Ett lite märkligt fel har inträffat på min motor. En motor som är 2år gammal sedan en ombyggnad/renovering.
Motorn har gått kanon bra, riktigt bra! Hade ute den i vintras för andra åtgärder och översyn.
Inga konstigheter "so far". Kör bilen hela våren nu utan några tecken på konstigheter förens häromdagen började den gå lite ojämnt helt plötsligt, körde hem motorn gick kanon i många mil. Dagen efter stendöd, inte ett liv. Bränsle finn så konsentrerade mig på tändning.
Märker då att strömsladden till tänspolen sitter inkopplad på minus (förmodligen jag som satt fel när motorn sattes i tidigare i vintras) men kan motorn gå utan ström till tändspolen?? O riktigt bra dessutom.
Byter till någon annan tänspole men ingen skillnad. Plockar då bort det brytarlösa systemet i min 009 och sätter dit ny brytarspets och ny kondensator. Pang! bilen startar på första försöket. Men är totalt lögn att få den att gå, hur jag än testar med tändinställningen så bara hostar den och tillslut dör.
Vad gör jag för fel?
Vad är fel?
Håller på o bli galen nu!
Om du kopplar tändspolen "bakofram" så kan den funka ändå dock ger den inte samma höga spänning.
Eller så räcker gnistan inte till och då går den ju inte.
Har du blåa "feta" gnistor?
Kommer de vid rätt tillfälle?
Kör man med en tändningsinställningslampa, kan man prova och koppla in den på alla kablar (en i taget) med motorn på tomgång.
Och sen gasa till. Lampan skall då i princip lysa starkt.
Hade en MC där gnstorna var helt Ok på tomgång men gasade man på dog ettans cylinder helt.lampan slocknade.
Med allt detta sagt funkar accpumpen/pumparna? låter som skit i förgasaren
Om du kopplar tändspolen "bakofram" så kan den funka ändå dock ger den inte samma höga spänning.
Eller så räcker gnistan inte till och då går den ju inte.Har du blåa "feta" gnistor?
Kommer de vid rätt tillfälle?
Kör man med en tändningsinställningslampa, kan man prova och koppla in den på alla kablar (en i taget) med motorn på tomgång.
Och sen gasa till. Lampan skall då i princip lysa starkt.Hade en MC där gnstorna var helt Ok på tomgång men gasade man på dog ettans cylinder helt.lampan slocknade.
Med allt detta sagt funkar accpumpen/pumparna? låter som skit i förgasaren
Ok, så det går o köra tändspolen på fel håll. Kan det va det som sabbat den brytarlösa? För med det inkopplat tänder den inte alls. Men med brytare tänder den ju iaf.
4 2017-05-27 21:03:16 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-05-27 21:04:02)
Så kan det vara, kan ev överbelasta elektroniken.
Tändspolen funkar genom att man bygger upp ett upp ett magnetfält i spolen.
Och när brytaren öppnar kollapsar magnetfältet och genererar gnistan.
Vad har du för tändspole? De som amnvänds till Elprylar är ofta "hög effektsspolar" dv sde har lägre ohm tal.
Och det gör att om man kör dem med brytrarna kan de bli överhettade (brinna upp).
0,5 Ohms Spole ger 24 A genom brytarna, och de är gjorda för 2-4A
Så kan det vara, kan ev överbelasta elektroniken.
Tändspolen funkar genom att man bygger upp ett upp ett magnetfält i spolen.
Och när brytaren öppnar kollapsar magnetfältet och genererar gnistan.Vad har du för tändspole? De som amnvänds till Elprylar är ofta "hög effektsspolar" dv sde har lägre ohm tal.
Och det gör att om man kör dem med brytrarna kan de bli överhettade (brinna upp).
0,5 Ohms Spole ger 24 A genom brytarna, och de är gjorda för 2-4A
Aha! Om jag inte minns fel har min spole ett motstånd på 0,6 ohm, för det var det brytarlösa anpassat för. Så detta kan vara på tok för lågt motstånd för en vanlig brytare då kanske?
Det blir ju 20 amp vid 12 volt, så lite högt är det.
Kolla på brytarna och se om de är blåanlöpta.
För det går nog en stund.
Jag brukar köra med Biltemas billigaste 129 kronor , när jag har med brytare att göra.
Det finns ju sprayfärg :-)
Det blir ju 20 amp vid 12 volt, så lite högt är det.
Kolla på brytarna och se om de är blåanlöpta.För det går nog en stund.
Jag brukar köra med Biltemas billigaste 129 kronor , när jag har med brytare att göra.
Det finns ju sprayfärg :-)
Kanon! Kan vara värt att testa! Blir till att beställa ny brytarlöst men vill ju gå till botten med problemet.
Bilen funkar! Testade med en annan Tändspole och nu går den! Beställt nytt brytarlöst, så nu kan jag ju köra tills det kommer.
Får väl helt enkelt anta att det gick sönder IOM den fel kopplade tändspolen
Alltid lär man sig nått!