1 Senaste redigerad av speedsternicke (2017-05-11 19:00:07)

Bilder finns nu på Blocket - kolla på " vw cabriolet 1955 " . En trevare f att kolla intresset.. kommer att sälja min fina typ 151 som jag ägt o pysslat om i 34
år.  Ursprungligen tillverkad tidigt 1955 ( enkel avgaspipa, " hjärtbakljus " mm ) Räddad fr skrotning i Dalarna i slutet av 70-talet av 2 bröder vilka sedan gjorde en omfattande plåt-
renovering ; stora delar av bottenplattan var rutten o ersattes med en fräschare dito från en
skrotad 57:a  ( f.ö. en högerstyrd soltakare dom ju ingen skulle skrota idag, men dom var billiga o fanns i drivor på skroten....Visst var d bättre förr ! )
- skärmarna köpte jag nya över disk på VAG...
- 30 hk utbytesmotor
- bromsarna fick nya kolvar o backar
- hellack i original " irisblå ", Karmann's egen färg  1994
- framsätena har renoverade stommar o är omklädda, till största delen m original konstläder (       
  vissa delar var tvunget att bytas ) Baksätet är original i dyna o ryggstöd. Sidopanelerna var
  bortom all räddning o gjordes nya. Allt gjort av rutinerad äldre sadelmakare 1996.
- grå öglematta med kantskoning i textil uppsydd sv sadelmakare 1998.
- komplett ny sufflett : Ytterväv fr samma leverantör som Mercedes anlitar. Sufflettskydd i k
  samma material. Stoppad m nålfilt, tagel o filt ( som originalet ) Innertak i grå plysch.
  uppsytt av tapetserarmästaren Åke Sundqvist 2000.
- diagonaler 5.60-15 m bred vit sida.
- " amerikabågar " m dito stötfångarhorn är aftermarketdelar inhandlade i USA på 70-talet.
- original semaforer ( " pilar " )
- otiginal strålkastare, symmetriskt  ljus, glas m VW - märke.
- originalradio ( funkar ej ) inkl reläboxen ( som gör vxlström av likström ? )
- div. tillbehör såsom cig tändare, innerbelysning på instr brädan, startknapp, bränslemätare,
   reglagespak f värmen, Albert svanhals speglar.
- på bilderna en Flatfour banjoratt m modifierat nav ( mkt elegantare än FF eget dito ) en
   original " batwing " ( med renoveringsbehov ) + fin repro " tutknapp" ingår vid köp.

Mkt mer finns att förtälja ,  det tar vi vid ev kontakt.
OBS ! Jag påstår absolut inte att bilen är i " show condition " men totalintrycket är gott.

Priset ?  Inte billig - Högstbjudande över 450.000 sek   ( hbo sek 450k )  annonsen ligger ute under April
Inga byten !  inga delbetalningar el dyl !   Jag släpper inte bilen innan betalningen finns på
mitt bankkonto ( lär av andras misstsg )
Har fortfarande svårt att lägga in bilder på Boxerville ! 
- sms:a till 0708-143 356 så svarar jag m bilder !

Med vänlig hälsning,  Nicke i Eskilstuna

Bilen nu såld !

2

Bilder finns på blocket - vw cabriolet 1955.

3 Senaste redigerad av vwato (2017-04-04 23:33:06)

VW Cabriolet 1955
https://www.blocket.se/sodermanland/Vol … =2&w=3

https://cdn.blocket.com/static/1/lithumbs/60/6040082145.jpg


https://cdn.blocket.com/static/1/mob_iphone_vi_normal_retina/60/6040082145.jpg

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

4

Hmm vad hände med placeringen utav bakljusen?  ICQ/an

Volkswagen kombi 237 (Soltak) -62
Volkswagen Standard Microbus PGSG -57
Volkswagen kombi 2-23 -53 (Barndoor) "Fyffes"

Ac Volks.

5

Bakljusen ? - Jo, det har en enkel förklaring ;  När jag skulle besikta bilen 1:a gången ngn gång under tidigt 80-tal gnällde besiktningsmannen ( ni minns - den där sura typen som regerade på bilprovningen under monopolet ) att bågarna på stötfångarna skymde bakljusen !  Jag orkade inte tjafsa ( det var ju hopplöst att få rätt mot en sådan ) utan åkte hem o höjde ljusen några cm.

Och i och för sig - när VW erbjöd " amerikastötfångare "  ( från 1956 o ff ) höjdes väl också bakljusen ?