Jag fick veta att jag behöver vara tuta sist jag var förbi SBP och tänkte göra något åt problemet och uppgradera till kompressortuta. Jag har genom åren haft tuta lite då och då, oftast när det inte behövs, som när barnen är ensamma i bilen men aldrig när det har behövts. Tidigare har jag bytt själva tutan mot en Biltema dito men det blev inget bättre.
Jag har nu monterat tutan, kompressor och relä men får det inte att funka. Jag har dragit om kablarna från den gamla tutan och tänkte styra reläet med dom, men det verkar funka dåligt. Jag har funktionstestat tutan och kollat reläet.
30 till plussen från säkringsdosan som går till tutan
85 till jord i chassis
86 till andra kabeln som går till tutan
87 till plus på kompressorn.
Var tänker jag fel?
Är det inte så att när man tutar så jordar man via tutknappen? Att det är spänning på tutan hela tiden? Minns faktiskt inte om jag ska vara ärlig men är det så lär du ha spänning på 85. Så spolen drar när du tutar = jordar spolen. Men jag kan ha fel 
Ja det stämmer, du tänker fel att tutknappen skulle ge plussignal, istället jordar den. Koppla 85 till plus 12V så borde du få signal (förutsatt att resten är korrekt anslutet).
För övrigt kan nämnas att själva signalhornet sitter väldigt utsatt på en buss och bör flyttas på. Ditt problem har jag haft både på transporters från 60-talet likväl som hos nyare T4-transporters. Sitter hornet kvar i hjulhuset så käkas det upp efter en relativt kort tid.
Tack som fan, ska testa det imorgon.
Jag har satt hornen i baljan mellan balkarna nu så dom är mer skyddade.
Äntligen! Som Gert skulle sagt, tuta som funkar. Kanske något att vänja sig vid med lite tur, eller tut om jag ska vara ordvitsig.
30 till batteriets plus.
85 till tutknapp.
86 till plus från andra sladden på tutan, den som går upp till säkringsdosan.
87 till plus på kompressor.
Ja det beror på att man vill spara in på dyr kopparkabel och att man tänker på skaderisken om det blir kortslutning inuti rattstångsröret blir det ingen kabelbrand, det bara tutar hela tiden...
Jag vågar säga att det är samma konstruktion på alla bilar med tutknapp eller "signalring" i rattcentrum. Faktiskt oftast likadant kopplat på motorcyklar och mopeder.
Det absolut lättaste är att koppla loss originalkablarna från originaltutan och koppla båda dessa till 85 och 86 på reläet, så sköter dom och original tutknapp releäts manöverspänning.
Glöm inte att koppla 30, pluskabeln, till rekommenderad säkring, beroende på kompressormodell så kan nog 15-20 ampere behövas, jag tror inte det klarar sig med 10 ampere säkring där, men du kan ju alltid prova.
Sedan skall det vara så kort slang som möjligt mellan kompressorn och hornen, detta för snabb respons, om man har en lång slang tar det för lång tid för lufttrycket att byggas upp innan du får ljud i hornen.
Det är vanligt att hornen är stämda i B, i bland Bb (bess) men andra tonarter förekommer. Jag föredrar horn stämda lägre i F eller D, men sådana hittar man nog endast på den marina marknaden, eller på något gammalt ellok. Italienska biltutor "Fiamm" är ofta stämda högre... Kommer du ihåg sloganen "Med Fiamm går signalen fram!"?
Spelande kompressorhorn, med melodi typ "La Cucaracha", hur-nu-det-stavas... ja "kackerlackan" är inte tillåtna i trafiken, det skall vara enstämmigt!
..
De finns 2stämmiga horn lagliga för trafik.. som används på utryckningsfordon.. a+A och d +Dstämda.. Tyska Martinhorn.. Låter som f... Monterat massor på både brandbilar och polisbilar.. Inte helt billiga dock.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
8 2017-03-21 15:28:11 Senaste redigerad av Björn J. (2017-03-21 15:28:30)
De finns 2stämmiga horn lagliga för trafik.. som används på utryckningsfordon.. a+A och d +Dstämda.. Tyska Martinhorn.. Låter som f... Monterat massor på både brandbilar och polisbilar.. Inte helt billiga dock.
