Det är plattans nummer 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Sidor Föregående 1 … 15 16 17 18 19 … 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det är plattans nummer 
Verskräckliche Bengtgekrankheit
Jag ska faktiskt erkänna att av de bilar jag skrotat ner har jag sparat alla Kamax-skruvar som gått och alla korrekta smådetaljer som clips och sådant... Bra att ha vid återmontering
Så det är klart att man kan drabbas av Bengtsjukan redan vid tidig ålder i livet
Förstår helt vad du menar, skönt att få ett namn på det....
Blir jäkligt bra det du gör!
Skumt med individuellt nummer på plattan!
car_l, jag har ditt bygge som förebild när det gäller underredet. 
Dagens kneg:

Före

Före

Två timmar och mycket slit senare
Riktigt grovt utskuret med stora toleranser för att inte riskera att kapa för mycket. Båda bakdelarna ska ju bort.
Här är min plan:

Man ser tydligt att plåten emellan har släppt på flera ställen. Och då är planen att svetsa i båda golvhalvorna med mellanplåten kvar emellan dem. Jag lurar lite på hur det ska gå till, men tror jag har kommit på ungefär hur. Det inkluderar lite förstärkningsrör mellan främre och bakre torpedfästen så att jag inte vrider hela tunneln så att den blir ramsne. Det får inte hända! Jag kommer att säkra noga innan jag börjar kapa ur större stycken.

Jag börjar med att spara de bitar som är fina. Som tur var är plåten hela och fin runt pedalstället. Då slipper man mäta in och göra nya fästen. Jag tänker inte kapa i tunneln, utan har bara ritat så för att se bättre.

VB

Höger bak är mycket sämre. Här tänker jag laga de hål jag ringat in innan det är dags att kapa ur.

Här blir det att kapa ur hela. Men jag tänker återanvända friska profiler för att återskapa original, eftersom 67 ser annorlunda ut. Det kommer ju att ligga mattor över, men ändå...

Fyra nya stolskenor skulle behövas. Vet någon vart man kan få tag i det någonstans? Tre går nog att rädda om man bryr sig, men det på bilden är riktigt ruttet.
Alles für heute 
Skumt med individuellt nummer på plattan!
Nej det är inte så konstigt, chassinumret är själva bilens identitet, sen har alla större delar sitt eget nummer, kaross, plattan, framvagnen (står stämplat på en av dom böjda armarna till genomslagsgummit, numret togs bort i slutet av 50 talet), växellådan o motorn. Kör hårt, gillar din diagnos 
car_l, jag har ditt bygge som förebild när det gäller underredet.
Trevligt 
I veckan har det inte funnit så mycket tid som jag önskar för framsteg. Men en del har hänt. Jag har påbörjat lagningar runt plattans bakre delar.

Locket på undersidan lossnade utan problem, och det som har hänt här är att tankröret har avlägsnats helt och ca 4 kg gammalt bös har tömts ur.
Nu är jag lite för fantasilös och trött för att skriva något mer, så det får bli allt för idag. 
Idag var det dags för "the big cut":



Begagnade splitpans någon?

Skapligt frätta. Blev att kitta igen groparna

Är vi framme i Hessisch snart? 

Varför detta fackverk? Jo för att det inkluderar min plan att tunneln ska hålla samma form efter jag har kapat av flikarna som platthalvorna och täcklocket är punktsvetsade i. Jag tänker behålla flikarna från Gustafs golv och på så sätt helsvetsa tunneln utifrån. Då sitter lock och golv redan inpassade.
Jag var sugen som fasen att svetsa i golvet redan ikväll, men den planen grusades när det visade sig att 8 mm kopparröret jag skulle ha till bränsleledning var 2 dm för kort
Som tur är ska morsan förbi Borlänge på tisdag, så jag får vänta tills dess. Då kan jag passa in golv och sådant så länge, så det är ingen fara på taket. Kan passa på att dra igenom kopplingswire på en gång. 

Bortskalning och nerslipning av 67:ans tunnel

En del urkapning och inpassning kvar. Men först nu ser jag att det verkligen kommer att gå 

Bara provlagt.

Bakändan kräver en del massage och inpassning innan det blir bra. Men det fixar jag 
Min leverans från Biltema imorgon är hotad. Är inte alls sugen på att slänga bort två timmar viktig garagetid på att handla två artiklar. Hoppas det går att lura på någon att åka in en sväng.
Vilket härligt tempo du har! Bra jobbat Michos.
Måste få lite gjort jag med snart.
Ja ungdomen den kan! Och det e ju trefligt,
inte bara låsta vid datorn... Som en annan..
blir säkerligen bra detta!
Ja här går det undan som vanligt,blir bra det där... 
Jobbar stenhårt för att hinna till Hessisch, så tempo behövs 
th: Jag jobbar som säljare bakom fyra datorskärmar 8 timmar om dagen, så att bygga bil är bara avkoppling för mig 

Dåligt med progress idag. Var rätt trött och tankspridd, gick in till garageägaren och körde lite bilsimulator ett tag.
Men ah, skar lite snitt i golvet och bar in karossen igen nu när jag fått tag i vantskruv. Imorrn ska jag ner till skrotfirman och se om det finns några lämpliga rör att bygga karosseririktning av.
Skönt med lite omväxling, det är rätt tråkigt att jobba med bara chassiet. Imorgon får jag rör så jag kan dra en ny bränsleledning och så är trösklar och kanaler är beställda från up north
Hoppas att de dyker upp lagom tills plattan är lagad så pass att det går att provmontera ihop dem.
Annars riktade jag ut kofångarfästena fram i baljan så att de hamnade rätt. Blev även någon liten svetsloppa.
Även små framsteg är givande i det långa loppet 
Även små framsteg är givande i det långa loppet
`En timme om dagen är bra för magen` eller hur det nu var ... 
Givetvis är det så 


