1

Behövs det nå värre fjädrar och stötstänger till en Engle W-110 kam med orginalvippor?

Är du inte nöjd   Sänk kraven

Typ1-57
MKP Petit -63

2

Nää....

3

Stämmer vipparmsgeometrin rakt av med en E-110 om du kör med orginal vippor? Jag tror inte det, det beror på vad mer du har gjort? Om du ändå skall byta stötstänger skulle jag använda en uppsättning cromolly stötstänger så är du på den säkra sidan. En 110 är rätt elak i lyftet.

4

Och kör du med något annat än original ventiler och stötstänger samt tänker varva lite mer än 5 så borde du ha dubbla fjädrar. Jag har sett några motorer som slutat varva runt 5 pga det.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Tre som svarat, tre olika svar....Välkommen till "high-performance"!!!

6

Jag vet att Formel Vee kör med enkelfjädrar och alumiumstötstänger och varvar 7000 med W110 men jag åkte enkelfjädrar, stålstötstänger och 40x35,5 ventiler och fick problem runt 5000. Bytte till dubbelfjädrar och problemet försvann. Jag är inte ensam om denna erfarenhet. Det finns alustötstänger som funkar med de är rätt kostsamma. Hade jag byggt samma motor idag så hade jag satsat de extra pengarna på dessa stötstängen då de förutom att de är lätta även har rätt värmeutvidgning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Mororn ska bli en 1835 med motviktsvev lite putsade orginal toppar med dubbla weber 40 dnc.

Är du inte nöjd   Sänk kraven

Typ1-57
MKP Petit -63

8

Med 1835cc, motviktsvev o dubbla förgasare lär du inte alltid hålla dig under 5000 varv hela tiden.
Skulle rekommendera minst hårdare enkla som du shimsar upp.
Då behöver du styvare stötstänger.

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

9

Håkan G skrev:

Behövs det nå värre fjädrar och stötstänger till en Engle W-110 kam med orginalvippor?

Hej Håkan
Som svwerker skriver kan man göra på olika sätt
Vilken fjäder du skall ha beror på vilken typ av ventil du har tänkt dig
om du använder orignal eller rostfritt  och storlek på ventilen sen vilket max varv du har tänkt dig
Om du använder dubbla fjädrar brukar std stötstängerna svikta och tillslut böja sig
Du kan använda hårdare enkel fjäder men om du vill varva lite mer så brukar dom flyta och du skadar stötstängerna tillslut
Jag har en fråga till dig vilket inspänings mått har du tänkt dig
Efter som jag inte vet vilken typ av ventil du har tänkt dig så kan jag inte talaom vad jag skulle lösa problemet
Men man kan göra så här att man shimsa upp inspänings trycket men det är inte rätt annser jag
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
Håkan G skrev:

Behövs det nå värre fjädrar och stötstänger till en Engle W-110 kam med orginalvippor?

Hej Håkan
Som svwerker skriver kan man göra på olika sätt
Vilken fjäder du skall ha beror på vilken typ av ventil du har tänkt dig
om du använder orignal eller rostfritt  och storlek på ventilen sen vilket max varv du har tänkt dig
Om du använder dubbla fjädrar brukar std stötstängerna svikta och tillslut böja sig
Du kan använda hårdare enkel fjäder men om du vill varva lite mer så brukar dom flyta och du skadar stötstängerna tillslut
Jag har en fråga till dig vilket inspänings mått har du tänkt dig
Efter som jag inte vet vilken typ av ventil du har tänkt dig så kan jag inte talaom vad jag skulle lösa problemet
Men man kan göra så här att man shimsa upp inspänings trycket men det är inte rätt annser jag
/// Micke

På dom Formel Vee-motorer jag byggt så har jag använt mig av original inspänningshöjd,dvs shimsat fjädern lika mycket som jag sänkt ventiltallriken i sätet.

11

stickan skrev:
PPRMicke skrev:
Håkan G skrev:

Behövs det nå värre fjädrar och stötstänger till en Engle W-110 kam med orginalvippor?

Hej Håkan
Som svwerker skriver kan man göra på olika sätt
Vilken fjäder du skall ha beror på vilken typ av ventil du har tänkt dig
om du använder orignal eller rostfritt  och storlek på ventilen sen vilket max varv du har tänkt dig
Om du använder dubbla fjädrar brukar std stötstängerna svikta och tillslut böja sig
Du kan använda hårdare enkel fjäder men om du vill varva lite mer så brukar dom flyta och du skadar stötstängerna tillslut
Jag har en fråga till dig vilket inspänings mått har du tänkt dig
Efter som jag inte vet vilken typ av ventil du har tänkt dig så kan jag inte talaom vad jag skulle lösa problemet
Men man kan göra så här att man shimsa upp inspänings trycket men det är inte rätt annser jag
/// Micke

På dom Formel Vee-motorer jag byggt så har jag använt mig av original inspänningshöjd,dvs shimsat fjädern lika mycket som jag sänkt ventiltallriken i sätet.

Och då använde du original ventil (35,5mm)
Vissa rostfria ventiler är 10-15gram tyngre än std
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Hade hårdare enkelfjäder på min 1915 med E-110 men det sket sig, Kör nu med dubbla fjädrar och chromoly stänger och det funkar toppen.
Däremot funderar jag på att byta ut E-110 mot en Raptor istället

Life is a bitch and then you die

13

PPRMicke skrev:
stickan skrev:
PPRMicke skrev:

Hej Håkan
Som svwerker skriver kan man göra på olika sätt
Vilken fjäder du skall ha beror på vilken typ av ventil du har tänkt dig
om du använder orignal eller rostfritt  och storlek på ventilen sen vilket max varv du har tänkt dig
Om du använder dubbla fjädrar brukar std stötstängerna svikta och tillslut böja sig
Du kan använda hårdare enkel fjäder men om du vill varva lite mer så brukar dom flyta och du skadar stötstängerna tillslut
Jag har en fråga till dig vilket inspänings mått har du tänkt dig
Efter som jag inte vet vilken typ av ventil du har tänkt dig så kan jag inte talaom vad jag skulle lösa problemet
Men man kan göra så här att man shimsa upp inspänings trycket men det är inte rätt annser jag
/// Micke

På dom Formel Vee-motorer jag byggt så har jag använt mig av original inspänningshöjd,dvs shimsat fjädern lika mycket som jag sänkt ventiltallriken i sätet.

Och då använde du original ventil (35,5mm)
Vissa rostfria ventiler är 10-15gram tyngre än std
/// Micke

Nej 30 x 33 mm eftersom det är en 1300-motor.Brukar använda rostfria avgas..

14

Håkan G skrev:

Mororn ska bli en 1835 med motviktsvev lite putsade orginal toppar med dubbla weber 40 dnc.

Du kanske inte ska ha W110 till den kombon, en W100 eller original med 1,25-vippor är inte så fel.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Nu har det blivit mycket att fundera på  ICQ/ab

Är du inte nöjd   Sänk kraven

Typ1-57
MKP Petit -63

16

Håkan G skrev:

Nu har det blivit mycket att fundera på  ICQ/ab

Haha...Så blir det ibland. ICQ/ab

17 Senaste redigerad av Svwerker (2011-10-07 06:17:35)

Som Carlberg skrev; Välkommen till high performance!  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G