Nytt år nytt projekt, även om den här smög sig in i garaget redan i mellandagarna..
Sandra (min fru) köpte den här Eriban ifrån 1965 för ett par år sedan, den fick rätt snabbt namnet BamBam pga reg numret.
Följde med ett förtält i affären, inte de smidigaste eller snyggaste att montera, men bättre än inget.
Nån tidigare ägare har monterat LED lysen runt om på vagnen, å baklysena är bland de fulaste jag har sett nångång, hittar tyvärr ingen bättre bild med dom monterade just nu, så ni slipper lida så mycket av dom...
Inte riktigt färgmatchande buss å husvagn
De flesta träffar sen dess så har vi bott i husvagnen istället för bussen, inte direkt nån nackdel då de är trångt å vara 3 i bussen..
Till Sandras stora glädje så införskaffade jag två rosa flamingos som får vakta våran campingplats, har sett på tv att man ska ha såna när man campar...
Den hade levt ett raggarliv innan vi räddade den in i VW världen, hann nog bara hem innan Cadillac skylten som satt i vagnen plockades bort..
Även navkapslarna i plast rök, finns inget värre än plastnavkapslar, vare sig de är på en bil eller ett släp/husvagn
Entrén
Vi visste att den var ombyggd så de bara var 2 enkelsängar i vagnen å att bordet inte gick att fälla ner, men de skulle visa sig att den blivit renoverad av nån som har tummarna centralt placerad uppepå händerna å inte vet vad finish är..
Snabblösningen då vi ville ha en stor säng blev att varje gång vi skulle sova så fick vi skruva isär bordet å lägga en stor skiva mellan sofforna samt ta dynorna ifrån bussen å lägga där..
Popup tak så man kan stå rak å laga mat
Inte de fräschaste tyget till popupen...
Sen var de de där med finishen, maskertejp har den/dom som målat om vagnen inte hört talas om.
Veckan innan BRC för ett par år sedan spenderade jag med att skrapa fram listerna runt om på vagnen samt ta bort en massa färg på gummilisterna. Även om jag är helt oskyldig till utseendet så ville jag inte visa hur illa det var...
T.ex. varför målar man över aluminium listen så här...?
Eller om man ska spackla, varför inte torka bort de som kommer på listen...?
Sofforna ser fint byggda ut, dessvärre märkte jag när ja kapade till en skiva att lägga mellan dom för att sova på att byggaren troligen inte mätt så noga, eller alls..
De skilde nämligen ett par cm i avstånden mellan sofforna längst in mot längst ut..
De är inte original tapet på väggarna utan nån fiskbensmönstrad vävtapet, lite snett är också rakt, men de här är inte lite.. Endel bitar är dessutom uppåner...
Varför kladda upp på skåpen...
Här ser man lite av original vinylen som var när vagnen var ny
Fönstervredet fick visst också lite lim på sig...
Listerna såg vi var dåliga när vi köpte vagnen, men ja kröp runt med en fuktprovare å kollade golvet, men gav inget utslag någonstans..
De som var surt med vagnen var att när jag fick se att det var olika skruvar till beslaget för bakrutan var olika och jag skulle byta en av dom
En av dom var grov som en synål å den andra såg ut så här
Å med fuktprovaren såg de ut så här...
De är inget bra tecken när man kan trycka in en mejsel i träet utan bekymmer
Träet var som fnöske å smulades sönder när man tog i det, å frigoliten som kom fram när jag skar upp tapeten var som en tvättsvamp, rann vatten ur den när jag klämde på den
Vid närmare kik på bakrutelisten så var det en vanlig fönstertätningslist klistrad på gummilisten mot rutan, å den vart de inte direkt tätare av...
Trots att bakre väggen var fuktskadad så har vi som sagt använt vagnen i 2 år, men i somras så blev läckaget värre å värre, så när de regnade så rann de vatten på insidan av bakväggen och madrasserna blev dyngsura så om man ska kunna fortsätta campa var jag tvungen att börja renovera den några år tidigare än planerat..
