1

I början av veckan körde jag förbi en av de lokala skrotarna här hemma och i ögonvrån så såg jag att det stod en vw buss där. Så givetvis så var man ju tvungen att kolla in den och så här såg den ut:

http://img90.imageshack.us/img90/1550/20110919144907.jpg

http://img824.imageshack.us/img824/7641/20110919144924.jpg

http://img585.imageshack.us/img585/7287/20110919144917.jpg

http://img42.imageshack.us/img42/1034/20110919144945.jpg

Jag tänkte direkt att den här var för fin för att pressas så jag stövlade in och frågade om jag kunde få köpa lös den.......men inte gick det, fick till svar att: bilar som kommit in här på gården får inte lämna den.

SKIT tänkte jag å åkte sorgset hem. Sen tänkte jag att jag kan ju ringa till den som lämnade in den och höra med han om han kunde försöka få tillbaka den. Sagt och gjort så ringde jag och han sa att skulle ringa dom dagen efter och att jag skulle få den får han ville bara bli av med den. Gick som på nålar tills han hörde av sig och tyvärr meddelade att det gick inte för papperna var redan inskickade till Transportstyrelsen.
Kollade via sms på bilregistret och såg att den inte var utförd ur registret än så direkt efter jobbet for jag till skroten och tänkte höra med dom om dom kunde ringa till transportstyrelsen och om möjligt häva skrotningen. När jag stog och pratade med han i kassan så står en ung kille bredvid som också jobbade där och när han får höra av killen i kassan att papperna är inskickade så flikar han in:
Ehh...det är dom inte....
Killen i kassan: Men dom skulle du ju ha skickat in i måndags
Jo men ja glömde dom i bilen.....

Så han hämtade skrotningsintyget och tipp-exxade över skrotningskrysset och så vart man ägare till en 70:a early bay....inte för att jag behöver nån fler bil men det känns som att man räddat den från skroten.

Så fick hjälpa mig att bogsera hem "fyndet"

http://img196.imageshack.us/img196/4597/20110921095127.jpg

Kanske dyker den upp i en projekttråd ICQ/ad

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

2

Grattis!
Kan bli frän den!

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

Kul! Verkar ju vara ruskigt fin! ICQ/ab

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

4

Kul som fasen! Grattis! Vad fick du pröjsa för bilen?

5

Kul! Gratis är gott

"S"lowbugz 023

6

Ruggig story! ICQ/am
Ett praktexempel på att man skall skynda långsamt.. Default/hmm
Ser ut att vara i "Norrlandsskick" oxå? ICQ/ab
In med bruna gardiner och orange/gröna dynor så har du en tidsmaskin ICQ/af

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

7

lite som när guvernören kontaktas i amerikat och nån sitter i elektriska stolen!  ICQ/ag
grattis! har du inte tid med den så är jag intresserad!  ICQ/ad

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

8

Fasen vad roligt! Grattis!

Stolt medlem av Das Auspuff

9

Vissa har mer tur än de behöver  ICQ/ad  Grattis

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66

10

Instämmer med Roger.. Ruggigt bra story !!!
Bussen ser kanonfin ut. Ser fram emot projekttråd..  ICQ/ab

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

11

vilken historia!
Grattis!

än finns de hopp å göra fynd ICQ/ad

12

Fan så ballt Grattis

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

13

Skithäftigt,,,, och den ser ju hur bra ut som helst. Kanske man får se den på DasVW-träffen i Skellefteå nästa år  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

14

är rätt nöjd över fyndet ;-) det finns ett par nackdelar med den och det är bland annat att det sitter en Volvo motor i den och att den förmodligen inte är besiktad med den.
Har inte hunnit kolla upp den så noga än. Den verkar ha spenderat större delen av sitt liv i Umeå trakten.
Första ägaren var Modo i ö-vik, för att det syns att den varit grön nertil och gul upptill. Originalfärgen är chianti red (L31H).
Ska kolla upp den mer noga när ja får tid.

15

Grattis till ditt fynd !
När jag läste att det var en 70:a funderade jag faktiskt på om det var en Modo buss.
Min 70:a är också en gammal Modo buss och vad jag förstått verkar det som att bolaget köpte in många bussar det året.
Ser fram emot en fortsättning i en ev projekttråd  ICQ/ab

16

Dagens hjälte! Ser ju otroligt fin ut! ICQ/ab

Kasta volvorovan på ngn tvåförtiraggare och häng i en riktig motor, bekymra dig inte om att regga in den med en spis som bara kommer gå varmt om du inte gör en så ambitiös ombyggnation som Steffe...

Kul med folk som är ärliga för kunds skull. Han hade mycket väl kunnat hålla tyst för att man kanske inte orkar engagera sig en tråkig dag på jobbet, eller om privatlivet i övrigt är stökigt....

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

Har inte gjort upp några planer för den än men det känns som att rätt grej vore ju att sätta i en 1600:a i den.  Det är ju inte speciellt stor grej att återställa den till original, gäller bara att få tag i en buss 1600 till den. tips emottages tacksamt. ;-)

18

jag har en 1600 spis ståendes i garaget, eventuellt en till i helgen ICQ/ab

19

jn skrev:

lite som när guvernören kontaktas i amerikat och nån sitter i elektriska stolen!  ICQ/ag
grattis! har du inte tid med den så är jag intresserad!  ICQ/ad

MMM, men det gik ju tydligt inte, även om hur många sympatisörer, och underskriftor etc...

Men jäkligt fin buss

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

20

anton_e skrev:

jag har en 1600 spis ståendes i garaget, eventuellt en till i helgen ICQ/ab

anton: du har ett PM

21 Senaste redigerad av Fredde.B (2011-09-23 15:42:21)

Det blir bättre och bättre......Var och hälsade på den tidigare ägaren, han som skrotade den och av han fick jag 5st original navkapslar och alla dynor som saknades. Försökte ge han en slant men han vägrade i sten, han var bara glad att nån tog reda på den.
Och när jag skulle åka så började vi prata om T3:or och han berättade att han hade haft en 92:a Westy så han undrade om jag behövde nå vinterdäck......jaja det slutade med att jag fick dom också. ICQ/ab

I hans garage så stod det 2st röda MG cabbar, en MG TD -52 och en MG GT med tyg soltak.......man kan väl lugnt säga att hans hjärta slår för engelska sportbilar och inte halv schabbiga VW bussar....... ICQ/ad

22

Detta blir ju bättre och bättre ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

23

Fredde.B skrev:

man kan väl lugnt säga att hans hjärta slår för engelska sportbilar och inte halv schabbiga VW bussar....... ICQ/ad

Tur att det finns dom som har hjärtan som slår för halvschabbiga vw-bussar  ICQ/ag

Bra räddat!

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

24

Att du inte sa nåt när du var här och hälsade på Fredde. Jag har ju en gammal vw med sån där dubbel bakruta stående som du hade kunnat ta. Fast du körde ju en nyare vw då så varför skulle du behöva en äldre...

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

25

Ika skrev:

Att du inte sa nåt när du var här och hälsade på Fredde. Jag har ju en gammal vw med sån där dubbel bakruta stående som du hade kunnat ta. Fast du körde ju en nyare vw då så varför skulle du behöva en äldre...

nä fan hur skulle du kunna veta det.....  behåll det där gamla vraket du......är ju töntigt med "dubbelruta"  ICQ/ad  ICQ/ag