1

Håller på att gå igenom en växelströmsgenerator, och tänkte passa på att även byta ut de två kullagren.
Någon som har tips på ett alternativt verktyg eller liknande, än en nerslipad avdrager, för att komma åt och kan dra av det större lagret (mot remskivan)? För det är bra tight med utrymme (se bild) + att lagret verkar sitta hårt på axeln.

http://forumbilder.se/FC052/img-3050.JPG

http://forumbilder.se/FC052/img-3051.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2 Senaste redigerad av Lexingmats (2016-12-20 22:23:09)

Jag tror jag värmde lagret ??

Och sen någon liten avdragare....

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

3

Ok. Tack för svaret. Känns ändå lite vanskligt att blanda in lite värme när lagret sitter så pass nära lindningen. Men det går ju göra något så att man kan skärma av det lite grann.
Men kruxet är att det är så litet mellanrum mellan lagret och den där stora "brickan" på insidan, för att kunna få in en avdragare så att den fäster bra på lagret.

Lexingmats skrev:

Jag tror jag värmde lagret ??

Och sen någon liten avdragare....

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Värm inte!
Du kommer förmodligen att skada schellacken som isolerar koppartråden i lindningarna.
Jag använde en billig tvåkäftad avdragare inköpt på Jula. Remskivemuttern inskruvade några varv, det hindrade avdragaren från att kalva av.
Mitt lager satt också "så in i helskotta" så jag satte upp hela ankaret i ett större skruvstäd, och sprutade in rostlösningsvätska som fick rinna ned mellan axel och lager (om det nu hade nån effekt) sedan gick jag på med nya tag dagen därpå, och då lossade det.

Dokumentera noga hur grejerna är monterade på axlarna, tag några bilder, för sedan vid återmontering är det som känns logiskt inte rätt...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Jag får prova med avdragare ändå (och utan värme). Känns som att det är ändå det bästa alternativet till just detta moment.
Så detta får nog bli julhelgens pyssel.

Tack för svaren iallafall! ICQ/ab

Björn J. skrev:

Värm inte!
Du kommer förmodligen att skada schellacken som isolerar koppartråden i lindningarna.
Jag använde en billig tvåkäftad avdragare inköpt på Jula. Remskivemuttern inskruvade några varv, det hindrade avdragaren från att kalva av.
Mitt lager satt också "så in i helskotta" så jag satte upp hela ankaret i ett större skruvstäd, och sprutade in rostlösningsvätska som fick rinna ned mellan axel och lager (om det nu hade nån effekt) sedan gick jag på med nya tag dagen därpå, och då lossade det.

Dokumentera noga hur grejerna är monterade på axlarna, tag några bilder, för sedan vid återmontering är det som känns logiskt inte rätt...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6

Möjligen kan du värma på lagret med en varmluftspistol, man kan ju skydda lindningarna med någonting, asbestduk exempelvis... sådana har väl all hemma...
Men frågan är om en varmlufspistol har tillräcklig effekt tillräcklig för att värma upp lagret....?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

Jag skippar nog värmen helt, känns det som. Synd att chansa om det skulle skita sig...
Får istället "ladda" lagret med lite rostlösningsvätska, och slipa till käftarna på en passande avdragare under tiden vätskan gör sitt.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

8

Det löste sig bra med att få av lagret. Slipade ner käftarna på avdragaren så att de kom in mellan lagret och den där brickan. Sen var det bara att dra av lagret och distansen med lite milt våld.
Och det var inte så konstigt att det satt (preparerade innan med lite rostlösning)

http://forumbilder.se/FC087/img-3056.JPG

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

9

Medans jag ändå håller på... Kan man göra rent lindningarna och diodplattan från damm och annat bös med något medel utan att förstöra något, eller är det bara att blåsa med tryckluft som gäller?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

10 Senaste redigerad av Björn J. (2016-12-22 09:33:29)

Blås rent med drückluften!
Tryckluft kan inte skada något i en generator, om du nu inte har en alldeles megakraftig orkankompressor.
Iofs kan du använda elektronikspray obs INTE 5-56!!!
Exempelvis CRC Oxide Claean, Biltema har en billigare variant.
CRC 5-56 är alldeles för fet för detta ändamål, tycker jag.
Bromsskivespray som innehåller isopropanolalkohol funkar också bra.
Men var försiktig så att du inte löser upp schellacken som isolerar lindningarnas koppartråd!

Sedan tycker jag du skall kolla "rengskyddet" under motorluckans gälar, gissningsvis har det runnit ner så kallad "nederbörd" genom gälarna ner i generatorn, som du nu fått erfara är detta direkt obra... ICQ/ac

Lagren är standardlager, vanligtvis en "lagervara" och kan köpas i vilken "kullagerbutik" som helst, vi har diskuterat detta i en annan tråd, jag vill minnas att tillockmed Jula hade dessa lager, kanske finns de fortfarande i deras sortiment. Det är olika lager på fram och baksidan.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Då får det bli bara med tryckluften.

Ett regnskydd kör jag utan. Och för min del så är det en minimal risk att det blir blött i motorutrymmet och i generatorn... eftersom den enda vatten som min bil kommer i närheten utav är när jag tvättar den. Och då täcker jag över hela motorn med en plast.

Lagren hade jag redan hitta de rätta och köpt innan, från Kullagret.se. Och som du säger så är det vanliga standardlager och inga udda storlekar.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

12

germanbug skrev:

Då får det bli bara med tryckluften.

Ett regnskydd kör jag utan. Och för min del så är det en minimal risk att det blir blött i motorutrymmet och i generatorn... eftersom den enda vatten som min bil kommer i närheten utav är när jag tvättar den. Och då täcker jag över hela motorn med en plast.

Lagren hade jag redan hitta de rätta och köpt innan, från Kullagret.se. Och som du säger så är det vanliga standardlager och inga udda storlekar.


"Vatten är ju ett farligt gift, som omsluter Visby stift"... (Falstaff fakir)
Så skall det ju vara kapslade lager, jag tog ett par okapslade jag hittade i verkstaden, och det lär jag väl på ångra någon (regnig) dag.
1303 har ju en slags uppsamlare med dräneringsslangar under luckan, men hur var det på 1302, det var väl en årsmodell som hade två uppsättningar gälar, vill minnas att det var 1971, jag hade en sådan 1977-79, ljusblå, minns inte att det fanns nån uppsamlare där i den bilen, å andra sidan hade den likströmsgenerator... men inte heller dom var vattentäta.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."