1 Senaste redigerad av helmut (2017-01-20 19:14:31)

I samband med att det flyttades över bilder från en dator till en annan så hittade jag ett gäng gamla bilder, säkert 1000st på gamla bilar...
Under början av 90-talet höll jag på med billjud, och tävlade mellan 93-97.

Sista bilen som byggdes var en 62a Notch som köptes in 1995.

Skicket vid köpet var sådär, priset var 400kr...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598125.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598124.jpg

I dagens läge hade man naturligtvis behållt originalplattan, men på det glada 90-talet så var tankarna annorlunda..

En 71a hämtades i Skellefteå, och karossen slängdes bort. ( Hade nog inte slängt bort en rostfri fastback-kaross idag heller... ICQ/ab )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598123.jpg

Plattan strippades och lämnades på blästring.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598122.jpg

Detta bygge byggdes av mig och en kompis, ingen av oss hade eg några pengar över till bilbygge men vi kämpade på.
Plattan penselmålades med blymönja

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598121.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598120.jpg

Vi hade sen tidigare god kontakt med Classe Nordh som höll i Rockford Fosgate i Sverige och ett samarbete växte fram.

Loggan lackades under plattan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598119.jpg

Bilden nedan förklarar jag så här...... det var 90-tal.... ICQ/ad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598118.jpg

Plattan bultades ihop.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598117.jpg

Neonet monterades undertill, det syns lite i snön. ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598116.jpg

Sen påbörjade vi jobbet med att dämpa platta och kaross.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598127.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598126.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598145.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598144.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598143.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598142.jpg

Kom ihåg att detta var innan ordet Selfie fanns.....

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598141.jpg

Orden Smurking face fanns däremot!

På bilderna ovan syns dom ombyggda innerskärmarna, vi kom på rätt sent in i bygget att vi skulle bygga om dom för att få ut högtalarna mer.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598158.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598157.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598156.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598159.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598189.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598188.jpg

Här trodde vi att karossjobbet var klart, vi hade ju gjort klart att vi skulle ha två st 12" basar baktill....

Då kom nån med en ide...... ICQ/ab

2

Vi kom på att för att få den bästa ljudupplevelsen så var det ju fram vi skulle placera allt ljud!

Väggen in mot främre lastutrymmet hade fått 2x4mm bitumenmatta och var som klar..... ICQ/ab

Men....

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598147.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598146.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598164.jpg

2x12mm MDF limmades med Noisekiller Gul

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598165.jpg

Hål sågades för 3 st Punch 10"or

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598163.jpg

Vi kom på att 10mm Lexan som bockas blir rätt jävla stadigt.

En form byggdes.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598162.jpg

Vi monterade sen skivan på formen och ställde in i en ugn. 195 grader varm.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598161.jpg

Två timmar senare var tårtan klar!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598160.jpg

Resultat efter lackering och montering

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598191.jpg

För att skydda allt när man inte ställde ut så plastade vi ett skydd.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598155.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598154.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598153.jpg

En fläkt skötte utsugning av varm luft.
Skyddet kläddes sen med matta.

Sen var det dags att montera slutsteg, vi var bland dom första i landet som körde med vattenkylda slutsteg, inte för att det behövdes, utan bara för att!

3 Senaste redigerad av helmut (2017-01-20 19:28:25)

Som sagt, detta var precis innan Billjuds-Sverige hade nått sin peak, många byggde bilar endast för att komma åt poäng som inte nån annan kommit på att komma åt... typ.

Så, därför så svetsades en slinga av alurör under en 6mm aluplåt.
Som kopplades via cirkpump till en kylare i vänster hjulhus som i sin tur kyldes av en fläkt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598139.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598138.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598137.jpg

Allt detta styrdes dels automatiskt, och dels via en panel i handskfacket.
Både handskfacket och panelen inne i facket styrdes via luft, på panelen kunde man läsa temp. Slutstegstemp och kylvattentemp.
OM, inte för att det nånsin hände, slutstegen skulle komma upp i en viss temp, minns inte vilken nu, så:

* Stängdes musiken av
* Handskfacket öppnades
* Panelen med temp-mätarna fälldes ut
* Det spelades en musiktrudelutt, inte mindre än Hemglass melodi.... ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598148.jpg

Detta gick att demoköra via knappar på vxlspaken.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598193.jpg

Karossen hade vi tidigare rostlagat

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598135.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598134.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598133.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598132.jpg

Den slipades sen plåtren, innan den lämnades till Piteå Autolack.

Lackad och klar! Svart som synden!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598131.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598130.jpg

En före-bild på batteriet

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598129.jpg

En efter-bild....

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598128.jpg

4

För att knipa ytterligare poäng på tävlingarna, och för att slippa poäng på ev Termostävlingar så....

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598171.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598170.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598169.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598168.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598167.jpg

En panel kläddes under hela brädan och två fläktar monterades för att kyla stereon.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598172.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598195.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598194.jpg

På bilden syns ratten, och inte den fick vara ifred...

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598185.jpg

Den spändes upp i pelarborren, små knappar svarvades och microbrytare monterades in i ratten. Vol + och -, Track +  och -.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598184.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598183.jpg

För att föra över signalerna till en undangömd fjärrkontroll så svarvades släpringar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598182.jpg

På röret för rattstången så fästes kolhållare.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598181.jpg

Funkade riktigt bra!

5 Senaste redigerad av helmut (2017-01-20 19:38:52)

Sen var det dags för inredning, mina föräldrar gjorde ett toppjobb!

Dom har efter detta bygge gjort inredning till ett par ytterligare av mina byggen.

Får återigen hänvisa till 90-talet när det gäller färg..... ICQ/ab

Bilskräddarna i Solna tog hem vinyl av bra kvalitet och Bogesundstyg, grymt bra tyg som även användes i Helmut Schnells pickis, fast då svart/svart.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598175.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598173.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598174.jpg

Bilen fick dubbla elsystem, två helt separerade system.
Därför behövdes två generatorer.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598152.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598151.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598150.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598149.jpg

I en senare version hade bilen två ränder över karossen, i samband med det gicks motorn igenom och lackades så att ränderna gick in över motorn.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598198.jpg

6

Det kallar jag inlägg!!! ICQ/ab

Bubbla -62

7 Senaste redigerad av helmut (2017-01-20 19:38:04)

Sommaren -97 gick galant, idel vinster och det var med stort hopp vi åkte ner mot Sasca-finalen.

Väl där så fick vi avdrag för att batterierna inte "var väl ventilerade", detta trots Gel.batterier och placering på orig.plats. Iaf det ena batteriet... ICQ/ab

Hursom så tappade vi 6 poäng i bedömningen och förlorade med 4 poäng till 1an... Grymt surt!

Vi blev utnämnda till Rookie of the year i PRO-klasserna men det kändes mer som plåster på såren än något annat.

Hansi Danroth gjorde ett reportage för Bilstereotidningen:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598180.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598179.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598178.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598177.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1598176.jpg

Hela Billjudscirkusen var en galen tid, grymt roligt gäng och grymma fester!

Nåja, det är 20 år sen i år, så det mesta är nog preskiberat.....

Kanske inte allt men det mesta.

//S

8

Fränt bygge ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage