1

Har just köpt en Buggy m 1600 motor som ska gås igenom. Tror den gårbra men lite ojämnt på tomgång etc. Vanlig service hoppas jag räcker.

Men vad finns det för enkla trimtips? Byte förgasare eller ngt annat?

2

Uppsättning IDF 40 och ett ormbo.

3

Fick dotterns 1600 att gå hyfsat friskt jämfört med original med endast dubbla solex 32-34(avsevärt billigare än 40-44:or)en mindre remskiva
lätt portade toppar, ormbo, 2 kilo lättare svänghjul och en uppsättning 1.1:25 vippor ditt lätta fordon skulle nog klara sig bra med den uppsättningen
och dessa grejer är ju någorlunda lätt att få tag i till en rimlig summa pengar.

4

Mina 25 öre: Mindre renskiva, utväxlade vippor, ormbo och ombestyckad originalförgasare.

5

Om man byter vippor till utväxlade/ avgas system / en större förgasare
lättat svänghjul dödar blocket i ramlagerlägena  ICQ/ac
Skall man röra topparna så skall man tänka sig för Std räcker o rörda till 100hk ( läser du denna tråd kan det vara mycket nyttigt http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359  )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Att trimma på en icke renoverad motor är som att ge viagra till en man på 95 år. Bägge dör. Enkla trimtips fungerade när jag var ung för då var motorerna bara ca 5år gamla. Numera är motorerna i bästa fall 43 år gamla och har gått ca 12-15 tusen mil. Man fick guldklocka om man lyckades köra 10000 mil. Enkla tips att få motorn att gå bra är att riva den och börja trimma med att återställa bottendelen till originaltoleranser. Jag vet mycket väl att det här vill ingen egentligen höra men dom flesta vet att det stämmer. Det är den sämsta delen i motorn som bestämmer hur bra eller dåligt motorn presterar. Dubbla fuggar på en motor med slitna ringar och stora vändkanter i cylindrarna +otäta ventiler ger inga hästar alls bara högre bränsleförbrukning. Det billigaste sättet idag att trimma är att köpa en 1600 industrimotor som man går igenom och byter ut det som är slitet. Köpte förra veckan ett elverk som jag tog motorn ifrån och rev och behöver bara byta avgasstyrningarna, resten var som nytt. Enkla trimtips på sjuttitalet var att blockera förvärmningen,ett ormbo med glaspackdämpare, mindre remskiva, lite hårdare fjädrar. En nyrenoverad originalmotor med dubbla Weberkopior enkla hårda fjädrar och en Engle 100 kam ger lätt 80 till 90 hk beroende på hur mycket komp man planar till.