1

Så var det dags igen. Problemet denna gång är att vid inslipning av ventiler häromdan så visade det sig när jag stått och gnuggat ett tag
att tallriken gått av på två av dom(insugsventiler) i.of.s så är ventilerna gamla NOS och har legat på en hylla i säkert 25 år men ändå. Vid brottsytan
får jag uppfattningen att dom är gjutna min fråga är är alla ventiler gjutna eller finns det likt vevaxlar och annat smidda modeller eller andra som är hållbarare
blev lite nervös över detta och överväger att om det finns byta till säkrare modeller. Tackar på förhand för svar.

2 Senaste redigerad av michaelth (2017-05-28 18:17:37)

Vad för motor.? toppar? Storlek ventiler?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

1600 DP orig.ventiler 35/32

4

I mina öron låter det som du har en väldigt aggresiv teknik som kan få ventiler att gå av. jag anser det lönlöst att bara slipa in ventiler med pasta på gamla säten. sätena är inbankade av ventilen som i processen förlorar sin 44 graders vinkel. Det färdiga resultatet liknar mest en jävligt dåligt gerad taklist.

5

Nu ska vi se, ventilerna är alltså oanvända men gamla! De gick av när du skulle slipa in dem med carborundum och gummipropp? Är det så skulle jag byta alla ventiler i den uppsättningen.

Jag vet att det finns ventiler där tallriken är svetsad mot skaftet, men det verkar omöjligt att se om en ventil är svetsad eller ej.

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.