Mors
Sitter och ritar på campinginredningen till bussen.
Funderar på lite olika saker vad som är att föredra och vad man ska låta bli.
Tex, vad använder ni garderoben till, kläder eller verktyg? Alla verkar ha annat än kläder I garderoben.
Storlek på sängen osv.... Det blir 120 vid huvudänden och 100 nere vid benen.
Längd på sängen? Blir runt 190.
Höjd på spis å diskbänk? Blir straxt under fönstren.
Hur många kastruller har ni med er? Jag tänkte ha max 1 kastrull.
Hur stor kyl har ni? Det har jag inte löst.
Vad förvarar ni på takräcket? Däck ska jag ha, kanske förtältet. Allt I vattentäta påsar.
Gasol, fotogen eller spritkök, fördelar nackdelar?
Bredd på bord.
Var förvarar ni bordet i bäddningsläget?
Vad har ni för sänglampor?
Skotta på med ideer så slänger jag upp mina ritningar här sen för diss eller dass roll cool
1 2017-01-11 21:31:09 Senaste redigerad av Mogge (2017-04-25 11:06:13)
Kul tråd, jag delar med mig av mina erfarenheter.
Jag har ju en original westyinredning för tidig bay (som du nog redan vet, men som jag förklarar för trådens tydlighet).
- Sängen är 120 original och funkar utmärkt för en och även för två om man inte är storväxta, hade jag designat inredningen själv hade jag byggt fullbreddssäng (140) och försökt lösa förvaringen därefter. Längden är nog runt 2 meter original och trots mina egna 190 cm så har jag aldrig upplevt längden som ett problem. Bredden är däremot viktig om man ska sova två pers många nätter i bussen, tex med en polare (som man inte kramar) under en festival. För en helgutflykt med tjejen funkar sängen helt okej. Standardknepet för att sova som en kung i bussen är att tjacka en bäddmadrass från IKEA och bädda med den, det höjer komforten till "hemmanivåer" även om takhöjden i sängen blir lite lidande.
- Garderoben är ombyggd till skafferi medelst ett par hyllplan och belysning. Klädkrokarna är monterade på utsidan av skåpet för jackor, samt på sidan om köksmodulen där jag hänger handduk och diskborste.Original är det nog tänkt att utrymmet under den bakåtvända stolen, men där har jag all elektronik (extrabatteri kompressor, säkringscentral, inverter osv osv. Klädförvaring är iaf inte för mig prioriterat, då det ofta blir att man "lever ur resväskan" när man är ute och campar, dvs resväskan/ryggan blir garderoben. Detta är kanske något snävt ungkarlsperspektiv, men du får ta det för vad det är. Utrymme för mat, toapapper, kastruller, lampolja osv är viktigare än dito för kläder.
- Spisen är bekvämast att ha utomhus, westfalias klaffbord på sidan om "köksmodulen" är klockrent för en spis. Nu behöver man inte bygga exakt så, men jag hade sett till att det fanns en utfällbar hylla att ställa ett kök på UTANFÖR bussen i närheten av kyl och skafferi. Att laga mat inne i bussen är ofördelaktigt då det snabbt blir väldigt fuktigt och rått i kupén. Det beror nog iofs lite på väder, men lagar man inomhus så gör man det av en anledning och är det fuktigt ute och man dessutom tillför fukt inne så blir det mindre behagligt i bussen. I förtältet är det bättre ventilerat och inga problem att laga mat. En annan anledning till att jag personligen inte tycker det är så bra att laga mat i bussen är för att det är lite för trångt för min smak. Men det funkar i nödfall. Höjden på möbeln har jag ingen koll på, kan mäta åt dig om du tycker det vore intressant.
