Efter att hjulhusen fått färg på sig så tätade jag skarvarna så som de var förut

Å efter det så sprutade jag på ett lager body som skydd

Passade på att spruta body på ovansidan av dragbalken och bakaxeln eftersom de ställena är svåra att komma åt sen när golvet är på plats

Sen var de bara att limma och poppa fast hjulhusen i ramen
Alla kanter tätas så de inte finns nåt ställe där de kan fastna skräp å fukt, både på över och undersidan

Å så blev de med dom på sin plats

Alla ytor på rören som kommer komma i kontakt med aluminium tejpades som extra skydd

Första plåten tillbaka på rätta stället

Sen var de bara att fortsätta med resten

Plåten var på många ställen jäkligt rulig å "klonkig" med massa spänningar, syns hur ojämn den är om man jämför med profilen

Eftersom jag inte alls har lust att poppa fast plåten i profilen för att stadga upp den så fick lösningen fick bli att limma fast vinkeljärn i aluminium i plåten och sen poppa fast dom i de stående profilerna.
Och där de inte var lika "klonkigt" å i behov av extra förstärkningar så limmades bara plåten direkt i de stående profilerna för att stadga upp plåten.

Påminner lite om min crosskärra till utseendet, om man bortser från överdelen ...

Och sidorna tätades mot bottenramen både på in och utsida

När jag rev ner väggarna förut så satt den här träbiten mellan plåt och ram höger bak då den som böt rambitar förut misslyckats med att få plåten bra, nu lyckades farsan och jag spänna plåten bättre när jag poppade fast den så nu sitter plåten som den ska utan distans höger bak...

Tejplagningarna på handbromsvajrarna böt jag ut mot krympslang, funkar garanterat mycket bättre...

Borrade och gängade för handtagen bak

Joråsåatte...

Ute å luftar sig lite

Farsan gjorde mallar för golvet fram och baktill i ett tidigt skede av renoveringen, men nu när det var skarpt läge så passade dom inte så bra längre pga att jag riktat upp lite profiler å ändrat tidigare fusklagningar, så han fick ändra lite på dom

Å sen funkade mallarna bra

Men under inpassningen av de undre golvet så uppkom ett bekymmer som tidigare renoverare åstadkommit, vänster sida på vagnen hänger 10-15mm längre ner än den ska göra
det var därför som balken jag visade tidigare såg så konstig ut..

Men det är ett bekymmer som sköts framåt lite i tiden, för först så lades sista golvbiten av 4 på plats och de ritades på var någonstans stålprofilerna går så man slipper chansa när de ska borras och skruvas

Fick även hjälp av lilla chefen som såg till att allt var som det skulle

Golvet var bara provisoriskt skruvat, så när det togs bort så var det dags att rikta upp golvet.
Å när man vet att de hänger på hela sidan så fick man svar på varför nästan hela ramen syns vid hjulet på sidan..

Å antagligen därför som taket inte nådde ner till ramen mitt på vänster sida utan det var spacklat tätt

Lösningen på felet med golvet blev att farsan kapade till träkilar som skruvades och limmades i ramen så att golvet kommer i våg, tyvärr löser inte det takets passform...

Har ingen bild på det, men när alla kilar var på plats så målades dom och skarverna tätades, så de borde inte hända nå med dom i första taget

Det blev kilar både framför och bakom hjulhuset

Under tiden som kilarna tillverkades,limmades å målades så hängde golvet på tork.
Har läst/hört både och om att man ska eller inte ska måla golvet på en husvagn.
För om de kommer in fukt i det så är de bättre om det kan andas, nån husvagnsfirma rekommenderar att man ska måla de MEST kritiska områdena bakom hjulen ca 3-4dm in från ytterkanten. Dom rekommendera också att man kan montera stänklappar bakom hjulen för att skydda golvet
...
Är väl för fan bättre å se till att det är tätt ifrån början, å stänklappar ser jag som en självklarhet.
Nåja, så här blev undersidan. Farsan får ge fan i å bättringsmåla garagedörrarna då det är samma färg....

Och efter att bottenramen var avfettad å redo för golvet så la jag en klick lim i varje förborrat hål för skruvarna

Första skivan på plats

Och i skarven mellan varje skiva så la jag en tunn sträng med lim så att den ska bli helt tät

Pyser upp fint mellan skivorna

Under

När det nedre golvet satt där de skulle så klöv och hyvlade vi fram lite läkter i passande tjocklek

Dom läkterna limmades sen fast på golvet..

Bakre hörnet riktades upp nu istället för under golvet, lättare å få det bra nu

Sen när alla läkter satt så var det bara å börja mäta å skära till isolering

2 lager klickgolvsfoam å spillbitar med isolering typ liggunderlag ifrån jobbet blev en perfekt tjocklek

Det blev bredare läkter vid skarvarna till de övre skivorna och en extra innanför dörren där man trampar mest

Sen var de bara att skruva å limma fast de övre golvskivorna

Jag tycker att Biltemas färgborttagning funkade bättre för några år sedan, de var tjockare och segare då, nu är de mycket sämre, marginellt tjockare än vatten så de mesta rinner av direkt och hinner inte börja verka på färgen.
Tänkte testa å försöka tjocka till de lite, å som tur var så hade farsan nå gammalt tapetklisterpulver som bara stod å väntade...

Å de blev en jäkla skillnad, mixade säkerligen inte helt rätt då de inte blev klistrigt, men tjockare vart det å det var ju de ja var ute efter.
Så nu släppte färgen på sidorna mycket bättre

Den gröna grundfärgen går å tvätta bort med thinner nästan överallt, å där den sitter är de bara att pensla på mera tapetklister gucka å sen tvätta efter nåra timmar, så nu är nästan hela underdelen plåtren

Det nedre hålet tätade jag ju som jag skrev tidigare, men de övre måste jag också få nån ordning på.

Så här tätt är det med eberslangen på plats, läcker det inte in vatten där så gör det väl aldrig det..

Så de blev till att hitta leta fram ett passande hål att valsa en plåt runt och börja bygga en stos

När ja byggde förgasarluckorna på min bubbla så sparade jag plåtarna jag kapade bort, "då de kan vara bra å ha nångång" å nu var nångång, för på nåt sett måste ju röret fästas i husvagnen

Å efter att beskurit hjulhusplåten så blev stosen så här

När den är limmad och isoleringen är på plats så kommer de vara ca 30mm på insidan att sätta fast slangen på och lika mycket på utsidan. Och de kommer inte kunna komma in vatten när de regnar..

Kände att jag ville ha stark färg på den så åkte upp till pulverlacken med stosen, å dan efter så såg den ut så här

Själva ebern var fastskruvad i nå rappliga fästen som var svetsade i bottenramen på husvagnen och med plåtskruvar in i plåten...

Snett å vint, men rätt lätt att få lite ordning på dom iaf.
Svetsa, slipa, ändra lite hål, rikta å förstärka...

När jag var klar så såg dom ut så här

Å istället för att svetsa fast dom så gängade jag å skruvade fast dom där jag skar loss dom förut

Å för att slippa plåtskruv i tunnplåt så limmade jag ett par bitar aluminium som jag gängat m5 hål i på insidan av plåten

Tyvärr så är de ju även hål i stenskottsskyddsplåten...

Men de ända "bra" som tidigare renoverare gjort var att täta ett hål i golvet under diskbänken med en plåt, hittade den här plåten mellan ett par lager korkmatta..

Å när man jämför så är dom tämligen lika

Ritade av de nedre hålet som jag skulle täta och limmade en tunn plåt på insidan, som jag i sin tur limmade den "knöliga" plåten på