För första gången på förmodligen bra många år har min split en förardörr som öppnar och stänger fint! 
Värre är det med passagerardörren som kommer att kräva mycket mer jobb än vad jag trott för att fungera. Dels är karossen krokig och halvfjösig utan kanaler, dels är dörren väldigt böjd och krokig efter att någon vandaliserat bilen. Öppningsvinkeln på dörren är ju över 100 grader. Gångjärnen sitter inte fast till 100% inne i dörren där de är nitade.
Det ska vi nog kunna fixa mer mera vantskruv, rikt och svets. 

"Neutralläge för gångjärnen på passagerardörren

Precis som vid sänkning två splines kan några grader fel ge enorma effekter. Så här mycket öppen är dörren i gångjärnens neutralläge, som när det är riktigt ska vara som ett U.
Jag lyckades knacka tillbaks gångjärnen så pass att dörren går att stänga utan domkraft och starka krafter. Snett som fasen fortfarande.
Vänster är det bättre med. Riktigt hygglig passform och så går dörren att stänga utan större bekymmer 

Provade en ovalstötis för att kolla passformen i baljan. Pöööörfekt!
Förklädet sitter rakt och passar riktigt bra, så nu är det bara att svetsa och kitta ihop det hela 

L-profiler och vantskruv. Tjejen i kassan på järnboa tittar lite snett på mig när jag kommer och handlar vantskruv varje dag


Monterat och klart! Lägger ingen tid på finish inne i tunneln. Känns rätt onödigt. Lägger däremot tid på att allt ska fungera och bli bra utfört.
Alles für heute 
Lägger ingen tid på finish
Lägger däremot tid på att allt ska fungera och bli bra utfört.
En mycket bra policy i mina ögon.. go man go!!
Hoppas du inte tar illa upp att jag kvotar bara delar.. men det var det som kändes rätt.
/ Michael snart i ett garage nära mej. 
Vantskruven var en bra idée, den fetsnor jag 
Vantskruven var Mackans idé 
Golvhalvorna har idag tagit plats på 50-plattan 

Innan inpassning

Efter inpassning. Nu är det bara några timmar att kapa och svetsa ihop allt som jag vill ha det.
Nu ligger allt överlapp, men det ska givetvis inte vara så. Bara för att få bra passform på det hela innan jag kapar.

Främre delen av golvet på passagerarsidan ska bytas mot korrekt utseende


Lika här ska den tredje profilen förlängas så den stämmer med de andra. Jag överväger faktiskt att INTE skicka underredet till blästring som jag tidigare tänkt. Känns som att bieffekterna blir större än förtjänsten med fin finish. Jag är lite halvskraj att blästringen ska slå en massa småhål i originalplåten från 1950 och skada alla kanaler för vajrar och liknande med sand.
Jag är beredd att lägga en vecka på att slipa för hand och ändå få till det riktigt skapligt, och sedan penselmåla det hela med 2k färg. Det kommer ändå att bli slitet och jävligt efter att man använder bilen. Dessutom blir det billigare, då kan jag lägga mer pengar på en bra drivlina istället. Och denna ska inte bli någon termosbil, så egentligen är det bara att dunka ihop den så gott det går och ha kul!
Har den hållt i 62 år och säkert 40 av dem i skogen tror jag nog att den klarar sig lika länge om jag är riktigt noggrann när jag slipar och målar. Sedan kommer den ju inte direkt att rulla i saltslask.

Och så lite bilder runt ikring 


Dammsugaren




Ovalemblem på en äkta splithuv. Någon som har korrekt emblem till salu? 
Blir skitbra det där.
Vet inte vad du tänkt men rör inte gallret utan låt det vara som det är...!! 
Evil grinning robot face
Ahha, jo mackan är ju smart 
Gallret får vara. Arg robot 

Av någon anledning ser det ut som den runda pressningen längst till höger i bild diffar en centimeter i svängen, men så är det inte. Trolleri med ljus och skuggor som det verkar.

Ser ut som skiiiiiit faennn Ronny! Lyckades få ihop både höger och vänster bak så att de passar ihop med alla pressningar och svängar. Nu ska typ mer än hälften bytas för att det som sitter ser ut som crap.
Men grunden att tillverka nytt efter finns ju nu. 
Tänkte just med dom spaltmåtten behövs en bit alu eller koppar.. iofs vet du kanske det redan.. men om man håller (spänner mot, då det blir varmt satan)på undersidan av gliporna, så kan man svetsa till dom,mao man får stöd av alu eller koppar plåten, som inte fastnar nämvärt.. och slipper att bygga upp fula berg.. men låt inte mig störa du verkar ha full koll!! 
Bra tips! Visste faktiskt inte det. Jag tänkte inte svetsa igen de grova spaltmått som är, utan det ska i ny frisk plåt runt om. Tips är alltid guld värda 
Okey det funkar bra när man har hål, osv som man vill lägga till.. ser fram mot nästa uppdatering!!
/ Michael
Sidor Föregående 1 … 15 16 17 18 19 … 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.