1

-61, 34 hk. Varvar inte ur. Full gas krävs för att backa ur garaget.
Nya tänddetaljer, fördelare, rotor, tändkablar. Dock ej tändspole...
Nytt bränslefilter och ny bränsledragning. Komp 8 bar utom på cylinder som sitter till höger bak mot kofångarhållet (nr...?) Den har 7,5.
Lite glapp i spjällaxel.
Har med grannens hjälp gjort ungefär det vi kan.
Vad gör jag sen...

2

Marinmotive skrev:

-61, 34 hk. Varvar inte ur. Full gas krävs för att backa ur garaget.
Nya tänddetaljer, fördelare, rotor, tändkablar. Dock ej tändspole...
Nytt bränslefilter och ny bränsledragning. Komp 8 bar utom på cylinder som sitter till höger bak mot kofångarhållet (nr...?) Den har 7,5.
Lite glapp i spjällaxel.
Har med grannens hjälp gjort ungefär det vi kan.
Vad gör jag sen...

Gör rent förgasaren.

3

Tack men...enligt förre ägare så har förgasaren gjorts ordentligt ren och han upplevde ändå samma fenomen. Han gissade på skit i tanken men bensinfiltret (nytt) som sitter på slangen ser helt OK ut.
Motorn går inte märkbart bättre med startgas vilket den borde göra om den har bränsleproblem, rätt eller fel?
Kan man gissa på tändspolen?
Tar gärna mot råd och tips eller handgriplig hjälp utanför Örebro.

4

Marinmotive skrev:

Tack men...enligt förre ägare så har förgasaren gjorts ordentligt ren och han upplevde ändå samma fenomen. Han gissade på skit i tanken men bensinfiltret (nytt) som sitter på slangen ser helt OK ut.
Motorn går inte märkbart bättre med startgas vilket den borde göra om den har bränsleproblem, rätt eller fel?
Kan man gissa på tändspolen?
Tar gärna mot råd och tips eller handgriplig hjälp utanför Örebro.

Står tändningen rätt?

5

nya tändelar = brytaren kan ha gått ihop ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

6

tja har brytarspetsen en plast klack skall den inte smörjas! då den visst kan smälta då??!! till skillnad mot en fiberklack som skall smörjas.var det någon som sa..rätt eller fel?? ICQ/ad
att fiber klackar på brytarspetsar skall smörjas vet jag säkert.!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

stickan skrev:
Marinmotive skrev:

Tack men...enligt förre ägare så har förgasaren gjorts ordentligt ren och han upplevde ändå samma fenomen. Han gissade på skit i tanken men bensinfiltret (nytt) som sitter på slangen ser helt OK ut.
Motorn går inte märkbart bättre med startgas vilket den borde göra om den har bränsleproblem, rätt eller fel?
Kan man gissa på tändspolen?
Tar gärna mot råd och tips eller handgriplig hjälp utanför Örebro.

Står tändningen rätt?

Brytare förefaller öppna som det ska och avstånd OK. Har ingen stroblampa ännu men litade, i det fallet, på grannen som granskade fördelare...

8

Marinmotive skrev:
stickan skrev:
Marinmotive skrev:

Tack men...enligt förre ägare så har förgasaren gjorts ordentligt ren och han upplevde ändå samma fenomen. Han gissade på skit i tanken men bensinfiltret (nytt) som sitter på slangen ser helt OK ut.
Motorn går inte märkbart bättre med startgas vilket den borde göra om den har bränsleproblem, rätt eller fel?
Kan man gissa på tändspolen?
Tar gärna mot råd och tips eller handgriplig hjälp utanför Örebro.

Står tändningen rätt?

Brytare förefaller öppna som det ska och avstånd OK. Har ingen stroblampa ännu men litade, i det fallet, på grannen som granskade fördelare...

Ja,men ingen kan se om tändningen står rätt genom att granska fördelaren.Försök att fixa en strob så att du kan kolla ordentligt.Det är alltid bra att veta om tändningen står rätt inför ev. fortsatt felsökning.

9

stickan skrev:
Marinmotive skrev:
stickan skrev:

Står tändningen rätt?

Brytare förefaller öppna som det ska och avstånd OK. Har ingen stroblampa ännu men litade, i det fallet, på grannen som granskade fördelare...

Ja,men ingen kan se om tändningen står rätt genom att granska fördelaren.Försök att fixa en strob så att du kan kolla ordentligt.Det är alltid bra att veta om tändningen står rätt inför ev. fortsatt felsökning.

Ja Du har naturligtvis rätt i det. Ska försöka låna en och ge mig på att förstå hur man gör... Default/hmm  Beskrivning på forumet?

10

du är säker att du monterade tändkablarna i rätt ordning när du bytte fördelar locket ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

11

Nobbe skrev:

du är säker att du monterade tändkablarna i rätt ordning när du bytte fördelar locket ?

Utgår från att förre ägaren som bytte fördelaren gjorde det...men man vet ju inte säkert.

12

Enklast är nog att utgå från att föregående ägare inte gjorde rätt och kolla allt.

13

För att ta reda på om kablarna är rätt kopplade (fast den torde gå rättså dåligt om de inte är det) så är cylinder ett och två på högersidan, ettan längst fram (i färdriktningen), trean och fyran på vänstersidan, där trean är längst fram. Hacket i fördelarens kant, där fördelarlocket "vilar" anger tändläget för ettan, tändföljden står på blocket 1-4-3-2 (det blir 1-2-3-4 om man går baklänges). Men att ställa tändningen är minst lika viktigt som att koppla rätt, så gör båda!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14 Senaste redigerad av Marinmotive (2011-09-26 19:24:29)

Ett tips sa - skruva ut justeringsskruv för bränslet på förgasaren. Alltså mer bensin...
Och... nu mer kraft och betydlig skillnad.
Ska ändå ställa tändningen.