1

Min buss vägrar starta när det är under 10 grader. En halvtimme med motorvärmare så hoppar den igång direkt.
Mätte på fjärde glödstiftet igår, det är det enda man kommer åt ordentligt utan att flytta injektionspumpen. Glödgningsreläet verkar fungera och det ligger spänning på glödstiften ca 15s när man slår på tändningen. Mätte strömmen i matarkabeln till drygt 40A. Glödstiften ska dra 12A styck, så det verkar ju stämma. Jag tycker det tyder på att glödstiften är ok? Finns det fler sätt att mäta på dem utan att montera bort pumpen?

Fick injektionspumpen bytt på en lokal verkstad förra året. Under sommaren då det fortfarande var varmt. Sedan ställde jag av den under vintern, så jag har egentligen inte gjort några kallstarter med nya pumpen. Kan detta vara en inställningsfråga? Den ryker väldigt mycket när jag försöker starta. Vit rök.

2

Glödstift i utmärkt skick har låg resistans, gamla och dåliga har hög resistans. Har aldrig varit med om att insprutningspumpen skulle tagits löst vid byte av glödstift. På de 5 och 6 cylindriga virvelkammardieslarna måste man däremot ta lös vakuumpumpen på de utföranden där den är fäst i toppen. Med rätt verktyg och uthållighet går det att byta glödstiften alla 4,5 och 6 cylindriga VW virvelkammarmotorer med insprutningspumpen på plats.

3

Det tyder på dåligt komp, Men nu går vi förhoppningvis mot varmare tider. Ett alternativ är att du glödgar två, tre gånger, hjälper inte det så får du renovera eller använda motorvärmare

4

Vad är det man får renovera om det är dålig komprimering? Om jag glödgar 8-10 gånger så går den igång.

Konstigt nog så verkar det som att den startar bättre när jag INTE använder startreglaget. Därför funderar jag på om det är en fråga om inställning/timing.

5

Vit rök kan vara ett tecken på något för sent insprutningsögonblick.

6

Av med glödstiften testa dom lösa, akta fingrarna dom blir varma  ICQ/af

Med stiften av komptesta motorn, biltema har en sats som fungerar utmärkt.

Är båda punkterna ovan ok så är pumpen fel ställd.

7

Kolla pumpens timing. Låter som att din verkstad har ställt den lite sent eller att du inte använder kallstartsreglaget.

8

Kille som kallar sig Baxter vet vad han pratar om.

http://www.brick-yard.co.uk/forum/the-d … 33228.html

Nuvarande:
1973 typ2
Tidigare:
1969 typ2, 1963 typ1, 1988 typ2