1 Senaste redigerad av Sletan (2017-03-05 15:56:12)

I denna tråden behöver jag hjälp med att klura ut ifall jag behöver en ny generator och laddregulator.

När bilen är igång ökar inte batterispänningen alls, jag uppfattar det som att det inte laddar.
Detta bekräftas genom att generatorlampan som nu lyser konstant (Efter ny kabel och glödlampa).

Jag testade generatorn genom att koppla bort laddregulatorn och jordade DF till generatorns chassi och kopplade en voltmeter mellan D+ och bilens chassi.
När jag startade motorn fick jag ingen spänning alls..

Tänkte att generatorn kanske tappat magnetismen.
så jag kopplade DF till bilens chassi och D+ till bilens batteri en sekund (Efter att jag tagit bort generatorremmen)

https://youtu.be/vfGViFLHNuc

Generatorn snurrade lite så jag antog att detta gjorde susen, men icke..

Jordade DF till generatorns chassi och kopplade en voltmeter mellan D+ och bilens chassi och fick fortfarande 0 volt..

Vad säger experterna?
Vad är nästa steg?
Ny generator?

2

Om vi börjar med generatons mekaniska delar, eller mer korrekt de "elektromekaniska"...
"Kolen" som på elspråk heter "borstar" men är tillverkade av grafit.
Hursomhelst, se till att dessa verkligen ligger an mot kommutorn, den roterande delen, om kolen är slitna når de inte ända fram, sedan kan de små spännfjädrarna vara slöa och slappa eller ha hakat upp sig.
Dessutom kan "kolhållarna" vara för tajta alternativt kolen litet för stora. Kolen skall löpa väldigt lätt i sina hållare.
Sedan skall ju de oisolerade kabelstumpen vara ansluten ordentligt inuti generatorn, jag mekar väldig sällan med likströmsgeneratorer, men vill minnas att det kan förekomma såväl ringkabelsko som flatstiftsanslutning här, fela mig om jag har rätt!
Sedan kommutons, den roterande cylindern, den består av en himla massa små kopparplattor som kan vara smutsiga, oxiderade, eller så kan det ha samlats en massa smuts, koldamm etc, mellan dessa som ger överledning, kortis, och då lämnar inte generaton vare sig ordentlig ström eller spänning ut.

Om dessa saker är kollade och vid behov är åtgärdade så kan man ju ohmmäta generatons lindningar.

---

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

https://youtu.be/MF8nDxsAL8Y

Its alive!
Ny generator verkar ha gjort susen.

Nu måste jag bara chimsa om fläkten lite så den inte skaver.

Små steg framåt iaf!

4

Tack till Björn J för tips och till Ceasar som hade en extra generator till salu!

5

Ingen orsak!
Med en jusst träklubba kan man göra underverk mot kylfläktar som skaver mot insidan av kylkåpan!

Många gånger räcker det med att lossa hela generatons förband, spännbandet, och med nämnda träklubba klippa till på generatons hölje eller axel så att den kommer inåt en halv eller hel millimeter eller så.
Funkar lika bra på lik- som på växelströmsgeneratorer.

..

6

Det låter som en helt fantastisk idé Björn!

Detta skall jag genast prova!

Återkopplar snart.

7

Funkade inte :-(

Men nu vet jag ju hur jag plockar av generatorn så denna gången blir det enklare!

8

Sletan skrev:

Funkade inte :-(

Men nu vet jag ju hur jag plockar av generatorn så denna gången blir det enklare!

Vad synd, det brukar bara vara litet lägesändring som behövs.
Jag har hört, sett och förstått att dessa kylfläktar inte alltid är helt balanserade, jag såg på insidan av en fläktkåpa att det var 4-5 cm färgavskav, så den fläkten hade wobblat en del och då på ett ställe tog i kåpan. Det kan ju också vara så att fläktkåpan är mindre rak, eller slät, kanske beroende på andras behandling med trälklubbor eller liknande finmekaniska verktyg.

Nä bättre att riva ut allt igen och göra det ordentligt.

..

9

Nu har jag plockat ned generator och fläkt igen.
Tog bort två chims så att fläkten kom närmare generatorn.
Nu skaver det inte.

Denna gången gjorde jag jobbet på 15 minuter.
Det får fortare andra gången.

Så det fick bli en liten provrunda i kvarteret.
Svalt med cab när det kommer lite snö.

Nu skall nästa problem tacklas.
Gaspedalen sitter snett/ hoppar av gasrullen.
Och bromsarna tar ojämt :-)

Snart e det vår!

10

Ah, den skavde alltså mot den främre plåten i fläktkåpan...
Det är svårt att klippa till med träklubban framifrån...

.. ICQ/an