Ja det är klart, till utryckningsfordon, dessa fordon måste ju vara utrycksfulla.
Även Bosch hade ett tryckluftsdrivet horn till utryckningsfordon, numera är det vara elektroniska, antingen med helt elektroniska ljud eller samplade ljud som kan växla inför passage av korsningar etc.
Men dom spelar knappast "La Cucaracha" eller "The Dukes och Hazard"...
Till min fejkbrandbil byggde jag ett fejkhorn, två kompressorer, fyra horn, ett växlande relä och ett blinkrelä till led-blinkers...
Men en 1000uF kondensator som håll reläerna en halv sekund blev det ganska bra med överlappningen av den höga och låga tonen, men dessa var nog stämda i en tonart som ännu inte är uppfunnen, lät för djäkligt för alla med exakt gehör.
...
Har jag missat något grundläggande nu? Jag trodde alla moderna bilar hade tvåstämmiga horn. 
Jag tänkte helt enkelt skita i om det är lagligt det jag monterat, det är mest för min skulle så jag kan tuta på folk som envist ska tränga sig före just när vägen går ihop bara för att det är en folkvagn, oavsett hastighet.
Beställde ett kit från Ali men såg nu i feltemakatalogen att det finns ett liknande där.
Har jag missat något grundläggande nu? Jag trodde alla moderna bilar hade tvåstämmiga horn.
Stämmer bra Kee!
Men jag tror Björn J avser horn som växlar! Så länge de ljuder simultant är det okej för att få ett djupare ljud.
Utryckningsfordonen skall enligt lagen från 1976 om ljus och ljudanordningar för utryckningsfordon växla signalen med en tonlängd som ej får överstiga 1,3 sekunder.
Tonerna skall ligga mellan 470-710 Hz i frekvens.
Ljudtrycket mätt i ekofri ljudkammare skall vara 110dB mätt på 2 meter.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Två stämmor (eller fler) blir tillsammans ett ackord! Det uppfattar normala öron som en ton.
Men visst, man skall vara korrekt!
Men spelande signalhorn, är inte tillåtna, och växlande enbart på utryckningsfordon.
Så egentligen är tutorna på "paddan2 Citroën DS av 60 och 70-talsmodellerna inte tillåtna.
Där fanns oftast två, ibland fyra, signalhorn, och två lägen på signalspaken till vänster om ratten, en "stadstuta" och en "landsvägstuta".
Men gamla paddor är ju en väldigt typiska "icke-vw" om än väldigt otypisk samtidigt, så sådana fordon behöver vi inte bekymra oss över... i alla fall inte här här.
Dessa var väl stämda efter samma princip som man stämmer mucettdragspel, ett jäkla jobb.
...
Två stämmor (eller fler) blir tillsammans ett ackord! Det uppfattar normala öron som en ton.
Men visst, man skall vara korrekt!
Då får jag nog invända att det inte är alla som uppfattar verkligheten likadant. Om det är viktigt att göra skillnad på enkel- och dubbelportare, så är det lika viktigt att göra skillnad på en- eller tvåstämmiga signalhorn.
Jag uppfattar tex inte kutymen som råder inom sekten "fejsbook" eftersom jag inte är medlem av den, men jag uppfattar övertoner i gitarrer, fågelkvitter eller signalhorn, med andra ord, sånt som räknas...
Tack för att jag fick upprättelse, det behövs i dessa tider. 
Björn J. skrev:Två stämmor (eller fler) blir tillsammans ett ackord! Det uppfattar normala öron som en ton.
Men visst, man skall vara korrekt!Då får jag nog invända att det inte är alla som uppfattar verkligheten likadant. Om det är viktigt att göra skillnad på enkel- och dubbelportare, så är det lika viktigt att göra skillnad på en- eller tvåstämmiga signalhorn.
