Min fars 64:a typ 1 har stått i snart 40 år och väntat på att bli väckt till liv och nu gör vi ett försök. Originalmotorn finns kvar, men kasserades p.g.a. för stort axialspel på vevaxeln. När motorn fick den domen ställdes bubblan undan.
Någon gång under de 40 åren tillkom en brandspruta, med en 1200:a från -61, motornummer 122-080190. Om jag tolkar information på the samba korrekt så har en 122-motor 25 hp, medan 122/1 har 30 hp och 122/2 har 34.
Är det någon som vet hur man "trimmat ner" motorn till 25 hp? Bilmotorer från samma år har ju mer krut än så. Fördelare och förgasare tänker jag flytta över från originalmotorn. Vad mer skulle behöva bytas för att komma upp i original 1200-effekt? Toppar, kamaxel? Eller har jag sådan tur att jag får mer effekt av fördelar- och förgasarbytet?
Är det något utöver förgasare, fördelare och det som rör värma/kyla/avgas jag borde tänka på innan jag monterar industrimotorn?
vh/Stordrutten

