger de flesta nyare säten lite mycket framåt så benutrymme blir lidande. Blir att bygga ny ram som blir lite högre och ett par cm längre fram till originalsoffan samt att flytta ut nedre delen av ryggstödet en aning för att det ska bli lite bättre vinkel än "helt rakt"

Skulle vara snyggt att klä om det svart så det matchar framstolarna men det spar jag med, måste ju ha något att förbättra i framtiden också  ICQ/ag

118

Det blev oplanerat stopp i helgen.. svetsen la av  ICQ/bh

Han i alla fall påbörja sätesramen. Men det blev att sätta silent coat bak istället så det blev klart.

Nu har jag fått tag på delar och fått igång svetsen igen så stommen är ihop och provmonterad.
Nu ska det göras någon bra infästning för sittdynan också. Men det får vi klura på nästa vecka, nu är det barnkalas till helgen.

Egentligen skulle jag haft tag på ett nytt baksäte då mitt är lite slitet, någon som har ett till övers?

https://live.staticflickr.com/65535/51026158022_7d4b5a515a_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51026157977_2edf5a10b7_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51026157452_3ca9fe7200_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51026057366_4c089a750c_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/51026157492_29610a1c6a_z.jpg

119

Vad är det för matta du har köpt? Ser supersnyggt ut ICQ/ay

120 Senaste redigerad av michaelth (2021-03-12 15:16:05)

kan man gissa 1.8t... en dylik ligger härhemma..eller TDI.. det e ju det med låda.. då min buss inte är sänkt så blir en uppochnervänd passat låda lite dum. med drivaxelvinklar.. och en original busslåda klen/dyr att troligen  renovera... (AAP)..
porsche 996.låda .. dyr och förmodligen fel utväxlad.../hybrid koplig / adapter och länkage..
men annars kanske en subarulåda... fast då blir det hybridsvänghjul nytt kronhjul och pinjong.$$$$$.. ICQ/bw 35k typ..
vad finns det annars??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

121

Klarar du dig från att kantsy mattkanterna? Det blir ju kanonbra  ICQ/ay

Typ 3 Blå Variant 1600 - 68, Typ 1 -61, Grön, Typ 1 -75 Cab Brun,  Typ 2 T3 -81 Blå SCA-camping

122

michaelth skrev:

kan man gissa 1.8t... en dylik ligger härhemma..eller TDI.. det e ju det med låda.. då min buss inte är sänkt så blir en uppochnervänd passat låda lite dum. med drivaxelvinklar.. och en original busslåda klen/dyr att troligen  renovera... (AAP)..
porsche 996.låda .. dyr och förmodligen fel utväxlad.../hybrid koplig / adapter och länkage..
men annars kanske en subarulåda... fast då blir det hybridsvänghjul nytt kronhjul och pinjong.$$$$$.. ICQ/bw 35k typ..
vad finns det annars??

På motorfronten glömde du vr6:an  ICQ/af
Diverse Audi v6:or har ju också figurerat genom åren. Men då blir det nog onödigt hög bränsleförbrukning.
Audi femma, fanns ju till o med original i SA bussarna (svårt att hitta fästen och låda till dom skulle jag tro  ICQ/be)

RS4 spis med 996 låda har jag å sett, det skulle va fränt, men dyyyyrt så det blir det inte  ICQ/ag

På lådfronten verkar det knepigare som du säger. Vissa säger sig köra högre effekt på original låda utan problem medans andra påstår att den knappt klarar original effekten. Att köra på orenoverad låda är nog som att spela på lotto och dom kostar en slant att renovera (om man ska göra det ordentligt)

Upponer vänd Passat/Audi låda har nackdelen att den blir lite låg vid sprängkåpan när man vänder på den, fördelen är att växellänkaget hamnar "rätt" vid vändning. Plus att den är driftsäker och billig.

En Porsche låda är svår att komma över till vettiga pengar så jag är inne på att köra med en passatlåda.

