1

Min fars 64:a typ 1 har stått i snart 40 år och väntat på att bli väckt till liv och nu gör vi ett försök. Originalmotorn finns kvar, men kasserades p.g.a. för stort axialspel på vevaxeln. När motorn fick den domen ställdes bubblan undan.

Någon gång under de 40 åren tillkom en brandspruta, med en 1200:a från -61, motornummer 122-080190. Om jag tolkar information på the samba korrekt så har en 122-motor 25 hp, medan 122/1 har 30 hp och 122/2 har 34.

Är det någon som vet hur man "trimmat ner" motorn till 25 hp? Bilmotorer från samma år har ju mer krut än så. Fördelare och förgasare tänker jag flytta över från originalmotorn. Vad mer skulle behöva bytas för att komma upp i original 1200-effekt? Toppar, kamaxel? Eller har jag sådan tur att jag får mer effekt av fördelar- och förgasarbytet?

Är det något utöver förgasare, fördelare och det som rör värma/kyla/avgas jag borde tänka på innan jag monterar industrimotorn?

vh/Stordrutten

2 Senaste redigerad av Kjell T (2017-06-19 15:38:04)

Troligen är den angivna effekten vid ett lägre varval än vad som är fallet i bilutförandet. Har motorn samma bensinpumpsplacering är det i grunden en 34 hk som försetts med diverse yttre utrustning för att lämpa sig för användningsändamålet. Möjligen har den också varvtalsregulator.
Motornumret tyder på att det är en motor årsmodell 1961, eftersom 122-073001 är från aug 1960. Bara att skruva dit motorn och köra.

3

Tack!  Bränslepumpens placering är densamma och någon varvtalsregulator ser jag inte till.
Då skruvar vi vidare! Det känns ju lite mer motiverande nu när vi vet att det antagligen är ett riktigt kraftpaket ICQ/ad

En bekant har en likadan brandspruta stående som han ska sälja. Han har köpare, men ingen av de två har en aning om vilket pris som är rimligt. Är det någon som vet ungefär vilket värde en sådan maskin kan ha? Den är inte startad på evigheter och även om den startar så är det ju lite pyssel med kylning/värme/avgas-delarna och dessutom magnettändning.

4

Stordrutten skrev:

Tack!  Bränslepumpens placering är densamma och någon varvtalsregulator ser jag inte till.
Då skruvar vi vidare! Det känns ju lite mer motiverande nu när vi vet att det antagligen är ett riktigt kraftpaket ICQ/ad

En bekant har en likadan brandspruta stående som han ska sälja. Han har köpare, men ingen av de två har en aning om vilket pris som är rimligt. Är det någon som vet ungefär vilket värde en sådan maskin kan ha? Den är inte startad på evigheter och även om den startar så är det ju lite pyssel med kylning/värme/avgas-delarna och dessutom magnettändning.

Många industrimotorer har förvarats olämpligt och inte varit igång på många år.
Ett vanligt problem är att ventilerna rostat på den del av ventilerna som stått öppna.
Med följd att ventilen fastnar i styrningen och kolven slår i ventilen och sen blir det inget bra.
Även lager kan ha fått styck under förvaring med gammal olja i.

Industrimotorerna är ett superbra utgångsämne för att få en NY motor men man bör riva och titta och sätta ihop den innan man startar upp den.
Eller renovera ditt gamla original block och flytta över all de nya delarna från industrimotorn så har du helt plötsligt renoverat originalmotorn.
Priserna på industrimotorer är helt klart underskattade, men visst det finns många industrimotorer i omlopp.
34 hk brukar säljas för mellan 3000-8000:-
Man kan omöjligt renovera sin gamla motor för dessa pengarna så det är riktigt billigt för en NY motor.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.