Behövs det nå värre fjädrar och stötstänger till en Engle W-110 kam med orginalvippor?
Typ1-57
MKP Petit -63
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Ventilfjädrar
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Behövs det nå värre fjädrar och stötstänger till en Engle W-110 kam med orginalvippor?
Nää....
Stämmer vipparmsgeometrin rakt av med en E-110 om du kör med orginal vippor? Jag tror inte det, det beror på vad mer du har gjort? Om du ändå skall byta stötstänger skulle jag använda en uppsättning cromolly stötstänger så är du på den säkra sidan. En 110 är rätt elak i lyftet.
Och kör du med något annat än original ventiler och stötstänger samt tänker varva lite mer än 5 så borde du ha dubbla fjädrar. Jag har sett några motorer som slutat varva runt 5 pga det. 
Tre som svarat, tre olika svar....Välkommen till "high-performance"!!!
Jag vet att Formel Vee kör med enkelfjädrar och alumiumstötstänger och varvar 7000 med W110 men jag åkte enkelfjädrar, stålstötstänger och 40x35,5 ventiler och fick problem runt 5000. Bytte till dubbelfjädrar och problemet försvann. Jag är inte ensam om denna erfarenhet. Det finns alustötstänger som funkar med de är rätt kostsamma. Hade jag byggt samma motor idag så hade jag satsat de extra pengarna på dessa stötstängen då de förutom att de är lätta även har rätt värmeutvidgning.
Mororn ska bli en 1835 med motviktsvev lite putsade orginal toppar med dubbla weber 40 dnc.
Med 1835cc, motviktsvev o dubbla förgasare lär du inte alltid hålla dig under 5000 varv hela tiden.
Skulle rekommendera minst hårdare enkla som du shimsar upp.
Då behöver du styvare stötstänger.
Hej Håkan
Som svwerker skriver kan man göra på olika sätt
Vilken fjäder du skall ha beror på vilken typ av ventil du har tänkt dig
om du använder orignal eller rostfritt och storlek på ventilen sen vilket max varv du har tänkt dig
Om du använder dubbla fjädrar brukar std stötstängerna svikta och tillslut böja sig
Du kan använda hårdare enkel fjäder men om du vill varva lite mer så brukar dom flyta och du skadar stötstängerna tillslut
Jag har en fråga till dig vilket inspänings mått har du tänkt dig
Efter som jag inte vet vilken typ av ventil du har tänkt dig så kan jag inte talaom vad jag skulle lösa problemet
Men man kan göra så här att man shimsa upp inspänings trycket men det är inte rätt annser jag
/// Micke
Håkan G skrev:Behövs det nå värre fjädrar och stötstänger till en Engle W-110 kam med orginalvippor?
Hej Håkan
om du använder orignal eller rostfritt och storlek på ventilen sen vilket max varv du har tänkt dig
Om du använder dubbla fjädrar brukar std stötstängerna svikta och tillslut böja sig
Du kan använda hårdare enkel fjäder men om du vill varva lite mer så brukar dom flyta och du skadar stötstängerna tillslut
Efter som jag inte vet vilken typ av ventil du har tänkt dig så kan jag inte talaom vad jag skulle lösa problemet
Men man kan göra så här att man shimsa upp inspänings trycket men det är inte rätt annser jag
/// Micke
På dom Formel Vee-motorer jag byggt så har jag använt mig av original inspänningshöjd,dvs shimsat fjädern lika mycket som jag sänkt ventiltallriken i sätet.
PPRMicke skrev:Håkan G skrev:Behövs det nå värre fjädrar och stötstänger till en Engle W-110 kam med orginalvippor?
Hej Håkan
/// MickePå dom Formel Vee-motorer jag byggt så har jag använt mig av original inspänningshöjd,dvs shimsat fjädern lika mycket som jag sänkt ventiltallriken i sätet.
Och då använde du original ventil (35,5mm)
Vissa rostfria ventiler är 10-15gram tyngre än std
/// Micke
Hade hårdare enkelfjäder på min 1915 med E-110 men det sket sig, Kör nu med dubbla fjädrar och chromoly stänger och det funkar toppen.
Däremot funderar jag på att byta ut E-110 mot en Raptor istället
stickan skrev:PPRMicke skrev:Hej Håkan
/// MickePå dom Formel Vee-motorer jag byggt så har jag använt mig av original inspänningshöjd,dvs shimsat fjädern lika mycket som jag sänkt ventiltallriken i sätet.
Och då använde du original ventil (35,5mm)
Vissa rostfria ventiler är 10-15gram tyngre än std
/// Micke
Nej 30 x 33 mm eftersom det är en 1300-motor.Brukar använda rostfria avgas..
Mororn ska bli en 1835 med motviktsvev lite putsade orginal toppar med dubbla weber 40 dnc.
Du kanske inte ska ha W110 till den kombon, en W100 eller original med 1,25-vippor är inte så fel.
Nu har det blivit mycket att fundera på 
Nu har det blivit mycket att fundera på
Haha...Så blir det ibland. 
Som Carlberg skrev; Välkommen till high performance! 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Ventilfjädrar
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.