76 Senaste redigerad av michaelth (2017-08-07 23:31:15)

paruzzi verkar ha Cronomac om man söker...
https://www.paruzzi.com/se/zoek.php?kla … ronomac%29
fast inte direkt gratis ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

77

Jag köpte mina mätare av Paruzzi, men jag tror att man kan beställa direkt från Brasilien också, de har en hemsida, www.cronomac.com.br
Allt står på portugisiska och priserna är i deras lokala valuta. Men det går säkert att räkna om till svenska priser.

En idé om oljetempmätaren är att installera en extra tempsensor på en cylinder. Med en switch kan man då välja vilken temperatur man vill titta på. Cyltempsensorn behöver inte nödvändigtvis vara exakt samma. Om man bara vet temp-motstånd på båda sensorerna kan man ju räkna ut cyltempen. Då kan man t.ex. sätta en röd tejpbit där man har sin max cyltemp. Att det sen inte stämmer med gradmarkeringen på mätaren får man väl leva med.
Eller så har man tur och hittar en sensor med samma temp-motstånd som orginalsensorn. Vi får se hur det går.

78

Att montera mätarna i luftkanalen är beprövat, men försök att hitta på nått skydd bakom dom. När det regnar mycket kan det tränga in vatten i kanalen och dina fina mätare bli kortslutna.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

79

200 km mätaren kostar 3627,41 hos Paruzzi
1431,65 i Brasilien, med tull och frakt hamnar man nog nära eller straxt över 2000kr
Men nått finns nog att spara, men sen är Brasilien kanske inte lättast att göra affär med

80

Säkerhet och försäkring.
Det är ju alltid bra att vara förberedd om det skulle börja ryka någonstans. Speciellt i bussen!
Om man vill försäkra sin bil med MHRF-försäkringen så vill de att man installerar brandsläckare och huvudbrytare. Två flugor i en smäll så att säga, bättre säkerhet och billigare försäkring.

Huvudbrytaren hade jag liggande hemma, är till nån båt egentligen. För att få installationen snygg behövde jag försänka plåten i mellanväggen. Ganska tunn plåt här! Det löste sig genom att svarva till en dorn och mothåll med rätt "krage". Sen knacka lite försiktigt med hammare tills försänkningen blev lagom djup.

Brandsläckaren fick monteras lite snett för att rullbältet skulle få plats.

Post's attachments

DSCF2551.JPG, 603.66 kb, 1024 x 768
DSCF2551.JPG 603.66 kb, 47 downloads since 2017-08-14 

DSCF2552.JPG, 604.84 kb, 1024 x 768
DSCF2552.JPG 604.84 kb, 47 downloads since 2017-08-14 

81

Bra lösning.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

82

Bara tanke... Visst e det bättre med en liten släckare än ingen...
Men har man försökt släcka en bilbrand så är en dylik..tja inte mycket att ha..
Jag har provat ett par gånger. Men fick fatt i mer släckmedel... ICQ/an
Är man med precis när branden börjar kanske man har en schans..
Problemet e att ofta en bränsleledning är av och då kommer mer. ... Sen e släckaren slut
Alla bilar borde ha en bränslekran vid tanken som lätt kan stängar utifrån.. Då man ju nuförtiden kan konstatera att få bränsleslangar e eviga, borde det vara än mer viktigt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

83

Det där med trasig bränsleledning låter ju inte kul. Hmm, hur lösa det?
Kanske det finns nån elektrisk "kran" som kunde monteras vid tanken. Om man då slår ifrån huvudbrytaren så stängs den av.

Det sitter ju en elektrisk bränsleventil på förgasaren (solex 34 hos mig). Men den kanske är för liten att använda på "sugsidan" i bränsleledningen.

84

Transportaxlar:
Min buss har ingen växellåda då jag har monterat bort den för att bygga IRS. Det betyder att den står på pallbockar bak. Det betyder också att den står där den står. Flyttar sig helst inte. Lite jobbigt då man då och då behöver putta runt bussen i garaget.

