Har ett baklyse från -58.Skall lamphållaren vara jordledande?...När plåtbleket ligger an mot lamphållaren händer ingenting!!!.Hjälp i frågan behövs..Lampan är 2-polig(broms/position)..Mvh.
Jord mellan skärm å kaross ok?
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Det bästa är att dra en separat jordsladd från lamphållaren till karossen och jorda den på tex en av skärmbultarna i motorrummet.
Det bästa är att dra en separat jordsladd från lamphållaren till karossen och jorda den på tex en av skärmbultarna i motorrummet.
Japp!
Ja das ist Richtig!
Här har vi det vanligaste felet till att baklyktor inte lyser, eller att flera lampor glöder samtidigt. Dålig "jord" eller mer korrekt dålig "chassijord, dålig minusanslutning."
Lika bra att, om inte annat, i förebyggande syfte att dra en sådan kabel från baklyktans fästskruv, eller hellre från minusblecket där lampsocklarna är instuckna, direkt till en säker "jordpunkt" alltså minus i kaross eller bottenplatta. Använd gärna taggbrickor mellan kabelskon och muttern, då blir det extra bra. Bruna kablar är alltid minus i äldre VWs elsystem, svarta kablar kan vara plus. "31" är siffran på anslutningar som är minus.
Jord eller minus??
För ett tag sedan satt jag på en pub och "tjötade" med några "tjommar", över alldeles för många pilsner.
-På rikssvenska betyder det ungefär att "jag samtalade med några, tills då helt okända, personer"...
En av dessa nyvunna dryckesvänner var i nyktert tillstånd, på dagtid, gymnasielärare, på ett "elektriskt yrkesprogram".
Han berättade att man numera skiljer på "skyddsjord" i starkströms- högspännings- och hushållsel-anläggningar med det vi tills nu kallat för jord inom fordonselen.
Man vill genomföra begreppet "chassijord" på fordon, inom likströmselektroniken med fler områden, där man återleder (minus-)strömmen genom ram, chassi eller liknande till strömkällan.
Hade det inte varit för att en av spårvägens likströms- och högspännings elektriker bekräftat detta och några rader i en wikipediaartilel, https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordning# … A4ggningar (läs under "Elektronik") så hade jag nog avfärdat dessa påståenden som kvalificerat fyllesnack.
Men goodling på "chassijord" ger ganska många träffar på sajter som handlar om bilel och liknande.
Men vi lever ju på en föränderlig "jord" så det är bara att gilla läget och försöka lära sig nya definitioner.
Och "Chassi" stavas tydligen numera utan "e" på slutet, men det vet inte vi här, vi känner ju bara till begreppet "bottenplatta"!
Ordet chassijord är ju dessutom ett väldigt bra förklarande ord, där även ovana bilnördar förstår vad det handlar om.
"Jord" ja det har jag hemma i blomkrukorna och i rabatterna. I singularis, bestämd form, är det tydligen också namnet på en illa tilltygad planet
.
Vad var det sista elektrikern sa?
-Vad skulle jag på jorden att göra.
Ja, den yrkesgruppen är kända för att vara jordnära trots att de är sladdbarn..
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Födda ledare.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Björn J, det är dessutom så att ska man vara petig färdas elektronerna från minus till plus, vilket var anledningen till att Engelsmännen körde med plusjordat elsystem i begynnelsen 
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Björn J, det är dessutom så att ska man vara petig färdas elektronerna från minus till plus, vilket var anledningen till att Engelsmännen körde med plusjordat elsystem i begynnelsen
Ja det känner jag till.
Men att i dessa diskussioner gå in på "elektronnivå" är ju rätt onödigt, då blir det ungefär så här:
"Det låter kanske enkelt, men vänta tills jag förklarat"
Britterna hade ju Lucas elsystem och ljummen öl.
Vi har Bosch elsystem och kall öl.
Jo, Lucas Electric tillverkade också kylskåp, precis som Bosch gör.
Jag har nu några veteranbilskompisar som drabbats av "Engelska sjukan" och i två av deras bilar har jag dragit nytt elsystem, väldigt VW-Volvo-Boschliknande med växelströmsgeneratorer och naturligtvis minus till chassijord. Nu funkar det, man kan tända ljuset, tuta och visa hur man skall svänga med blinkersen... dessutom får batteriet laddning. Sådana saker vi tycker är självklara, men som brittbilsentusiasterna anser vara en extra lyx.
Innan andra världskriget fanns det ett engelskt bilmärke som hette SS.
Efter freden när den civila fordonsproduktionen kom igång igen var namnet SS inte speciellt gångbart... Så man bytte namn till "Jaguar" och det vete katten om det var så lyckat det heller...
Sedan kanska jag kan få tipsa om facebookgruppen:
"Vi som gillar ordvitsar"
Här frodas de absolut "dåligaste" ordvitsarna om elektriker och andra yrkesgrupper.
...