1

Hallåj.
Nu kommer snart Våren, så det är väl dags att ta tag i problemen som dök upp i slutet av hösten när bilen ställdes undan för säsongen ICQ/ad

Bilen är en Typ 1 -61, som är 12v-konventerad.
Vid de sista resorna innan höstens avställning började ett märkligt fenomen dyka upp. När jag vrider på nyckeln är det helt tyst; inget klick, ingen startmotor, ingenting. Man hinner tro att bilen är helt död, innan den mullrar igång.
Det tar alltså 1-2 sekunder efter att jag vridit på nyckeln innan den visar livstecken. Sen går den riktigt bra.
Men det är samma sak varje gång jag vrider på nyckeln; oavsett om bilen är varm eller kall, att den är tyst någon sekund innan den startar.

Vad har ni för gissningar på problemet?

Mvh
Micke

2

Jag hade liknande fenomen några gånger och det försvann när jag smorde upp mekanismen som solenoiden drar i startmotorn.

3

Tackar för svar. Då är jag iallafall inte ensam om problemet ;-)

Däremot är jag inte hälften så händig som jsg skulle vilja vara, så jag är inte helt säker på att jag hänger med på vart jag ska smörja. Eller kommer jag fatta det när jag väl kommer ner i garaget och har bilen framför mig?
Och följdfråga; vad är lämpligt att smörja med?

Mvh
Micke

4

Örebro-Micke skrev:

Tackar för svar. Då är jag iallafall inte ensam om problemet ;-)

Däremot är jag inte hälften så händig som jsg skulle vilja vara, så jag är inte helt säker på att jag hänger med på vart jag ska smörja. Eller kommer jag fatta det när jag väl kommer ner i garaget och har bilen framför mig?
Och följdfråga; vad är lämpligt att smörja med?

Mvh
Micke

Tja, det mest korrekta svaret är "ingenting"... allts det skall vara så rent som möjligt inuti solenoiden.
Jag hade isär en alldeles ny sådan för något år sedan, och delarna kändes bara "lätt inoljade" så någon tunnflytande olja, kanske någon på sprayburk.
Men viktigast är ett du tvättar rent delarna först i lösningsmedel. Akta isoleingen i spolen, den är lackad med schellack, som löses upp av thinner och aceton.

Jag smorde en gång en solenoid till en utombordsmotor med "klisterolja" som man har till cyklar, mopeder och motorcyklar på dess kedjor, det blev inte alls bra, då fick jag samma effekt som du beskriver, en ganska lång latens från det att startnyckeln vers om tills det hände någonting.

12 volts solenoider finns att köpa nya, kanske lika bra att köpa ny?

Är du säker på att tändningslåset funkar ordentligt? så att felet inte finns där? eller korroderade anslutningar på batteri, solenoid och startmotor?
Kolla alltihop innan du river isär startmotor och solenoiden.

...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."