1

Jag har upptäckt att plåten bakom/under remskivan tar i. Jag tror att min kombo av mellingspump och tjock gjutjärnslock trycker in plåten i remskivan.

nya aluminiumlock ser ut att vara lite smalare? är det någon som har ett CSP eller CB lock som kan mäta tjockleken åt mig? det är tjocklek i mitten högst upp och om det går tocklek där muttrarna ska vara som är av intresse.
https://www.csp-shop.com/shop/images/products/main/10343.jpg

2

Kapa ur en bit i plåten bakom skivan. Det har jag gjort några gånger.

3

kasta mellingpumpen och byt till en 26mm Schadeck och ett alulock så blir frigången lättare.

4

Ska se om jag kommer åt att mäta, har ett sånt där lock på just nu, på en 26mm pump.

5

anthax: det vore gött!

Hans: jo det är en lösning men om jag klarar mig med att bara byta locket slipper jag lägga pengar på en ny pump ICQ/ab

6

Mellingpumpen är en amerikansk felkonsrtuktion. Man blandar inte gjutjärn med alu då dom expanderar väldigt olika. jag känner till ett flertal som har haft problem med oljetryck vid uppstart att trycket dröjer 10-15 sek. Orsaken är dålig passform så oljan läcker förbi pumpen in i motorn innan trycket kommer till oljetryckskontakten. En 26mm schadeck är ingen dyr investering på en motor som kostar långt över 50 tusen. CSP-tyskland har tagit fram egna pumpar och kom fram till att det räckte med 19mm drev men ingen skulle tro på det så dom gör 21och 26mm. Själv har jag alltid kört med 21mm i racemotorn och har ca 4-5bars tryck med en starkare fjäder under svänghjulet. CB-s torrsump har 21mm på trycksidan och 26 på sugsidan vilket visar att 30mm är för stort om man tar en Schadeck men fel om man väljer Melling. Jag vägrar sätta in Melling i motorer jag bygger åt kunder vilket har resulterat i ett stort lager Mellingpumpar till salu.

7

Dagens mätning på CSP-locket.
Materialtjockleken under muttrarna 5mm.
Tjockleken på åsen med CSP-loggan, cirka 23mm. Var svårt att mäta exakt.

8

Toppen, Tack!

9

Man MÅSTE inte ha lock med utgång....
Om man planerar uppborrningar av oljekanaler i tomt block "från början", kan man sätta en utgång där man brukar ha "returingång".
Sedan när man borrar upp(?) i den lodräta kanalen, gängar man dit en stopplugg, och ansluter returingång ovanför.
Så gjorde jag ibörjan....