1 Senaste redigerad av TobiasL (2017-04-22 19:48:50)

Funderar på att ersätta min 28 år gamla Kempi Kempomat 150 med en ny. Svetsar inte jättemycket, så det behöver inte vara industrikvalitet. Svetsar mest "tunna" saker i bilplåtstjocklek. Jag är ute efter något med rimligt bra kvalitet, men det behöver inte vara värsting kvalitet. Vad rekommenderar ni?

2

Har ganska nyligen gjort samma sak. Hade en ESAB 160A 3-fas mig som funkat Ok, men var nere på svetsfirman i ett annat ärende. Verkarn prisade den nya Kemppi Minarc MIG evo 200. Så jag impulsköpte en sån. Enfas, liten och lätt. Svetsar med högre ström än min gamla 3-fasare. Har en datapanel som gör att man bara ställer in plåttjockleken så blir ström och matning rätt. Funkar bra oftast, men det går också bra att justera ström och matning manuellt och separat.
Det enda som inte funkade bra var att svetsa med 0.6mm tråd. Jag bytte till 0.8mm tråd och då går den som tåget, även i tunn plåt. Det blir lite mer svetssprut än ESABen, men å andra sidan mycket mer "utflytna" svetsar.
Rekommenderas!

3

Kempi 180 ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

4

Tack för tips! Verkar som det är 3-fas som gäller. Behöver man lägga 10000 på en svets för lite bilplåtsvets, eller finns det billigare alternativ för den som bara svetsar då och då?

5 Senaste redigerad av michaelth (2017-04-23 16:48:26)

Åkt till någon firma som jobbar med svets service.. dom brukar få in beg inbytes svetsar, dvs, bra skit som man kan handla billigare som kommer fungera länge för hemma svetsaren..
har själv både kemppi och ESAB .. bra skit vinner i längden.
gamla 3 fas svetsar kan vara klumpigare än modernare enfas svetsar..skall du bara svetsa tunnplåt så funkar det förmodligen med en modernae enfas svets men dom e ju inte direkt gratis.. hur mycket får lyckan kosta.
provsvetsa.. om du inte känner dig säker med det, ta med någon som är van..
när jag köpte min ESAB fick jag den servad på köpet med nytt slangpaket och nya drivrullar sen provsvetsade jag den..
första jobbet med svetsen.. hade jag kopplat in den med en 50 m skarvsladd.. och svetsen gick skiiit. visade sig en fas felade..i skarvsladden var riktigt nedstämmd till jag fattade att sladden var kass.. och svetsen superbra. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Jag kan starkt rekommendera Esab smashweld 180 på begagnatmarknaden. Jag köpte min av svärfar till bra pris men så jär i efterhand kunde den nästan fått vara värd femsiffrigt trots att jag är en snåljåp!!

Nästan tjugo år gammal, stått still i tio år och det enda jag behövde göra var att klippa bort den biten av svetstråden som varit ytterst på rullen.

Måste vara världens snällaste svets att jobba med. Aldrig mig/magsvetsat tidigare och kunde direkt kasta mig in i avgasbyggen, golvsvetsning och sedan karosserisvetsning. Superb!
Hittar du en begagnad för 4000kr eller däromkring så KÖP! ICQ/ab ett klipp.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

7

Jag har en ErfiMIG 180 från verktygsboden som jag är nöjd med, den är enkel att ställa in och funkar kanon för bilplåt, tror den låg på ca 7000. Satsa på bra tillsatsmaterial. Skönt med en helt ny svets också.

8 Senaste redigerad av projectman (2017-04-25 08:59:17)

Vilket märke du än satsar på oavsett om det är en kina svets (dom har blivit mycket bättre) eller en dyrare av esab,kemppi eller fronius så se bara till att det fortfarande går att hitta delar till dem och helst billigt. För trådledare och munstycken är nått som går åt även för hobbysvetsaren. Kan påpekas att man även kan svetsa bra som bara den med en billig startkabel och ett par bilbatterier  ICQ/ad

Hellre rostig plåt och fel i avloppet än motorfel.

9

Om det inte är något fel på den svetsen du har, varför byta?
Du har ju en kalassvets redan!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!