Hej igen. Jag undrar om man kan anta att en vevaxel utan dom karaktäristiska``borrhålen``i vikterna är obalanserad?
det är en original 69 mm slag. Sen en kanske lite dum fråga men kan man på något sätt på speciella stämplar eller dylikt se skillnaden mellan en gjuten
och en smidd vev, tillverkare e.tc.? Det är en ny vev i förpackning som legat på en meks lagerhylla sen sent 70 tal men tidens tand har slitit bort nästan all form av text som var tryckt på baksidan. Tar tacksamt emot svar från bättre vetande.
Hej igen. Jag undrar om man kan anta att en vevaxel utan dom karaktäristiska``borrhålen``i vikterna är obalanserad?
det är en original 69 mm slag. Sen en kanske lite dum fråga men kan man på något sätt på speciella stämplar eller dylikt se skillnaden mellan en gjuten
och en smidd vev, tillverkare e.tc.? Det är en ny vev i förpackning som legat på en meks lagerhylla sen sent 70 tal men tidens tand har slitit bort nästan all form av text som var tryckt på baksidan. Tar tacksamt emot svar från bättre vetande.
Alla originalaxlar med VW-märke är smidda.
Många vevar som säljs idag, är inte balancerade.
Men jag har inte sett någon originalvev utan balanceringshål?
Det är väl inga "motvikter" på din vev....?-)
Håll den med två fingrar under en av kinderna och slå lite lätt med en hammare på första kinden vid svänghjulet. Den skall då sjunga som en kyrkklocka ca 10 sekunder. Då är den smidd och hel.
I tur och ordning: Stickan Den har en vw stämpel,Mettis inga motvikter och Landelius inte ringer några klockor vid ett slag heller? Gjuten?? är i såfall dessa avsevärt sämre
än en smidd?? Ska inte sitta i en racingmaskin i.of.s. utan i en 1600 med dbbl förgasare och 1:4 vippor.
6 2017-03-10 21:52:08 Senaste redigerad av MrPete (2017-03-10 21:59:03)
En gjuten vev ger ett dött ljud.. och har inte i närheten av samma styrka som en smidd.. vilket har med strukturen i materialet att göra.. kort sagt..
Här ser man en vanlig skillnad på gjuten vs smidd.. smala skarpa linjer på en ljuten och breda på en smidd.

Tydligare bild på skillnaden i materialstrukturen

Tack för bild Mr. Pete då kan jag med lätthet konstatera att det rör sig om en gjuten, suck.
vet inte vad de ligger på idag... men en nu motviktsvev med slag mellan 69-82mm kostar inte såå blodigt.. sen finns dpr eller demello på andra sidan pölen som gör om smidda originalvevar..
alt en annan originalvev.. borde nån ha en liggandes i ok skick.. balansering bör man alltid göra om det ska varvas mer än original.
Tack för tipset Mr pete ska kolla upp alternativen som finns