Mitt brytarlösa gick ju åt hädan som ni kanske läste i en annan frågetråd jag skrev.
Funderar såhär nu. Denna info stor det om det brytarlösa "To be used with a coil with resistance above 1.5 ohms only."
Då är min fundering så här:jag har ju några olika tändspolen att välja mellan.
En med 0,7ohm, en med 1,5 och en med 3,0 tror jag det va.
Vilken ska passa bäst? Min första tanke är väl den med 0,6 ohm. För det är väl ett högre motstånd än 1,5ohm. Eller?
Det enda jag kan om ohm är i högtalare, o där har ju en högtalare med mindre ohmtal ett högre motstånd.
Högre ohmtal har högre motstånd, så ta den på 3 Ohm. När det gäller högtalare pratar man om impedans. I det fallet har jag för mig att en på 4 är mer lättdriven än en på 8 Ohm.
Men det finns det fler som är bättre på än jag
http://www8.tfe.umu.se/courses/elektro/ … edans.html
Högre ohmtal har högre motstånd, så ta den på 3 Ohm. När det gäller högtalare pratar man om impedans. I det fallet har jag för mig att en på 4 är mer lättdriven än en på 8 Ohm.
Men det finns det fler som är bättre på än jag![]()
Där ser man!
Dum fråga igen då, Varför den på 3 Ohm o inte den på 1,5?
4 2017-05-29 09:13:16 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-05-29 14:06:57)
Jag skulle tagit 1,5 Ohms spolen då den ger högre utspänning än 3 ohms. (ger lite bättre marginal)
Och det beror på att den drar 8A vid tolv volt, mot 4 A vid 3 ohm.
Anledningen till att de satt 1,5 som min är att modulen inte klarar högre ampere styrka.
Kör man med brytare så vill man ligga runt 4A så då gäller 3 Ohm eller högre.
Anledningen till att man vill köra med högre ström är att man får ett skarkare magnetfält som kan kollapsa och generera en starkare gnista.
Det ger bättre säkerhetsmarginaler när man varvar mer eller höjer kompressionen, eller byter bränsle.
Men alla lite äldre standardmotorer klarar sig bra med en 3 Ohms spole.
ok, då har jag lärt mig något nytt idag igen!
Jag kör på den med 1,5 Ohm!
Pertronix tändspole är på 3ohm för deras brytarlösa system. Tål att tänka på.