- Enkelhet stavas det när man campar, det vet du redan, men det brukar räcka med en kastrull och en stekpanna (men resans längd och antal passagerare kommer ju in här), det är ovanligt att man lagar mer avancerat än så. Kanske att man vill ha en liten kastrull för att lättare värma upp lite vatten för kaffebryggning, eller en såsklick som ska värmas på, men kastruller är skrymmande och man bör hålla detta till ett minimum anser jag.
- Storleken på westy originalkyl (isbox) är faktiskt ganska generös, förr om åren när jag drack billig burköl, fick man nästan in ett helt flak med halvlitrar i skåpet. När jag handlat för en tvåmannaresa har det alltid gått att stuva in alla färskvaror vi köpt i skåpet. Nu vet jag inte exakt volym, så det kanske inte hjälper så mycket, men även här kan jag ta några cirkamått om det är intressant. Kylaggregatet jag stoppat i, weacos minsta (tror det är waeco, kan ha blandat ihop det med isotherm) har grov överkapacitet för det skåpet och det kulle inte förvåna mig om även de mindre aggregaten skulle kunna driva en mycket större kyl. Jag valde modellen med "ringevaporator" (cylindriskt formad kylplatta) för att få ett litet frysfack i skåpet. Kylskåp kan man inte få för mycket av, jag vet inte hur jag hade byggt om jag hade byggt från scratch.
- Takräcket är smart för de stora lätta sakerna, tex solstolar och campingbord, men det är även den givna platsen för förtältet och dess duk. Skönt att slippa dessa bulkiga kollin i kupén.
- Jag har alltid kört gasolspis, primus. Det är enklast att få tag. Fotogenkök är ballt, men mest en nostalgigrej tycker jag det verkar som. Jag har iaf inte sett några fördelar med det förutom att själva bränslet är något säkrare än gasen. Jag har ett fotogenkök som ligger och väntar på renovering, när det är gjort och jag börjat koka på det så får jag lov att återkomma. Jag tror att man som ungkarl kommer långt med bara en platta på köket.
- Matbordet i kupén fälls ner och hänger längs med panelen mitt emot dörren bak, men det kanske du redan visste. En smart enkel lösning som jag inte vet om man behöver "uppfinna hjulet på nytt". Ev skulle jag gjort bordet något mindre än westys originallösning. Det är skönt med ett stort bord när det väl är uppfällt och man sitter vid det, men det är krångligt för folk att röra sig vid bordet (tex om den innersta ska ut och kissa) och det kan ibland upplevas som "tajt" när man ska fälla ner bordet och bordsgästen(erna) sitter kvar. Jag vet inte exakt hur man skulle dimensionera bordet, men med dessa iakttagelser i åtanke och med en måttstock på plats skulle man nog kunna lita ut en bra storleksreducering. Ofta blir det att man använder diskbänkens sidobord som komplement vid nedfällning, så det däremot är ett tips, en biyta man kan ställa det som redan står på bordet när det väl ska fällas undan.
- Jag har inga regelrätta sänglampor, visst sitter originalbelysningen i westyinredningen på plats och duger nog att läsa i om man tänder den helt och ligger åt det hållet, men jag tror en flyttbar klämlampa nog är den bästa lösningen om man gillar att ligga och läsa i sängen. Om man däremot bara är ute efter att orientera sig i mörkret vid sänggång duger det utmärkt med en liten lampa i taket en ledlist ovanpå skåpet (eller liknande). Det händer att jag öppnar skafferidörren på glänt och använder skåpsbelysningen som "mysbelysning" då det går att reglera med dörren så det lyser lagom starkt. Baktill, integrerat i hyllan ovanför sängen, har jag monterat två downlight-spottar (typ MR11 eller liknande lågspänningsspott) med ledlampor i som jag styr med en treläges vippströmbrytare intill (lägen: 1 spot - Av - båda spottarna). Det ska dock till en PWM-dimmer där för dessa lyser alldeles för starkt för att det ska vara mysigt att ha dem på vid sänggång. De används mest som "bakgrundsbelysning" när sängen är uppfälld.