123

Fredde_f skrev:

Vad är det för matta du har köpt? Ser supersnyggt ut ICQ/ay

Vanlig heltäckningsmatta. Beställde hem lite prover från olika butiker för att känna lite hur dom var att jobba med och testa färg och "känsla"
Höll mig till lite billigare alternativ, fanns visserligen ingen dyrare som såg lika ut heller  ICQ/ab

Blev denna till slut: https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar … o-78-.html



T3Blå skrev:

Klarar du dig från att kantsy mattkanterna? Det blir ju kanonbra  ICQ/ay

Tänkte kantsy först, men ville inte ha den randen som skulle bli.
Nu har jag vikt runt kanten ca 10mm och kontaktlimmat den.

Tänkte att jag skulle göra lösa mattor att ha över sen (som vanliga gummi/tyg mattor) och dom ska jag nog kantsy.

124 Senaste redigerad av michaelth (2021-03-18 08:56:47)

Da Squirrel skrev:
michaelth skrev:

kan man gissa 1.8t... en dylik ligger härhemma..eller TDI.. det e ju det med låda.. då min buss inte är sänkt så blir en uppochnervänd passat låda lite dum. med drivaxelvinklar.. och en original busslåda klen/dyr att troligen  renovera... (AAP)..
porsche 996.låda .. dyr och förmodligen fel utväxlad.../hybrid koplig / adapter och länkage..
men annars kanske en subarulåda... fast då blir det hybridsvänghjul nytt kronhjul och pinjong.$$$$$.. ICQ/bw 35k typ..
vad finns det annars??

På motorfronten glömde du vr6:an  ICQ/af
Diverse Audi v6:or har ju också figurerat genom åren. Men då blir det nog onödigt hög bränsleförbrukning.
Audi femma, fanns ju till o med original i SA bussarna (svårt att hitta fästen och låda till dom skulle jag tro  ICQ/be)

RS4 spis med 996 låda har jag å sett, det skulle va fränt, men dyyyyrt så det blir det inte  ICQ/ag

På lådfronten verkar det knepigare som du säger. Vissa säger sig köra högre effekt på original låda utan problem medans andra påstår att den knappt klarar original effekten. Att köra på orenoverad låda är nog som att spela på lotto och dom kostar en slant att renovera (om man ska göra det ordentligt)

Upponer vänd Passat/Audi låda har nackdelen att den blir lite låg vid sprängkåpan när man vänder på den, fördelen är att växellänkaget hamnar "rätt" vid vändning. Plus att den är driftsäker och billig.

En Porsche låda är svår att komma över till vettiga pengar så jag är inne på att köra med en passatlåda.

Kommer du ha bilen låg?
Vr6... hur är höjden..fast iofs en pickup har väl mer plats under plåten..
det får ju bli en avfräsning/adapterplatta för bult cirkel. .. dvs varken 15 eller 50 graders funkar.. finns det för adapterplatta för rakställd maskin . Eller gör du själv?
var hamnar startmotorn på en Vr6?  /i T3? Mot passat lådan?
Ja det finns lite att fundera på..
996 lådor har jag sett för från 6k uppåt men då dom förmodligen kräver renovering av proffs för 25/40k  (hoppressade drevsats er som kräver special fixturer och mycket högt tryck så är det inte så kul.. 997 lådorna är dyrare med "enklare" att demontera själv...

Som sagt mycket att tänka på...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

125

Nu blir det väl ingen vr6a för mig (skulle vara skönt ljud med en sån)
Har inte läst på så mycket om vr6 konverteringar, vet mest att det finns ett flertal, så hur man löser startmotorn vet jag inte.
Har sett en som kapat ur fästet ur sprängkåpan och svetsat i det på motsvarande sida, (tror iof att det var en tdi konv.) så inget är omöjligt  ICQ/ag

Pickuperna har som sagt lite extra utrymme så vanliga 15 graders montering ar verkar funka för det mesta

Adapter platta har jag funderingar på att tillverka själv, men vilket material ska man använda där?