Så nu är demonteringen igång för fullt å paniken ökar lika fort som sommaren närmar sig, de finns lite att göra då de inte bara var bakväggen som var sleten...
När inredningen var urplockad å bakre tapeten bortriven så såg de ut så här vid de högra fönsterlåset
Allt trä runt rutramen borta
Stöd mitt under rutan
Å röret som går under rutan som träet är fäst i såg ut så här nästan överallt
Patinerat...
De är riktigt glas i fönstren och öppnas som safarirutor typ.
Det var ett ganska så sönderrostat fäste/gångjärn höger bak
De var iaf lättlagat
Hela de bakre röret böts ut mot ett utan rosthål
Det är handtag på utsidan av vagnen som på alla andra husvagnar, dom satt med genomgående skruvar med kupolmuttrar på insidan av husvagnen.
Tyckte de känns som en värdelös lösning, så de stående fyrkantsrören under rutan kapades av och 10mm klövs bort på dom och ersattes med 10mm plattjärn mot utsidan så kan jag istället gänga i dom och skippa mutter på insidan av tapeten...
Tillbaka på sin plats
Nytt rör, nytt stöd å förbättrade fyrkantsrör på plats
Vid den här tiden trodde jag att de inte var så mycket att fixa så de bakre rören penslades med svart rostskyddsfärg innan farsan tog tag i träarbetet å byggde en ny rutram.
Skönt som fan att få hjälp med det då trä inte riktigt är min grej å ja dessutom tänkte vara färdig till sommaren, så all hjälp mottages tacksamt!
Rutramen på vänstersida där det också är öppningsbar ruta var i bättre skick, men han böt lite som var ruttet där också
Tanken var och är att lacka om vagnen i originalfärgen och renovera inredningen samt ny vinyl på väggarna så efter de nya rutramarna började jag demontera resten av tapeterna.
De ser fint ut med lite rosor på väggen mellan kök och ytterdörr
Men tar man bort dom så är de inte riktigt lika fint..
Väggen såg omotiverat tjock ut, å när jag stack in en mejsel i väggen så fick jag in den 65mm, å resten av väggarna är bara 25mm tjocka
Svaret på frågan visade sig när jag skar upp tapeten vara fogskum! Om dom försökt limma om tapeten med de eller nåt??
Det är inte original bänkskiva fram som spis å diskho satt skruvade i, skivan satt förövrigt inte fast fram mot rutorna nånting alls, svajade ner när man la handen på den.
Å dom 4-5 skruvar som klämde fast spis och ho var tydligen jobbiga att lossa, bättre å lacka upp på dom när man lackar skivan..
Men jag är int bitter...
De här är elen till baklysen, men all el var nydragen å ser ut så här, i överskåpen och garderoben så skar jag dock upp flexslang å la alla kablar i så man slapp fastna i dom med grejerna man la in när man skulle ut å campa.
Hmm, kul om man ska felsöka....
Gillar de här 220volts uttaget som dom tagit ström ifrån till ett till uttag, ok att de inte spelar nån roll med färgerna, men man kopplar väl iaf färg mot färg! Dessutom så är bruna kabeln till vänster skadad....
När sofforna plockades bort fick jag se att man kunde se garagegolvet både framför och bakom båda hjulhusen...
Husvagnen var nog riktigt hälsosam att bo i, en stor aktiv bakteriekultur och full med naturligt penicillin...
De gula på bilden är torkad skumgummi som varit original isolering i taket, när man tar i det så smulas det sönder till pulver.
