1

Jag har elaka oljud vid låga varv som behöver hjälp att lokalisera/diagnostisera.
Är den någon som från filmen nedan vet vad det kan vara eller vet var jag bör leta?
("rod knock"? löst svänghjul? annat?)

Film av kallstart, då det låter värst:

https://vimeo.com/225382691

Lösenord: vw

(Dålig bild men förhoppningsvis bra ljud)

2

filmen funkar inte
Skulle tro att  det är ett vevlager som har gått åt skogen
Det  är inte ovanligt på en motor som är 40 år och i en buss
Efter som en vw motor får gå så hårt i en buss mot en bubbla  Ps livslängen var mellan 7-10000 mil på den tiden som det vara nya prylar
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Har haft en motor med kassa lager i veven och den donkade dovt, jag tycker den här låter lite plåtigt.

Ta loss generatorremmen o provstarta, det skulle kunna vara något med fläkten??

S

4

oavsett vad det är så går det inte att fixa med motorn i bussen. ta ut motorn och riv generator,kolla fläkten känn på svänghjulet ryck i remskivan så hittar du snart felet. Gissningslekar på det här forumet brukar bli flera sidor långt. Under den tiden hinner du riva och konstatera vad som är fel. Personligen tycker jag det låter som en soppslut motor i behov av renovering så undvik fler starter så kanske du kan använda den till en renovering till nästa sommar.

5

Lät lite som när jag fick in en halv säkringshållare i fläkthjulet vilket senare obalansen orsakade sprickbildningar i fläktkåpan med ännu mer oljud som följd..kolla så inget främmande föremål fastnat där,men håller i vanlig ordning med Landelius,ut med motorn och kolla innan mer går sönder... Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..