Hej!
Jag har precis (i Maj) startat upp och besiktigat bussen (T2 1979 2.0) efter en långdragen renovering. Har kollat motorn extra noga efter oljeläckage och det har varit snustorrt.
Men efter att ha kört strax över 100 mil så har det börjat läcka olja. Det är än så länge inga mängder olja men tillräckligt mycket så att det förr eller senare måste åtgärdas. Så vitt jag kan se så kommer läckaget ifrån oljekylaren, jag tror att det är själva kylaren som läcker och inte vid packningarna vid infästningen?
Är det vanligt att en oljekylare läcker eller har jag ett läckage någon annanstans som i sin tur läcker på kylaren?
Är risken stor att ett litet läckage plötsligt blir ett stort läckage om åker på en längre tur (till Bussfest)?
Motorn som sitter i kommer från en 80-tals buss och är totalrenoverad -98. Den ska ha gått 2 somrar efter det och sedan har den inte använts förens nu, den går för övrigt väldigt bra.
Tacksam för input, synpunkter och analyser!
Se nedanstående länk för ett filmklipp från uppstarten förra året...
Tomas