Jag uppfattar tex inte kutymen som råder inom sekten "fejsbook" eftersom jag inte är medlem av den, men jag uppfattar övertoner i gitarrer, fågelkvitter eller signalhorn, med andra ord, sånt som räknas...
![]()
Tack för att jag fick upprättelse, det behövs i dessa tider.
Det är en plåga att ha exakt gehör!
Man hör allt man inte vill höra.
Med stigande ålder och slarv med hörselskydd i verkstaden samt att ha stått på och bakom, framförallt bakom, musikscener flera år har även jag börjat höra sämre, men kan urskilja syrsornas spel och luftkylda VW-motorers ventilkvitter eller glappa lager i generatorerna, men det är väl en tidsfråga innan det också förvinner.
Att idag slå med slägga på en bit bandjärn mot ett städ, är en plåga, även med hörselskydd, liksom att även högst tillfälligtvis spela i storband med en trombonist snett bakom sig, det är typ väldigt "obra".
Att sedan "någon" testar kompressorhornet när jag är under bilen för att kolla om huvudbromscylindern läcker, gör att jag hör den jäkla tutan och trombonen samtidigt i min redan tidigare etablerade tinnitus, och dessa spelar inte alls i samma tonart som jag själv gör...
Ungdomar, var rädda om er hörsel, jag har slarvat x flera, och det straffar sig nu!
Gör inte som jag gjorde, körde gamla borrmaskiner och slipmaskiner, i flera timmar, och hade inga hörselskydd, sedan konserter eller häng på rocklubb om kvällarna.
Däremellan lyssnades det på musik på hög volym med eller oftast utan hörlurar.
Dåtidens potenta bilstereor i en VW typ 1 var bra till att slå ut hörseln, dagens musikapparater, såväl fast monterade, som framförallt bärbara med "inear"-lurar är effektivar på att slå ut hörseln på sikt.
..
...
Det är en plåga att ha exakt gehör!
Man hör allt man inte vill höra.
Med stigande ålder och slarv med hörselskydd i verkstaden samt att ha stått på och bakom, framförallt bakom, musikscener flera år har även jag börjat höra sämre, men kan urskilja syrsornas spel och luftkylda VW-motorers ventilkvitter eller glappa lager i generatorerna, men det är väl en tidsfråga innan det också förvinner.
Att idag slå med slägga på en bit bandjärn mot ett städ, är en plåga, även med hörselskydd, liksom att även högst tillfälligtvis spela i storband med en trombonist snett bakom sig, det är typ väldigt "obra".
Att sedan "någon" testar kompressorhornet när jag är under bilen för att kolla om huvudbromscylindern läcker, gör att jag hör den jäkla tutan och trombonen samtidigt i min redan tidigare etablerade tinnitus, och dessa spelar inte alls i samma tonart som jag själv gör...Ungdomar, var rädda om er hörsel, jag har slarvat x flera, och det straffar sig nu!
Gör inte som jag gjorde, körde gamla borrmaskiner och slipmaskiner, i flera timmar, och hade inga hörselskydd, sedan konserter eller häng på rocklubb om kvällarna.
Däremellan lyssnades det på musik på hög volym med eller oftast utan hörlurar.
Dåtidens potenta bilstereor i en VW typ 1 var bra till att slå ut hörseln, dagens musikapparater, såväl fast monterade, som framförallt bärbara med "inear"-lurar är effektivar på att slå ut hörseln på sikt...
...
Jag vill börja med att dementera att jag absolut INTE har absolut gehör!
Det finns inget som är perfekt med mig, förutom min operfekthet, den är fulländad!
I övrigt kan jag bara hålla med, alla ni kids därute, ta på er kåpor7pluggar varje gång det känns relevant, det är INTE fegt. Att sitta på ålderns höst med nersatt hörsel är inte kul, tinitus är bara en lindrigare form av galenskap!