Behöver lite expertråd
Motorn är en 1600AD som sitter i en bay -70
Har märkt av oljestänk på plåten bakom motorn (innanför motorluckan)
Har haft lika tidigare och då böt jag oljetrycksgivaren och då försvann det, men nu är det tillbaka. Då det även är lite fuktigt på blocket trodde jag det var tätningarna till oljekylaren. Men nu har jag tagit ur motorn och plockat bort kylplåtar & fläktkåpa och det är snustorrt runt oljekylaren...
Tidigare när jag grejat med annat så har tätningarna till generatortornet och bränslepumpen blivit bytta.
Kan det komma upp runt fördelaren? Eller kan den suga in olja underifrån på nå vis? För jag såg nu att det är lite kladdigt under cylindrarna och stötstångsrören.
Så nu funderar jag kanske på att man skulle ha tagit isär och gjort rent runt cylindrar och toppar.
Jag har läst på lite så då kommer nästa fråga/frågor
Har inte tänkt att det ska renoveras något utan bara få det tätt.
Ska man låta kolven sitta kvar på vevstaken eller ska man ta loss den ihop med cylindern?
Behöver man byta kolvringar?
Behöver man hona cylindrarna?
Vad jag förstått så ska man sedan slipa in cylindern mot toppen med lika pasta som man slipar in ventiler.
Sen ska man inte ha tätningen mellan block & cylinder som brukar vara med i packningssatserna utan bara ha lite tätningssmet.
Vad bör man tänka på mer?
Vad bör man inte göra/röra?
Vad behöver man köpa mer än en packningssats?
Och framförallt har jag tänkt rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Har inte haft isär en luftkyld motor innan