Jag har haft massor av idéer genom tiderna, många jag nu glömt. Men det är sjukt roligt att pyssla med inredning, speciellt när man får installera nya funktioner, lampor, dimmers osv...
En idé jag inte realiserat än, men som jag tror skulle bli väldigt bra, det är en separat stereo för bodelen. Denna är då enklare utformad än "bilstereon". Fördelarna med detta är flera, den främst är att man kan bygga en liten enkel stereo som inte drar så mycket ström (inga externa steg eller subwoofer), vilket ju är attraktivt när man campar, dessutom behöver man inte så hög volym när man står stilla som när man kör. En annan fördel är såklart att manövrera stereon, för även om man har fjärr och blåtand, är det alltid något som ska strula, tex att fjärren inte "ser" stereon på grund av inredningen/packningen. Man kunde då utforma denne enkla bodelsstereo med ett par av högtalarna till bilstereon så man slapp ett extra par högtalare. En line in för vinylspelaren ville jag ha förut, men nu har jag en batteridriven plastsvarv; klart man ska vända vax i skogen, det är ju det bästa stället att vända vax på!
Har man ett popuptak är jag väldigt sugen på att se hur det blir när man ljudisolerar det, en tanke jag haft i många år. Man skulle i samma veva passa på att klä taket invändigt i något "ombonat" material, samt integrera belysning i det. Tänker att det slamrar mer än vad man tror under färd.
En annan idé jag haft, men som kanske mer specifikt måste implementeras på en westy, vore att montera en båtstege invändigt i kupén så att man med lätthet kunde ta sig upp på takräcket genom popuptakets öppning. Stegen skulle då monteras på skjutbeslag som tillåter den att förvaras i utrymmet för solluckan (mellan taken), för att kunna lossas och dras fram och fällas ut vid camping. "Baljan" som takräcket då utgör, skulle isf förstärkas med en trätrall som dessutom ökar arean av "terrassen" litegrann. Tanken är att terrassen ska ha plats för två solstolar. Idén är delvis inspirerad av MIRT-grabbarnas fullsizeräcke med trätrall, men anpassad för en westy.
Får se om jag kommer med mera, nu är det dags att masa sig iväg till kneget. 
Snygg sammanställning Kee, précis vad jag ville ha
Jag ritar fn på en sang som är lika lång som jag, 180cm.
Kommer sova på tvären i min säng hemma för och se om det är för kort.......
Håller med, bäddmadrass is the shit!
4 2017-01-12 15:31:07 Senaste redigerad av David, Luleå (2018-08-06 14:17:13)
Jag har inte en campingbuss, men en båt från skarven mellan 70-80 tal. En Uttern 590, Den har i utrymmen ungefär vad man kan vänta sig av en VW typ 2. Med tillägget att man kan sova i ruffen (förutom den bäddbara gruppen med fällbord i aktern)

Men det jag kör med i köksväg är ett origo spritkök (original till båten) med två lågor. Otroligt smidigt. Det har sin plats under passagerar stolen, men om man vill så är det som en liten portfölj när det är ihopfällt och går att bära ut och ha på brygga eller grillplats om man vill koka potatis eller liknande till det som grillas. Det går att justera värmen riktigt bra. Trangiakökens spritbrännare är inte att jämföra alls... Här kan du nästan justera lågan som i en gasspis. En spritpåfyllning på våren räcker för mina behov hela sommaren. 10-15 pannor kaffe, en 5-10 måltider.
Jag var skeptisk till spritkök i båt först, men det känns säkert och tryggt och luktar inget utom lite förbränningslukt när det är igång. Ingen spillrisk utom när man fyller på. Men då är man inte inne i båten utan på däck eller bryggan. Hade jag haft ett till likadant skulle jag behöva bygga en campingbuss runt det
Till grytor kör jag med ett trangiakök och en extra ute-stekpanna och kaffepanna (som jag även använder över öppen eld)
Det är ju två grytor och en teflonerad stekpanna i trangiat och de är förpackade bra. Ska man på utflykt på nån ö så är det bara att slänga hela det köket i ryggsäcken och använda det där man tänkte äta.