Orginalsvärden sitter dock kvar än så länge. Det utnyttjade jag till att bulta fast stålplattor som i sin tur har ett hål för en 38mm axel. Som i sin tur är svetsad i Biltemas släpvagnsaxlar. Hela arrangemanget var enkelt att svetsa ihop, sen på med 4x100mm släpvagnshjul. Det blev simpla 12" för mig.

Nu rullar bussen igen, men tar inte kurvor så bra (inget sidostöd)..

Post's attachments

DSCF2553.JPG, 358.26 kb, 1024 x 768
DSCF2553.JPG 358.26 kb, 54 downloads since 2017-09-14 

DSCF2554.JPG, 567.21 kb, 1024 x 768
DSCF2554.JPG 567.21 kb, 47 downloads since 2017-09-14 

DSCF2555.JPG, 537.64 kb, 1024 x 768
DSCF2555.JPG 537.64 kb, 46 downloads since 2017-09-14 

85

Framaxeln ville jag också ersätta med något tillfälligt då det är dags att renovera framvagnen. Där är det ju bra om det går att svänga lite med hjulen när man ska manövrera runt bussen för hand.

Det blev lite hopplock av samma Biltemaaxlar som bak, sen en massa överblivet skrot och massor av svets.
Idéen är att man framifrån ska kunna styra bussen genom att stoppa in ett kvastskaft el dyl i fyrkantröret och flytta i sidled. Vi får se om det fungerar.

Post's attachments

DSCF2558.JPG, 421.21 kb, 1024 x 768
DSCF2558.JPG 421.21 kb, 50 downloads since 2017-09-14 

DSCF2559.JPG, 403.52 kb, 1024 x 768
DSCF2559.JPG 403.52 kb, 48 downloads since 2017-09-14 

DSCF2560.JPG, 379.4 kb, 1024 x 768
DSCF2560.JPG 379.4 kb, 49 downloads since 2017-09-14 

86

Fiffigt.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

87

Nu när det går att flytta bussen så har jag faktiskt gjort det.
Den har flyttat över till en kompis granne som ska måla den. Äntligen!
Det är en herre som jobbar "old school", tennspackel över svetsskarvar etc. Vanligt spackel vill han att det ska "sätta sig" nån månad eller två. Förhoppningsvis så är det färg på den nån gång i vinter så att jag hinner montera ihop allt till våren.

Samma herre har frågat mig hur den ska målas i skarven mellan övre och nedre färgen. Jag har letet runt lite men inte riktigt hittat nån bra info. Behöver därför lite tips från forumet.

Den blir målad i en gammal färgkombo (mangogrön/fiskmåsgrå, underbara namn..) som fanns ungefär 58-61. Då ska interiören målas grön. Men hur gör man med skarven i dörröppningar och på själva dörrarna? Och vilken färg ska rutramarna i framdörrarna ha?

Tacksam för alla tips.

88

Jag la mjukfog i skarven, sen lackades över.....  3M....

Ghia cab 64  vw pickis 61 vw pickis 70  vw buss 59 ``fejklyxen´´

89

Bra tips. Det lackeraren menade är var han ska tejp-maskera mellan det gröna och det gråa. På utsidan är det ju inte så svårt, men inne i dörrhålen etc kan man fundera hur det ska vara. Det hade ju varit fint med bilder från nån som har en sån gammal buss.

90

Jag har bilder på det, skall försöka hitta dem.

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

91 Senaste redigerad av Grönis (2017-09-17 19:26:27)

Bussig67a skrev:

Bra tips. Det lackeraren menade är var han ska tejp-maskera mellan det gröna och det gråa. På utsidan är det ju inte så svårt, men inne i dörrhålen etc kan man fundera hur det ska vara. Det hade ju varit fint med bilder från nån som har en sån gammal buss.

Jag borde ha tagit lite mer bilder men detta är vad jag hittade nu.
Skall kolla om jag hittar nå mer eller ta nya bilder.

