Det där blev bra. 
Har du några bilder där man kan se bromsservot monterat ?
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Servot skruvas fast i en bockad plåt som man svetsar fast i framvagnsrören. Man får prova positionen i sidled så att servot går fritt från handbromvajjer och allt annat som finns där.
Behållaren för bromsvätskan hamnar lite dumt. Det är ca fyra cm från locket till bussens golv. Man får göra nån grej med slang för att kunna fylla på bromsvätska. Sen ser man ju inte nivån i behållaren utan att krypa under bussen. I satsen ingick dock ett lock med inbyggd nivåvarnare. Två sladdar från den som man får koppla in till lämplig varningslampa.
Intressant det kanske kan bli ett framtida projekt.
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
Gummilister hmm...
Håller på att montera dörrar och fönster med tillhörande gummilister. De flesta har gått bra men nu har jag stött på patrull.
Tätningar av framdörrar och lastdörrar sker med en mjuk skumaktig grå list. På vissa ställen kan den klämmas fast med på andra ställen måste den limmas. Jag tror faktiskt att jag vill limma överallt. Detta var dock inte så enkelt. Limmet släpper från listen.
Jag har provat både Bostik kontaktlim och 3M Black super weatherstrip and gasket adhesive.
Jag har provat att tvätta gummilisten med thinner samt provat att rugga upp ytan lätt med slippapper.
Inget av detta funkar trots klassisk metod att limma båda ytorna, vänta lite, sen klämma ihop. Det går mycket lätt att dra bort listen och det finns inget lim kvar på listen (fäster dock bra på karossen).
Det känns som att det är nåt släppmedel från tillverkningen som är kvar på listen.
Nån som har provat detta förut. Kanske använda nåt annat än thinner till tvätten?
På jobbet är det ofta släpp medel kvar på grejer... ibland är det enklaste rätt... prova med vatten...
"barnpuder" är en vanligt släppmedel...
"T röd" tvättar rent mycket...
säger inte att det måste vara så..
listen måste passa utan drag eller tryck... kontaktlim är väl en OEM lösning...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Har gjort två nya prover, en list tvättad med T-sprit och en med varmvatten. Limmade igår och testade styrkan idag. Buu - båda lossnade mycket lätt.
När jag drar fingret längs en list får jag en "hal" känsla på fingertoppen, känns lite som silikon. Det är nog inte så bra.
Ska testa med ett silikonbottagningmedel så får vi se om det hjälper.
Släng dom i tvättmaskinen och kolla om det blir bättre.
Silkonborttagningsmedlet funkade inget bättre. Detta börjar likna ett mysterium.
En tanke som slog mig, kanske jag försöker montera dem åt fel håll. Jag bara antog att de rundade hörnen skall vara utåt för det ser bättre ut. Men det kanske är tvärtom och den sidan jag försöker limma är den som ska täta och är avsiktligt insmord med nåt superhalt medel. Hmmm.
Fälgar klara. Fram original 4,5" bak 6" breddade med orginalcentrum.
Original förresten, egentligen ska min buss ha 14" hjul, men jag tycker 15" hjulen är snyggare. Dessutom hade mangogröna bussar 15" hjul så det passar kanske bra ändå.
Ska ju inte vara tvåfärgade original, men lite flärd kan man ju kosta på sig. Den vita färgen är 4 delar vitt och en del fiskmåsgrå.
På bilden en framfälg och en bakfälg.
Riktigt fina. 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Då var bromsarna luftade. Jag gjorde en vinkelmojäng för att kunna fylla på bromsvätska under luftningen, funkade fint.
Efter det var klart fick jag monterat på däcken på de nylackade fälgarna. Stort tack till däckverkstan i Leksand som var försiktiga och gjorde ett fint jobb. Balansering kunde ske med hjälp av min aluplatta (se tråd multifunktionsmojäng).
Däcken är 205/65 och 175/65 på 15" bussfälgar 6" (breddade) och 4,5" (original).
Blir riktigt snyggt det där, är oxå sugen på att ha tvåfärgade 15"fälgar.
Hur gick det med dörrlisterna, fick du någon klarhet i vilket håll de skall monterad på, de rundade hörnen inåt eller utåt och fick du limmet att fästa?
Ska börja montera mina lister nu och behöver ju kanske inte göra samma fel om du kommit på vad som är rätt 
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Listerna ja, suck.
Jag pratade med leverantören CE som säger att detta är deras egenproducerade list. Jag förklarar att jag inte får limmet att fästa. De svarar då att de har samma problem (men ändå säljer man listerna..). De ska nu kolla med nån kemiexpert om det går att hitta ett lim som funkar.
Jag gissar att listerna är tillverkade av silikongummi. Detta material är välkänt svårt att få något lim att fästa på, har något att göra med ytspänning. Men det finns några möjliga lim som kan funka. Ett av dem heter RTV 108 (leverantör Mouser). Jag gissar att detta är nån slags silikonbaserat packningsklet. Jag har beställt en tub för att prova.
Nu är det dock så att de flesta andra leverantörer av dessa dörrlister verkar ha en grå-svart typ av gummi. Det kanske inte är silikonbaserat utan lättare att limma med gummilim. Jag rekommenderar att man provar på en liten bit först.
Jag hade ju kunnat byta till de grå-svarta listerna, men de ljusgrå passar väldigt bra till min grå-gröna buss.
Återkommer med rapport om jag lyckas få ordning på detta.
Update dörrlister:
Nu är jag 99% säker på att listerna är tillverkade av någon typ av silikongummi. Detta material är välkänt svårt att få lim att fästa på.
Jag fick rekommenderat ett lim som heter RTV 108. Nu har jag testat detta och det funkar faktiskt. Biter sig fast ordentligt i listerna.
RTV 108 ser ut som, och luktar precis som vanligt badrumssilikon, så jag gissar att det skulle funka lika bra.
Hur som helst är problemet löst och listerna sitter fast.
Sen har man ju hört att man ska undvika silikonprodukter på en bil. Ja ja, det gick inte att undvika denna gång.
141 2019-02-18 12:12:52 Senaste redigerad av michaelth (2019-02-18 12:14:36)
Lika gillar lika...
Skönt att du/ni hittade en lösning.
Så vad är nästa steg i bygget?
Förövrigt blir bussen förbannat bra!!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag fick tag i en kul radio av en forummedlem, en Becker Monte Carlo. Snygg design och ganska gammal, gissar sent 50-tal.
Den var tom inuti men det gör inget, vill mest ha utseendet. Sen kan man ju bygga in nåt kul i framtiden.Min buss är ju en 67a och det betyder stort hål för radion. Passar ej så bra för den gamla Beckern.
Jag hittade en lagom bit aluminium i garaget och fräste ut en egen panel som passar in i design. Lite slip och polering så smälter den fint in i miljön.
Kul att min gamla hyllvärmare äntligen kommer till användning. 
Radion blev ju kalas. Snygg med den fronten.
Tack för radioberöm. Själv gillar jag den så mycket att jag tänker titta på den resten av livet när jag puttrar runt i min buss.
Har lite ideer om vad jag vill använda knappar och rattar till i framtiden, men tills vidare får den bara se snygg ut.
Dessa varma dagar gör ju att man får lite vårkänslor och vill komma ut i det fria. Men det är lite pyssel kvar för att bli körbar.
Nästa vecka är semester och då tänkte jag krypa in under bussen och njuta av livet.
Fortsättning följer.
Dags att montera dörrar. Och då måste man montera gångjärn.
Jag monterade gångjärnen på dörrarna först sen på med hela härligheten på bussen.
Innan gångjärnen kunde monteras fast skulle de dock monteras ihop med en pressad sprint.
Dessa tre delar blev lackade separat och nu skulle de monteras utan att skada färgen...
Jag gjorde ännu ett specialverktyg. Hittade en gammal fjäderspännare från Biltema som jag svetsade på diverse andra hemmagjorda bitar.
Den funkade fint och det var smidigt att få sprinten på plats.
Om nån behöver låna verktyget är det bara att höra av sig.
Dörrar på plats.
Av bara farten monterades rutramarna också. Fart och fart förresten, det tog ganska lång tid att göra iordning dessa och det var även lite pilligt att få dem ner i dörrarna tillräckligt långt för att skruvarna skulle passa. Men det gick till slut.
Jag måste ändå tillstå att jag avundas ditt tålamod med saker och ting. Att du sen fabricerar olika lösningar hela tiden istället för att leja bort eller köpa färdigt gör mig ännu mer förbryllat avundsjuk.
Det här blir en verkligt fin buss som man kan inspireras av! 
Tack för beröm. Apropå att fabricera, här kommer lite bilder på min safarilösning för bakrutan.
Hur man får in en liten bakruta i en stor...
Här måste dock lite cred gå till en kompis som hjälpte till med finliret med plåten så att "glipan" blev lagom runtom.
elegant och vill jag tro helt unik lösning som genomförts mycket bra. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack för beröm. Apropå att fabricera, här kommer lite bilder på min safarilösning för bakrutan.
Hur man får in en liten bakruta i en stor...
Här måste dock lite cred gå till en kompis som hjälpte till med finliret med plåten så att "glipan" blev lagom runtom.
Bara skrattar...århundradets bästa ...fasiken va bra det blev.

Det känns som vi är inne på gångjärn just nu.
Då måste jag passa på att berätta om mina bekymmer med de vanliga gångjärnen till bakluckan (den stora).
På sena splitbussar samt bay är ju gångjärnen byggda med diverse länkar och långa torsionsfjädrar.
På min buss har bakluckan alltid knakat lite då den stängs. Trodde det var normalt. Men...
Bussen lackades med gångjärnen kvar på bussen, det var enklast så (stort misstag).
När jag skruvade dit bakluckan och skulle stänga den ville den inte riktigt. Med lite övertalning gick det dock att stänga men nu knakade den ganska högljutt. Hmm, vad är nu detta?
Efter en okulärbesiktning av nämnda gångjärn visade det sig att det vänstra såg lite konstigt ut. Lagat på nåt sätt.
Det var bara att plocka isär alla delar och det var inte kul att se skadorna. Se bild.
Att laga detta blev en utmaning, dessutom var ju allt redan lackat. Som tur är döljs hela arrangemanget av en plastkåpa.
Länkarna är lagrade med en 8.5mm axel (skumt mått) och bronsbussning. Jag byggde nåt som funktionsmässigt är som original men infästningen inte helt original. Det blev tre svarvade axlar, utgick från M10 skruvar som svarvades ner.
En bronsbussning var helt kass, där fick jag svarva en stålhylsa som kunde husera en bronsbussning.
Var får man tag i bronsbussningar??? Konstigt hur hjärnan kan lagra och hämta urgammal information.
Jag hade på känn att jag hade nån gammal bassning liggandes. Letade en stund och hittade en låda: "O-ringar och bussningar".
Längst ner i lådan hittade jag tre 8mm bronsbussningar från Clas Ohlson. Det var på den tiden Clas Ohlson hade lite mer nördigt sortiment, säkert 30 år sedan. Kul att bussningen till slut kom till användning.
Efter alla tillverkade delar var det dags för montering, där visade det sig att torsionsfjädern gör att allt sitter i spänn. Ganska hårt faktiskt.
Det löstes med ett spännband och en tving.
Efter allt satt på plats och bakluckan återmonterats gick den fint att stänga. Nu är den helt tyst också.