Det satt sänglampor av 70-tals originaltyp i ruffen. Rätt fräna egentligen. De såg ut som miniatyrer av barndomens sänglampor hemma. Men det satt små 12 volts glödlampor som varken lyste bra eller var energisnåla. Jag bytte till en liten sänglampa från biltemas båtavdelning. Lyser bra och drar knappt nåt.
Kul att du gillar Origo.
Jag har ett Origo 3000 som jag hoppas är användbart I bussen.
Kul att du svarar även fast du har båt, men det är ju samma problem/möjligheter många gånger.
Jag har ingen instruktionsbok, så jag undrar när är det tänkt att man ska använda gummibitarna som man kan lägga over brännaren och klämma fast under locket på Origon?
6 2017-01-13 09:55:21 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-01-13 09:58:54)
Kul att du gillar Origo.
Jag har ett Origo 3000 som jag hoppas är användbart I bussen.
Kul att du svarar även fast du har båt, men det är ju samma problem/möjligheter många gånger.
Jag har ingen instruktionsbok, så jag undrar när är det tänkt att man ska använda gummibitarna som man kan lägga over brännaren och klämma fast under locket på Origon?
Gummi...
Mitt är lite äldre än så. Det enda som inte är i plåt eller stål är knopparna på värmereglagen och den gullfiberliknande svampfyllningen i spritburkarna
Mitt är som på bilden nedan (fast i typ silver hammarlack). Två spritburkar som påminner om minor med små plåtlåck som man släcker med och som ligger på så att det inte dunstar. kan tänka mig att gummivitarna har samma funktion som dem. Släcka och minska avdunstning av spriten.

Men vem kan inte motstå denna beskrivning. Klart man vill ha ett explosionssäkert kök
(mitt är en D2)
Tack för tacket Mogge, jag är inte van vid att folk orkar läsa mina utläggningar
Ska tillfoga att varför jag förordar en flyttbar klämlampa, ska man lasta i bussen kan den lätt vara i vägen. Alternativet till flyttbar är ju såklart att den går att "vika undan" på plats. Men mycket beror ju på omständigheterna, vilket håll man ligger åt (huvudet "framåt" eller "bakåt"), vilka övriga möbler man har i kupén osv osv.
Varför inte implementera ett par cigguttag i bodelen också? Både för att ladda telefon, men även vid såna lägen som att man har en flyttbar lampa. Jag har ett uttag vid min "kontrollpanel" vid golvet, används oftast för 12V-dammsugaren (som tar det sopborsten inte kommer åt), men det skulle vara bekvämt med ett "uppe" i sängen också.
En sak som jag kan tycka är viktig om man står där med en tom kaross och ska börja bygga, är att ljudisolera väl. Man får ju såklart lov att tänka på vikten i en gammelbuss, men tunga mattor vid motorn och värmeisolering i karossidorna. Jag är iaf en som inte kan få för mycket ljudisolering i en buss. Bra läge även att dra el i bodelen och överväga golvkonstruktionen om man även vill isolera denna.
Intressant att spritkök funkar så bra, mina erfarenheter av spritkök kanske främst kommer från "Triangia" och de är allt annat än lättanvända om man jämför med gas. Sen att jag även har gas hemma kanske färgar mig något, jag är helt enkelt mer bekväm med gas, laga mat på en elektrisk spis är svårt i jämförelse! 
Här är min lista över ingående komponenter som en riktig äventyrsbuss kräver.
Lägg gärna till funktioner och fråga om ni inte förstår.
Snart åker stegbussen ut och denna vagn in big_smile
Fast manometer för gasolen för att kolla läckage
Grill i navkapsel fram
Westyrutor
Takräcke
Popup genom takräcke med dragkedja i popupen för att nå ev packning CHECK!
