1

Jag söker någon som kan hjälpa oss att sänka vår folkabuss. Folkabussen är mycket högre bak än fram och önskan är att den ska bli rak ICQ/ab Kanske inte syns jättebra på bilden, men det finns en nivåskillnad.

Folkabussen står utanför Oskarshamn i Småland och jag söker kunnig person i närheten. Någon som kan hjälpa oss under slutet av juli.

Hälsar
Marie

Post's attachments

IMG_1433[1].JPG, 798.65 kb, 1616 x 1080
IMG_1433[1].JPG 798.65 kb, 202 downloads since 2017-06-20 

2

Ja bussen på bilden ser ut att stå snyggt i våg, kanske lutar marken svagt uppåt?

Ofta brukar bussarna vara hängiga baktill och inte framtill, antingen har den här "slitits" på ett annat sätt, eller så har man redan modifierat fjädringen? Kolla om det sitter sänksatser på framvagnen. De ska sitta en mitt på vardera torsionsrör (de två grova tvärställda rören i höjd med framaxeln), de känns igen som två tandade brickor med en skruv i mitten.

https://www.paruzzi.com/images/mega3397.jpg?refresh=1478684635

Om ingen sådan kan finnas kan man passa på att kolla efter svetsskarvar på torsionsrören, man kan ha sänkt utan sänksningssats också, detta genom att helt sonika vrida rören och svetsa ihop dem igen. Är du osäker på vad du finner kan du knäppa ett par bilder och lägga upp här.

Varför detta är intressant är att OM det redan sitter en sänkningssats (som monterats korrekt), så kan man ganska enkelt höja framvagnen. Att sänka bakvagnen är mer jobb, inte omöjligt, men det kan vara lättare att hitta någon som "vill ställa upp" på att justera en sänksats än att riva ner en bakvagn. Även om man väljer "sänkarvägen" för att komma i våg så kan det vara intressant att veta om det sitter en sänksats fram, då kan man finjustera framvagnen efter att man fått till höjden bak som man är nöjd med.

Annars har de flesta det omvända problemet som sagt, en "tung" campinginredning bak i skåpet gör att de flesta vill höja bakvagnen, kanske skulle du göra tvärt om; åka runt med last för att få bussen i våg? ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't