1

Hej!

Blir det någon skillnad att köpa gasdämpare fram om man jämför med original? Hiss eller diss?
Det är till min 62 års bubbla som jag funderar.

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2

Du behöver inga gasdämpare på en bil som är så lätt fram.

3

stickan skrev:

Du behöver inga gasdämpare på en bil som är så lätt fram.

Låter klokt! Vad är fördelen med gasdämpare egentligen?

4

Vad ska man köpa för stötdämpare när man väl köper? Är det original från våra vw-firmor eller vad rekommenderas?

5

Jag köpte KYB dämpare från classic up north och har varit mycket nöjd, men då kör jag original höjd och inte sänkt  ICQ/ad

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

6

volvson skrev:

Vad ska man köpa för stötdämpare när man väl köper? Är det original från våra vw-firmor eller vad rekommenderas?

Original eller eftermarknads med originalprestanda blir bra på den lätta framvagnen.

7

Jag hade ett tag ordentliga rally-gasdämpare fram på min Buggy, ja det var lika bra komfort över framaxeln som över bakaxeln på en EPA-traktor...
Visserligen sitter det någon form av gasdämpare med coilovers där nu också. Men dessa är designade för nån fyrhjuling, snöskoter eller annan motordriven hushållsassistent.
..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Dåså, då är jag mycket klokare! Då blir det nya original. Bugar och bockar!

9

Gas dämpare
Det började med att man hade problem med skumbildning i oljan på rallybilar ( motocross)( dåliga vägar och hög hasighet så skummar oljan)

Lösningen som man kom fram med för att slippa detta problem var att trycksätta stötdämparen med nitrogen ( mellan 5-20 bar tryck )
(mazoci testade med luft )
Nackdelen med den typen av dämpare är att det finns lyftkraft i kolvstången
Ta KONI som exp som vägrar att ha gas i sina dämpare ( dom har dom i Formula 1 ICQ/ab  )
I banracing är det 50/50 med eller utan gas
Dragracing i mycket hög nivå ( Em/Nhra)  är det 98% utan gas ( finns med gas  prislapp 120000 kr paret)
Sen finns det två typer av gas dämpare  om vi skall inväckla det lite till ( jag orkar inte förklara )
Skulle tro det kommer funka Jätte bra med en vanlig dämpare på en bubbla ( om man byter efter 4000mil Förslitnings tid
///  Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke