51

Gött  ICQ/ag Bra jobbat!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

52

Motorn ur för byte tätning oljekylare mm. Har ju bara skruvat dit en motor på latebay tidigare, detta var betydligt enklare:) Fattar varför folk gillar earlybay om man bortser från att de är snyggare också...Undrar varför VW slutade med den löstagbara plåten bakom motorn, blev ju en klar försämring på latebay när motorn skall i och ur...

Post's attachments

IMG_20170916_205056.jpg, 524.52 kb, 1000 x 745
IMG_20170916_205056.jpg 524.52 kb, 43 downloads since 2017-09-17 

53

skulle vara kul att se något förslag på lösning till bygga löstagbar plåt på latebay. Onekligen en trevlig feature men kanske inte uppskattades i krocksäkerhetens begynnelse?

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

54

Då skulle du testat att mecka splitbuss, det är ännu enklare motorbyten... Där behöver du inte ens palla upp växellådan eller strula med motorbalken ICQ/ab

Sjusst buss för övrigt, den kommer nog bli riktigt bra ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

55

Tja jag kapade bort balken och slog in schassienummret i sidobalken i motor rummet.. Kommer ta med resterna av den bakre balken liksom fotodukumentation av förloppet och få det inskrivet i pappren flyttat nummer.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

56

Skaffat en splitt nu också och den har ingen motor så snart får jag testa det också:). 


lasslo skrev:

Då skulle du testat att mecka splitbuss, det är ännu enklare motorbyten... Där behöver du inte ens palla upp växellådan eller strula med motorbalken ICQ/ab

Sjusst buss för övrigt, den kommer nog bli riktigt bra ICQ/ab

57

Har du gjort en ny löstagbar plåt eller är det på gång. Vore kul att se bilder på fästen osv. när du hinner.


michaelth skrev:

Tja jag kapade bort balken och slog in schassienummret i sidobalken i motor rummet.. Kommer ta med resterna av den bakre balken liksom fotodukumentation av förloppet och få det inskrivet i pappren flyttat nummer.

58

Nja det e ju inte direkt original utseende på min buss... ICQ/ae någonstanns.....
Blir en bultad balk för dragkroken/motorluckslåset som häller ihop rambenen..så det blir ju starkare än den tunna plåtbiten som satt där innan...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

59

Klas klättermus hade fyllt hela värmesystemet med nötter, fått ut ca 3-4liter totalt. Var också packat mellan fläkthuset och tanken samt runt termostaten mellan värmekammare och motorplåt...var nog tur att motorn åkte ur innan man tog någon längre tur, kunde blivit en riktigt brasa...Inte bara bensinledningar som kan ställa till det i gamla bussar Default/lol

Post's attachments

IMG_20170921_152717.jpg, 350.9 kb, 500 x 667
IMG_20170921_152717.jpg 350.9 kb, 41 downloads since 2017-09-24 

60

Nu är tanken även ur, var ju tom men känns bättre nu att börja den omfattande rotslagningen. Ramen är en katastrof, på sina ställen varit proppfylld med sand/lera/saltlake som gjort att den rostat inifrån. Här var det att börja om från början...värre än vad det såg ut när jag kollade först. Men känns alltid roligare att få en bit gjord, börjar med det värsta...

Nån som vet på rak arm vilken tjocklek i de de längsgående balkarna. Försökte mäta men det var svårt att hitta en helt ren yta idag (mätte 1,8 men gissar att det är antingen 1,5 eller 2mm...) Tänkte köpa plåt till nästa helg så vet någon exakt tjocklek så är det uppskattat, annars får jag mäta noggrannare nästa gång. Är det lika i tvärbalkar?

Upptäckte även ett mindre hål i bakre torsionsröret på ena sidan där det går genom ramen. Hur ser det ut inne i röret, vågar man svetsa igen hålet utan att ta isär allt och få röret tomt? Är det olja/fett i röret? Aldrig tagit isär en bakvagn på buss tidigare så tacksam för tips. Tjocklek på röret?

Post's attachments

IMG_20170924_154554.jpg, 478.16 kb, 1000 x 750
IMG_20170924_154554.jpg 478.16 kb, 50 downloads since 2017-09-24 

61

Fick rensa helt runt torsionsröret, började framför och lät ramen bakom vara kvar så att läget inte förändrades.

Slipade upp ett hål som en krona ungefär med en roterande fil på skruvdragare (bra verktyg om man behöver få plåtrent på trånga ställen)

Svetsade i en ny 2,5 mm plåt i hålet, blev lite mycket materiel då det var lite klurigt att komma åt klokt, men inget man kommer se...

Post's attachments

IMG_20171007_130155.jpg, 176.63 kb, 500 x 375
IMG_20171007_130155.jpg 176.63 kb, 39 downloads since 2017-10-07 

62

Ny rambit på insidan. Den är svetsad på både in och utsidan. Insidan mot torsionsröret och utsidan mot den koniska förstärkningen (om det kan vara till hjälp för någon annan som tänker göra samma operation:)

Punktat upp mot den övre ramplåten. Denna del hade klarat sig bra och hade fortfarande 2mm gods så gick bra att svetsa i, puh...

Post's attachments

IMG_20171007_154117.jpg, 148.49 kb, 500 x 375
IMG_20171007_154117.jpg 148.49 kb, 41 downloads since 2017-10-07 

63

Utsidans ram. Helsvetsad i överkant mot det som var friskt på ramens överdel. Nedre delen punktat mot inre plåten. Bakre delen helsvetsad mot den koniska förstärkningen.
Anledningen att jag bara gör denna korta bit är att bussen står på lyft och jag måste få till en ny lyftpunkt innan jag kan ta främre delen vid domkraftsfästet.

Fick skära bort hela utriggaren för att komma åt och byta ramen. Tidigare har någon lagat utriggaren genom att banka/svetsa på en ny utriggare utanpå den gamla. Ingen bra lösning...med spaltrost som följd. Blir nu en ny som får ett bra underlag att svetsas mot:)

Post's attachments

IMG_20171007_153114.jpg, 174.24 kb, 500 x 375
IMG_20171007_153114.jpg 174.24 kb, 37 downloads since 2017-10-07 

64

Gjort rent motorn från all olja och nötter:) Passade på att byta packningar till stötstångsrören, oljekylaren och generatortornet. Tätade också de nedre topplocksskruvarna och drog allt till rätt moment. Topparna såg bra ut och inga vändkanter i cylinderloppen. Alltid något positivt:) Lagat upp alla motorplåtar som hade lite skadade fästen, sprickor osv. Blir nya värmekamrar innan den åker i bussen igen. Skall även fixa batterihyllan och lite andra rostställen innan samt byta av alla slangar vid tanken+ påfyllningsrör. Skall även skära upp en inspektionslucka till tankmätaren så den går att fiska upp genom bagagerumsgolvet.

Post's attachments

IMG_20170930_181922.jpg, 194.92 kb, 500 x 375
IMG_20170930_181922.jpg 194.92 kb, 38 downloads since 2017-10-07 

65

Flitig och snyggt blir det !! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

66

Prydligt! ICQ/ab
Du ser ut att ha fått rätt snygga svetsar mot torsionsröret minsann. Trots ligga upp-och-ner och fajtas med stänkande svetsloppor och andra "små" irritationsmoment.   ICQ/ag

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

67

Ja,det är inget kul jobb det där att svetsa runt torsionsröret..men det måste ju göras,och blir det så där bra går det väl an.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

68

Ja riktigt skitigt jobb är det, har redan sopat ihop en hel hink full med rester av ram och innehåll (sand, havre, nötter och salt:) Har iallafall tillgång till lyft så kan stå raklång under bussen, underlättar. Annars hade jag nog skitit i att fixa upp bussen...för dålig. Men bussen har en skön väderbiten look så det skall bli kul att få ut den på vägen igen:) målet är besiktning i maj/juni 2018. Ganska tacksamt att laga upp med bibehållet patinastuk, inga stora pengar på lack och slipning, spackling osv. Kommer bara prima lagningar och spruta underredet med linolja tills det droppar ur alla balkar, stoppar förhoppningsvis nedbrytningen under min livstid:)

69

Var ett helvete att få bort utriggarna (dubbla plåtar, fulsvetsade med pinne så mycket svets att slipa bort)

Som tur var så var tvärbalken, hattprofilen, frisk bortsett från några mindre lagningar av kanterna mot utriggaren.

Gick iallafall att få undersidan helt plåtren utan rostporer.

Post's attachments

IMG_20171014_165648.jpg, 94.62 kb, 500 x 375
IMG_20171014_165648.jpg 94.62 kb, 39 downloads since 2017-10-14 

70

Hemsnidad utriggare. Köpte en kvadratmeter plåt på järnaffärn istället för dyra ekonomiplåtar:)

Skall ännu borras ur för handbromsvajerröret men passade fint.

Svetsen krånglade så blev inte mer denna helg. Ville inte mata ut tråden riktigt. Misstänker att slangpaketet behöver bytas eller ny tråd. Tråden hade börjat rosta lite smått så misstänker att det blir för mycket friktion inne i slangen/fjädern, någon som varit med om det?

Post's attachments

IMG_20171014_191056.jpg, 108.39 kb, 500 x 375
IMG_20171014_191056.jpg 108.39 kb, 39 downloads since 2017-10-14 

71 Senaste redigerad av michaelth (2017-10-14 21:13:47)

Beror lite på svetsen.. hade en liten enfas svets 140 amp som helst ville ha friska smårullar (0.8kg) då dom inte han bli dåliga.. (har den iofs fortfarande i någon hörna... ICQ/ad .. men mina 3 fas svetsar brukar inte vara så kinkiga.. sen har jag en avfuktare i garaget nu, det gör massor för att hålla kryprosten borta.
Gillar dina lagningar starka och seriösa.. inget fusk lappverk!! som man så ofta har sett. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

72

Ja det är en Esab enfas 150amp. Satsar på nytt slangpaket och tråd i veckan:) Tack!

73

DH skrev:

Ja det är en Esab enfas 150amp. Satsar på nytt slangpaket och tråd i veckan:) Tack!

Dra ur tråden i slangpaketet och blås ur.
Säkerställ trycket på matarrullen.
Inspektera att trådrullen löper rätt.
Byt munstycke i handtaget.
Säkerställ bra jordning.
Håll slangpaketet rakt utan veck.
Klipp trådänden innan varje påbörjad svetsning.

Det är några rövartrick för att svetsa vidare.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

74

DH skrev:

Fick rensa helt runt torsionsröret, började framför och lät ramen bakom vara kvar så att läget inte förändrades.

Slipade upp ett hål som en krona ungefär med en roterande fil på skruvdragare (bra verktyg om man behöver få plåtrent på trånga ställen)

Svetsade i en ny 2,5 mm plåt i hålet, blev lite mycket materiel då det var lite klurigt att komma åt klokt, men inget man kommer se...

Såhär ser Stegbussen ut...... Numer fixat.
Jäklars vad det kan gosa till sig i de nedre regionerna  Default/yikes  Default/yikes

Post's attachments

001.JPG, 188.59 kb, 676 x 507
001.JPG 188.59 kb, 38 downloads since 2017-10-15 

003.JPG, 190.12 kb, 676 x 507
003.JPG 190.12 kb, 40 downloads since 2017-10-15 

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

75

Min Esab smashweld 180 började få problem med matningen den också. Det var inte alls svetsens fel utan bara oxid på trådrullen. Drog bort allt på det yttre lagret på rullen så att jag kom in på fin tråd igen och sedan dess har den gått och gått och gått. Känn på ytan så att tråden inte fått sträva små prickar.

Hoppas det löser sig, vill se mer bussjobb! ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.