Tvåpersonersinredning
Stege bak till takräcket
Barndoorlucka på sidan för att komma åt vatten batteri gasol etc……….
Mahognyplywood, eller om karossen endast rollas, så hyffsat fin plywood som målas, betsas och lackas.
STORT kök men smalt för luftigheten.
Man ska kunna fixa frukost när någon ligger i sängen.
Fullbredd på sängen vid huvudändan med bäddmadrass.
Kartfack bakom föraren
GPS
Cyckelställ bak? Dragkrok med toa;-)
Lättuppfällt bordåstol på främre kofångaren, extrahjul kanske blir bord med 2 lösa stolar. Eller liten lös pall.
Bordet måste vara rent, en täckning som är lätt att ta bort. Eller skiva i bussen.
Egen instrumentpanel där den gamla är bortsågad med bla dubbla/trippla telefonhållare.
Mörkt där man sover.
Takfönster i popupen med gardin.
Rinnande vatten på utsidan, kanske skräpvatten på takräcket.
Stereo med fjärrkontroll DVDskärm
Extra DVDskärm
Dubbla sänglampor
Många cigguttag för laddning etc.
Safari bak med öppningssäkring så ingen kan slita upp den när man sover.
Walktrough. Snurrförarstol? Vändas i skenorna? Vikbar ratt för ryggstödet?
Gasol kyl/spis
Takhylla bak med nätfickor på hyllans undersida.
Torky i köket och i takhyllan vid sängen.
Snurrförarstol? Vändas i skenorna? Vikbar ratt för ryggstödet?
Vattenslang med 1/2tumsgänga
Snabbparasoll
Dubbla batterier 2 små via lucka utifrån/barndoorlucka
Soppåse i panelen
Komradio
3punktsbälte
Dubbla drickahållare
Matbricka för chaffören
PETflaskehållare
Mycket plats för smågrejjor
Laddare via solcell å 220V
Pennhållare
Blockhållare
Klädstreck i buss för blöt handduk
Plats för blöta skor när man kör
Huvud avstängning när man lämnar bilen/knapp brevid förardörr
Disk utanför/brevid barndoordörr/vatten från tak
En skall kunna sova när den andra kör/lätt att gå och lägga sig utan att flytta grejjor
Bensinvärmare
Mycket avställningsyta
Skottsäker motor med växelströmsgenerator
Taksökare CHECK!
Vattenkokare spiral 12V för att fixa kaffe/te under körning
Mörkläggningsgardiner
Lättutdragen markis, kanske över bordet fram med pinnar till bordet/hjulet/parasoll med
hållare/lättflyttat paraply med universalfäste, kanske,
fjäderbelastat att spänna fast i takräcket.
Fullt öppningsbara dörrar med stropp.
Bensinvärmare
Termometer vid huvudände
Glasögonhållare vid huvudände
Stereofjärrhållare vid huvuände
Optimerad motor för 95kmh.
Tvättmaskin på taket, dunk med STORT lock och en dunk för sköljning.
Väderstation med radio å temperatur
Lyxbussruta i taket vid förarplats
Plats för disktrasa och hållare för diskborste
Matta med höga kanter som är lätt att ta ut
Pump till diskmedel.eller plats för lilla Yesflarran.
Filosofi: draglådor fack för varje grej, facken tar plats, eller fyll på som faen utan ordning
Väl avvägd vektygslåda och reservdelar
Komplett tändsystem
Drivaxeldamask
Förgasare
Ventilkåpa + packning
Fläktrem
Oljeplugg och packning.
Matlagning i motorrum
Matlagning i motorrum
Då kanske du även ska ha en kokbok för att laga mat i motorrum med på resan.
http://www.aftonbladet.se/matvin/article11587394.ab
Mogge skrev:
Matlagning i motorrumDå kanske du även ska ha en kokbok för att laga mat i motorrum med på resan.
