1

Tjenare,
Jag har en vw buss 79 med insrutning..
den har varit vilande i ca 7 år, nu när jag startat den går den bara på 3 cylindrar,
har ganska lika komp i alla ( 1:130psi 2:120 psi 3: 120 psi) utom den 4:e där det är totalt 0 i komp,,

är det bara till att försöka riva ut motor och börja kolla, eller finns det någon väg att gå utan att behöva få ut motor osv..

Tacksam för all hjälp jag kan få=)
Bussen finns i Lerums kommun om någon skulle vara peppad på att kolla på åbäket Default/smile

Ha de gött så länge
Mvh Albin

2

Öppna ventilkåpan och se så alla vipparmen rör sig så det inte e en stång som fastnat eller en ventil som nypt

3 Senaste redigerad av Piraten (2017-06-03 13:05:21)

Och om allt rör sig som det ska, ta då bort tändstiftet, dra runt till kompläge med stängda ventiler, sen fyller Du upp cylindern med diesel och väntar två dagar.
Veva sen runt några varv på starten med tändspolen urkopplad så Du får bort dieseln.
Tillbaka med stift och kablar, starta o se.

Troligen har kolvringarna beckat fast när den stått, och dieseln får dem att släppa.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

4

det är gaska vanligt att man tappar sätesringen på TYP 4 toppar
Om motorn har gått  försnålt som också är mycket vanligt på typ4 med insprutning
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Gör en cylinderläckagetest, och hör vart problemet är.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

6

Felet va att en av stötstängerna va av, ingen som har en liggandes och vill sälja?? Default/smile
Även ett avgassystem hade varit på sin plats Default/smile

Mvh Albin

7

Al.k skrev:

Felet va att en av stötstängerna va av, ingen som har en liggandes och vill sälja?? Default/smile
Även ett avgassystem hade varit på sin plats Default/smile

Mvh Albin

Stötstänger går väl inte av utan anledning, har du kollat så vippan och ventilen ser bra ut?

"ljushuvud"

8

Ventil som sitter fast? Prova att slå lite försiktigt på den med en plastklubba.

Martin A

9

Dåliga (hydrauliska)  lyftare som gör att änden på stötstången går av.

[