1

Kom över en oanvänd brandspruta som stått på en industri/gruva i 60 år.
Enligt typskylten är den tillverkad 1956 men antar att motorn kan vara äldre.
Hur tar man reda på mer fakta om motorn? Motornumret syns på bilden.

Är en kul sak, för en motormänniska som jag, och ska givetvis starta den.

Kul om nån vet mer. Fick med alla kopplingar, samt 7 "väskor" med brandslang.

Bifogar några bilder, lite VW pornografi är väl trevligt.

Är ny i forumet, och har försökt leta efter sätt att identifiera motorn, förgasaren är en Solex 28 pci tror jag.
Sitter en scintillamagnet, mest förvånad över den lilla cykeldynamon som sitter ovan generatorn, varför?

Kanske hamnade detta inlägg fel, försökte göra rätt...


Med vänlig hälsning
Rikard, Skellefteå.

Post's attachments

IMG_1246.JPG, 158.91 kb, 960 x 720
IMG_1246.JPG 158.91 kb, 129 downloads since 2017-01-17 

IMG_1251.JPG, 97.39 kb, 960 x 720
IMG_1251.JPG 97.39 kb, 139 downloads since 2017-01-17 

IMG_1254.JPG, 294.44 kb, 1000 x 1334
IMG_1254.JPG 294.44 kb, 139 downloads since 2017-01-17 

IMG_1263.JPG, 189.47 kb, 1334 x 1000
IMG_1263.JPG 189.47 kb, 139 downloads since 2017-01-17 

VWuppskattare. Nu har jag bara några vattenkylda, Polo color -97, golf sugdiesel -93, Golf -85, Skoda Felicia diesel, fyra st Skoda pickup diesel ch en API brandspruta 1956 med VW motor
Tidigare har jag haft en bubbla -66, split vindor -67 samt någon sandloppa

2

varför skulle inte motor skyltens årsmodell vara rätt??
En typisk 30 hästars maskin.. inte alltid bra att dra igång en torr maskin som har stått länge då lager och slitytor är torra och kanske med lite rost...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-01-17 19:25:47)

Tyskarna är ett noggrant folk så det stämmer.
Den är byggd okt-dec 1956.
http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php


Jag hade lossat stiften fast haft denm monterade på tändkablarna, sen jordat stiften med ståltråd.
Efter det skule jag dragit runt den ett par varv för att känna om nån ventil hängt sig, vill man vara noga kan man ta av ventilkåporna
byta olja, och sen köra runt på starten, och kolla att ventilerna rör sig, och att det kommer blå fina gnistor.
och att oljetrycket kommer upp, det finns ju en kanonfin mekanisk mätare.

Sen är det bara att sätt ihop igen och slå i soppa och starta.

"ljushuvud"

4

Dra runt med startveven då... har inget batteri/startmotor då batteri saknas
Tack för svaret!

VWuppskattare. Nu har jag bara några vattenkylda, Polo color -97, golf sugdiesel -93, Golf -85, Skoda Felicia diesel, fyra st Skoda pickup diesel ch en API brandspruta 1956 med VW motor
Tidigare har jag haft en bubbla -66, split vindor -67 samt någon sandloppa

5

Byt olja innan start!!! Det är troligtvis konserveringsolja i den, den smörjer inte alls bra   Default/yikes