Det som var i takskåpen rev jag ner när den var nyköpt, men de som var innanför innertaket kom jag inte åt då, å varje gång vi kört med den så har de skakat ner mer å mer pulver så vagnen har alltid varit full av gult pulver när vi kommit fram
Original vinylen fanns kvar i garderoben och under köksbänken
Mönstret känns bekant Även innertaket är lika som -60tals VW´s
Många tjocka lager tapet
De var 3 lager med gammal korkmatta, efter jag tagit ur mattan från garderob å under köksbänken så hade jag lättat vagnen 14kg
Å längst bak så var golvet bytt förut, 2st 12mm plywood skivor är inte heller de lättaste materialet
Underst på ramen är de 4mm plyfa sen 15mm frigolit isolering å sen 7mm plyfa som golvmattan ska ligga på
Ruttet golv fram
Å rutramen fram behöver bytas
En rejäl silikonklump ovanför framrutorna som tyvärr inte har funkat
Ett tämligen anonymt skydd över avgasröret till kylen
Men ett snyggare hittades på Ebay i England
Samma hålbild
Väldigt diskreta skruvar till sidomarkeringarna...
Biltemas färgborttagningsmedel funkade fint på taket och på de vita på sidorna, men på de gula hände nästintill inte ett dugg, där fick man nästan hacka sig in
Syns även på bilden vilken fin å slät yta det är på vagnen, rollad/penslad åtskilliga gånger. Syns även hur tjock färgen är som jag hackat bort
Var tvungen att mäta för å se hur mycket de var
Å då var de ändå ett ljusblått lager, ett rött och originalfärgen kvar som jag inte mätte!
Tänkte att jag även skulle väga all färg på skoj men gav upp tanken eftersom det inte gick nå bra å få bort de gula.
Fick iaf ihop en halv plastkasse av den vita färgen på sidorna och halva taket, å där var de långt ifrån lika tjockt som de gula
Halva taket skrapat
99% av alla skruvar som höll listerna på sidorna såg ut så här då de gått in fukt bakom röda plastlisten som sitter i alulisterna
Fick vässa en mejsel å slå av alla skallar, å sen när listen var borta gänga ur skruvarna med en tång. De skumma var att alla skruvar släppte ur röret
På gasolkåpan släppte iaf färgen bra med Biltemas medel
De satt en ganska så ny Eber på som dock inte ägaren före hade provat, men när jag provade å starta den så hoppa den igång nästan direkt på flera år gammal diesel
Tänker dock dra om avgasröret..
Soppatanken till Ebern
Den som monterade Ebern hade nog bara en storlek på hålsåg dessvärre, de övre hålet är för värmeslangen å de nedre för kabeln...
Eftersom inte färgborttagningsmedlet ville ta bort gula färgen så blev de å ta vinkelslipen med stålborste på, började i garaget eftersom de inte var så skönt väder ute, men efter att ha slipat ett par dm så var halva garaget gult..
Å eftersom de är mörkt på dagarna när ja kommer från jobbet så var de tvunget att slipas en helg, dessvärre var de nåra minus ute när det passade + att jag hade feber, blev väl inte direkt friskare efter den här dagen..
När jag slipade där baklysena ska sitta så såg det ut så här...
De var lika mycket spackel på båda sidorna å lika många hål som var överspacklade
De satt en "förstärkningsplåt" på insidan där baklysena ska sitta. Plåten i väggarna är typ 0,5mm å de är lika tjock plåt som förstärkning...
Å om man monterar lysen behövs tre hål, ett för kabel å två för fastsättningen. de var 16-17 hål på varje sida här...
Böt ut plåten på insidan mot en annan som var 1,5mm tjock å sen limmade den
Så blir det
Kul när plåten ser ut så här bakom listen under all färg å spackel...
Plåten hade ärgat av helt å satt bara fastklämd mot röret
Limmade en plåt så de finns nånting att fästa i röret
Å för att få en bättre kant å spackla mot så trimmades de skadade bort
Bredvid dörren så fanns de här hålet under en klump med spackel
Undrar om de varit lite hätsk stämning på campingen nån gång...?