Hahaha, ja den måste man ju köpa så man bygger rätt för att välja rätt rätt 
11 2017-01-13 15:32:54 Senaste redigerad av kee (2017-01-13 15:37:13)
Haha, du är rolig du Mogge, vilka påhitt!
Men torksträck inne i bussen är faktiskt en riktigt bra idé. Westfalia original har ju ett ganska brett handtag i popupen som fått agera torksträck många gånger. Väldigt bra att kunna torka handdukar om det är dåligt eller tveksamt väder. Jag ska nog "bygga ut" den funktionen till en som huserar fler handdukar.
Jag har löst "mörkläggningsbiten" genom att helt sonika låta sy dubbelsidiga gardiner. Det ger både effekten av att gardinerna ser likadana ut från båda hållen, samt att det blir avsevärt mycket mörkare.
Sen vet jag inte hur man ska ställa sig till "modern teknologi" som en fast installation. Själv hade jag nog sparat in lite jobb (och troligtvis även pengar) på att låta en vanlig mobil enhet (typ padda) få vara DVD-spelare vid behov. Själv kör jag laptop på bussfärderna, kopplar man in den på stereon så får man ju bra ljud också. I mitt fall handlar det om att bussen är en daily driver och jag vill helst inte ha massa stöldbegärlig elektronik i bussen som inte används under en stor del av brukandet. Men ditt användande kanske kommer se annorlunda ut.
Hur tänker du när du skriver "vattenslang med halvtumsgänga"? Var ska den sitta och vad ska den fylla för funktion?
Vet inte om din text syftade på två extra batterier utöver startbatteriet. Själv är jag nog mer av åsikten att ett vanligt friskt 70-80Ah räcker långt, speciellt om man kan solcellsladda. Anledningen till att jag inte förordar fler batterier om man inte prompt måste, är för att det genererar ytterligare en felkälla, samt att alla tre batterierna måste vara av samma hälsa. Enklare att underhålla/byta två batterier än tre. Men behöver man fler så är det ju en annan femma.
På Bussfest 2003 kommer jag ihåg att jag såg ett hemmasnickrat bord som passade som en fläskläpp i handskfacket på en bay. Man "saxade" in det i handskfacket, sen satt det där, ett stabilt och bra bord för passageraren att tex använda för en dator, eller om det skulle bredas mackor under färd. Den lösningen skulle jag gärna planka, sjukt smart!
Jag har ett litet "värdefack" (typ "simhall") som jag funderat på att implementera i bussen på något vis. Svetsa fast i en rambalk under bussen eller liknande. Mirt tipsade om att det var en bra idé att lägga en reservnyckel i lyktpottan, innanför lyktan utifall att man tappar bort nyckeln under eskapader utanför bussen. Ett "gömställe" för reservnyckel och pass vid färd utomlands är nog jäkligt bra att ha.
Annars bara njuter jag åt dina storslagna planer. Go for it Mogge, du bygger säkert en och annan grej som "folk" kommer vilja planka. 
Om allt klaffar så kommer en polare I helgen som ska lägga upp hela bussen i datorn.
Vi ska alltså mäta upp hela bussen för att göra skisser och på så sätt planera inredningen, ska bli mycket intressant.
Jag som är helt okunnig undrar hur man kan dela med sig av detta så andra kan få möjlighet att bygga sin dröminredning.
Fast det kanske redan finns på nätet, eller så går det att göra i Minecraft, något som en gubbe som mig inte har en susning om, jag täljde ju barkbåtar som slyngel.....
Lyfter lite då jag är i samma sits med inredning.
Hur gick det? 
Typ 1 -61 (Är väl sambons, men jag kör den Haha)
West Coast BugMeet Crew
Lyfter lite då jag är i samma sits med inredning.
Hur gick det?
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 8&p=14
Håller på för fulla muggar.