Hej ni alla buss älskare. Jag läser mestadels om typ 1 och dess för och nackdelar här på forumet (sagolikt forum). Men jag har även stort intresse av typ4 motorn som jag själv tycker är en alldeles utmärkt motor. När typ4 motorn nämns så tycks det vara en motor det verkligen är delade meningar om. Jag har själv byggt ett ganska stort antal av dessa motorer till olika personer och ännu har ingen haft några problem med dessa. Visserligen har den motor som är äldst endast rullat omkring 12500 mil men det tycks att motorerna vill fungera väl om de får den service de ska ha. De motorer jag har byggt har visserligen inte varit trimmade på något sätt men den kvalitet som utlovades från fabrik tycks stämma. Visserligen kör jag själv bubbla med trimmade typ1 motorer i olika storlekar och gillar även dessa naturligtvis, men en och annan har man väl sprängt under 50års intensivt gasande. Som slitstark motor till arbetande fordon anser jag att typ4 motor är överlägsen typ1.
Jag önskar att flera än jag vill skriva någonting glädjande eller icke glädjande (det som passar) om dessa slitvargar (om de får rätt service). Allting på detta forum behöver väl inte trimmas till vanvett.
Tummen upp!
Om man nu är inne på icke-orginal, vad funkar i längden i en tung buss? Flat top kolvar? Turbo? Storkubik?
Egentligen vill jag mest bara ha låg soppaförbrukning på mina långresor, men det kanske är en utopi? :-)
http://www.shoptalkforums.com/viewforum.php?f=1
Finns otroligt mycket typ 4 info att läsa på shoptalkforums.
Jag träffade en kille (gubbe) när jag var i USA i somras som har en Porsche 914/4 som har rullat över 26000 svenska mil utan renovering. Han byter visserligen olja en gång mellan varje service. Det han har gjort med bilen förutom att serva den är att ha renoverat växellådan samt ha köpt nytt kapell till taket. Han har en broder som har en VW buss med typ4 motor och den har tydligen rullat längre en hans egen Porsche. Tyska ingenjörer kan tydligen sitt jobb, i alla fall på den gamla goda tiden.
Service är ju viktigt på en gammal Vw-motor, men vem servade en gammal folkabuss i onödan på säg 70-80-talet. Gäller väl iofs även typ 1..
Jag började som lärling på en VW verkstad 1966. Min uppfattning är att ägare nr1 och nr2 var noga med servicen sen blev det nog lite så och så med den saken. Däremot var det väldigt vanligt att ägarna till de lite äldre bilarna bytte olja själva på sina bilar, även de som bodde mitt i stan. Jag minns att det värsta man visste med servicen var att rensa och göra ren cylindrarna från gammalt skräp (löv mm). Det vanligaste reparationsarbetet på motorn var nog att ta bort stötstångsrören, byta packningarna på rören, ta bort cylindrarna, tvätta dem och byta packningarna under cylindrarna. Vid dessa arbeten hände det då och då att vi även bytte styrningar och slipade in ventilerna på topparna. En vanlig uppfattning bland folk var att en typ1 motor var slut vid ca 12000mil. När en motor bedömdes som slut av verkstaden blev det vanligaste att byta den gamla mot en utbytesmotor.
typ 4 an i sig är en bra maskin, de som folk gnäller över Typ 4 oftast är att den är tung och dyr att renovera..... o de har de iofs rätt i :=)
men en renoverad typ 4 är i mina ögon en riktigt bra motor i en buss för dagligt bruk !
Problemet med typ4 är kammen som går ner sig, och avgaskanalen som inte är lättportad.
men kör man med mekanska lyftare med rätt ventilspel, servar rätt så håller den länge !
stabil konstruktion och blir inte lika ofta uppslagna lagerlägen i blocket.
Och lämna bort aluminium packningen mellan cylinder och topp!
Jag hade en typ 4 i min Bay när jag köpte den på tidigt 90-talet. När jag tog över bilen (en ägare innan mig) hade motorn gått ca 12.000 svenska mil och när jag sålde bilen hade den 24.000 på klockan. Inga som helst problem med denna motor. I Tyskland anser man typ 4 motorn som mycket mer hållbar än typ 1:an. Många har typ 4:or i sina bubblor, oftast i kombination med stående Porsche fläkt.
De som kan tyska: Finns en bra hemsida som befattar sig med just det ämnet.
Kul att läsa fast tyskan är knaper. Det vore kul att få se om någon på forumet innehar eller har ägt en typ4 som har gått ännu flera mil utan renovering.
Den här tråden är kul att läsa om man är peppad på typ 4
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=90686
En annan kul tråd om att återanvända delar och bygga med det man har: http://shoptalkforums.com/viewtopic.php … p;t=145853
tips: http://www.ratwell.com
it would burn off both of your ears . . . "