Men vad som än har orsakat hålet så limmade jag dit en liten aluplåt bakom iaf....
För med en limmad plåt bakom hålen så blir de så här bra på utsidan
Under bakrutan har de när vagnen var ny suttit en rund Eriba skylt, den är sedan länge borta å hela fältet som är plåtrent på bilden var spacklat, bara för att dölja de fyra hålen efter skylten
Plåten är knölig lite överallt på husvagnen efter 52 år så ja kommer få spackla rätt mycket på den, men lär iaf bli mindre spackel än de har varit nu när de finns nåt att spackla emot
Å nästan runt hela vagnen ser de ut så här nertill, så de blir många bitar att limma...
De går åt några tvingar, skulle vara bra att ha några till...
För att kunna lappa bra i hörnen så borrade jag bort ett par popnitar så ja kan limma på rak yta
Å då tvingarna väger rätt mycket å plåten är väldigt tunn så blev jag tvungen att säkra väggen genom att fästa den i taket på garaget så inte plåten blir förstörd
Tumstock är bra till mycket...
Hoppar lite i tiden mellan bilderna, men de får ni tåla om ni orkat läsa så här långt...
Rören vid båda hjulhusen var slut, å på vänster sida så följde en bit av hjulhuset med när tog bort listen på utsidan
Bytt ca 5cm bakåt å ca 10cm framåt på hjulhusramen, återstår bara att svetsa fast de i resten av ramen
Sisådär
Mellan dörr och hjulhus där plåten var slut så var inte röret så mycket bättre..
Den bakre dörr stolpen var lite väl patinerad på insidan, kan inte förstå varför den är öppen i botten så de kan komma in smuts å fukt.
Jag svetsar iaf i botten i dom, lika så blev de botten i rören till hjulhusen som jag lagade.
Å främre stolpen hade "patinan" på utsidan, här dock renslipad å väntar på att få botten svetsad
Såg inte så kul ut när jag lossade på plåten från dörren och framåt.
Har ärgat rejält där under alla åren, de konstiga var att aluplåten klarat sig väldigt bra där å de har bara ätit på plåtstolpen
Å när ja gick loss med vinkelslip med stålborste på så blev de hål lite överallt..
Nertill har dock aluplåten ärgat rejält
När jag låg och roade mig med stålborsten under vagnen så var det ett par balkar som såg ut så här dessvärre
Å när jag kapade bort dom så visade dom sig innehålla lite rost å skit
Balken som de bortkapade lutar mot fanns inte från början, men golvet var så svajigt så ja lägger i ett par extra balkar där man går runt i vagnen
Bakre balken bortkapad där den var slut
Farsan hade lite galvade fyrkantsrör som de var tunt gods i så dom blir bra att ersätta de dåliga med
Röret mitt på vagnen hade en massa hål efter den gamla listen som håller vinylen på plats, men då vagnen är sönderrenoverad så fanns bara rester av listen kvar.
Därför svetsade jag igen alla hålen för att slippa krångel med den nya listen som ska köpas
Nedre röret på husvagnen var bytt överallt utom från dörren och fram till dragbommen på höger sida
Vet inte riktigt hur den som bytte har tänkt, varför inte bara svetsa fast de stående fyrkantsröret i de runda som det var från början....?
Å den enda biten som dom inte bytt var jäkligt rostig både på över och undersidan...
Å höger bak så har dom inte fått till rätt radie som det var förut på ramen, så dom har fixat en liten träbit som distans mellan rör och aluminiumplåten...
Å vänster fram lyckades dom misslyckas med att få de nya röret på rätt ställe, missade med hela rörtjockleken.. Vilket resulterar i att aluplåten böjts å våldats på plats där framme..
Röret kapades av och kortades ca 10mm så att de gick att flytta in där det ska sitta
Det har hänt mera än de här, men de kommer i ett senare inlägg, blir så jävla långt annars....
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839