Får jag dra en Biltrailer med en bil som last om jag har BE körkort även om
bilens godkända kula överskrids?
Kompis åkte dit med en varning att det fattades några hundra kilo på draget så
om han monterade in ett större drag skulle det vara lagligt?
50mm kula. Måste väl 'ändå ha göra med dragbilens vikt och bromsar inte
hus bautastark en dragkula är? eller..
så då kör stort sett alla olagligt med en bilsläp efter bilen med last.
Det beror helt på kombinationen bil/släp och i vissa fall dragkrok.
Säg att du har en släp som har totalvikt 1500kg (släp plus last)
En bil som får dra 1400kg med B kort och 1600kg maximalt
Har du B kort åker du dit även om du drar släpet tomt. 1500kg släp är mer än de 1400kg bilen får dra. För alla kombon där föraren har B eller nya B96 så är det totalvikten på släpet som gäller. Även om det är olastat.
Har man BE så kan du lasta släpet till 1500kg. Dvs maxlast, förutsatt att bilen får dra så mycket. I mitt exempel får ju bilen dra 1600kg. Men om du lastar detta släp till 1600kg så är släpet överlastat och du får böta.
Du kan med BE även dra en vagn med totalvikt på 2000kg, om... det inte är lastat så det väger mer an bilens maxsläpvikt, i mitt exempel ovan 1600kg.
Men Med BE måste man alltid väga ekipaget då man går på bruttovinst,(faktisk vikt i detta ögonblick)
Kan altså haka på en jättesläp bakom bubblan, om den i det ögonblicket inte väger mera än 860kg 
Får jag..., eller...,
så då kör stort sett alla olagligt med en bilsläp efter bilen med last.
Ja, de flesta kör med antingen överlast eller olovligt.
Nedladdningsbar publikation om vad som gäller, se länk.
https://transportstyrelsen.se/sv/Publik … -slapvagn/
Släpvagnskalkylatorn kan bringa viss klarhet i enskilda fall, se länk.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … gler/Slap/
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Lite lustigt är att släputhyrarna nuförtiden brukar fråga om man har B eller BE när man är spekulant på att hyra boogiesläp, typ ett tvåtons. För egentligen ger ju släpets maxvikt bara en vink om vad för behörighet som krävs. Det går inte heller att boka ett släp ÅT en annan förare, för de behöver förarens körkort för att se att man har behörigheten.
Senast drog jag ett "nertypat" släp som enligt uthyrarna vara okej med B-kort, fast min transporter får inte ens dra tonnet med B-kort, således olovligt även det, men för uthyraren var det de två olika alternativen släp som var den enda parametern som påverkade om de fick hyra ut det eller inte.
Sen är det här med straffskalan; själv känner jag mig tekniskt sett säkrare med olovlig körning, då ekipaget "egentligen" är byggt för det, till skillnad mot det något mildare brottet "överlast" som känns desto mer tveksamt.
Sen huruvida man kan montera ett annat drag eller inte, så borde det ju vara beroende på vad som sitter där idag, dvs om BILENS kapacitet är utnyttjad till fullo eller inte. Tänker att min egna T4 inte får dra mer än två ton i något utförande, medan tillverkaren (VW) har godkänt en högre dragkapacitet, 2,5t, för den senare T5an. Det borde ju då rimligtvis inte gå att kringgå detta genom att montera ett annat drag, eller har jag fel?