Post's attachments

IMG_1452.JPG, 40.82 kb, 480 x 360
IMG_1452.JPG 40.82 kb, 51 downloads since 2017-09-17 

IMG_1453.JPG, 41.68 kb, 480 x 360
IMG_1453.JPG 41.68 kb, 52 downloads since 2017-09-17 

Attachment icon IMG_1454_1.jpg 955.6 kb, 15 downloads since 2017-09-17 

Attachment icon IMG_1455_1.jpg 902.96 kb, 17 downloads since 2017-09-17 

Attachment icon IMG_1456_1.jpg 950.04 kb, 14 downloads since 2017-09-17 

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

92

Det var en bild till

https://lh3.googleusercontent.com/wNbf6eTtS65Yh8a6-8ZbtZH8ief0aTMdlgnWT4SHua0ZmO3w1Lu5l7yXtG0XCNwE3Bi5pD3T7B6W1vS5ZXITmYqHgzzYMbc1TINMq-jCBSbBT0SHWibsXfbI7fUR8yrt2v_4WXKxwzK7bameKCjXky_d33jToyS92hsOtEtMJKQ4RF4jNLpHvIeRU8ZG62pAbZoMl8D1GsjL_Rb1gKaubT_0z4zaiNuKv0_o7ERTkV6_AN5tJMim96_eWf1wwTUi1mBYDvNclv20HNzuI08auHGzgCN8rC68Fbbom_t88Y-vW56VfBVYaIwLyc9_JbwbjpS4KHjhwJzUATdsP4V3MIEIyqg6Ze3W3mp9XgOnEpK2EQxRdpyIlbhO7gO9kObNU99XEkAVhnMdI2Ke7IDCuF38o964PzVplv9CbskIcqHNNzmOjpCaqh27Nsp7QuYmkduYYbLI5_1SnFBBD0v3D4_in0DYF9TsZbxWytbDpo2Ki7EsO1sUy7nJxqmuNdxu9GIwYlg5NtlXfzmS7n1oaG9ZXZNz9HHYz7m2IwLf_sa3XHthWMWK5ov2x5zk6-FXDym5tkEaxyhH5ORSs4gyOWG6KTuhTEDvG-pni_TpLw=w1225-h919-no

SO42 Walk thru 67 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=39806
Karmann Ghia 143 / 1962
T4 TDI Camper

You're Never a loser until you quit trying.

93

Bussig67a skrev:

Det där med trasig bränsleledning låter ju inte kul. Hmm, hur lösa det?
Kanske det finns nån elektrisk "kran" som kunde monteras vid tanken. Om man då slår ifrån huvudbrytaren så stängs den av.

Det sitter ju en elektrisk bränsleventil på förgasaren (solex 34 hos mig). Men den kanske är för liten att använda på "sugsidan" i bränsleledningen.

ICQ/ae
Har el kran på EU moppen, tanken fick mig att gooogla lite

https://www.autoelectricsupplies.co.uk/ … tegory/121

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

94

Tack för bilder, det hjälper.
Och tack för länken till avstängningsventilen, den skulle nog fungera fint. Får se hur det blir när det blir montering av tank mm.

95

Safari special

Allt medan lackmannen håller på att spackla och slipa så tänkte jag jobba lite på bakluckan. Eftersom det är en 67a så har den ju den stora bakluckan/bakrutan.
Jag skulle vilja ha safariruta där bak och helst något "hemgjort". Jag klurade lite på om man skulle kunna bygga någon annan typ av gångjärn som inte syns. Normalt används ju pianogångjärn, inget fel på det men jag tänkte pröva nåt annat. Det är dock lättare sagt än gjort och projektet blev liggandes ett tag.

Jag skulle hämta en termos från ett överskåp i köket, ni vet ett sånt där skåp där luckan öppnas uppåt. Ungefär som en safariruta...
Jag tittade närmare på konstruktionen som består av två olika långa armar och en fjäder. Detta var ju riktigt smart, luckan öppnas först rakt ut någon cm innan den börjar vinklas upp. Det måste ju funka på min baklucka tänkte jag.

Fick tag i liknande gångjärn på nån firma på nätet, kostade några hundra för ett par.
Ut i garaget och måtta in, ja det skulle nog gå.

För att fästa gångjärnen i min baklucka har jag svetsat på förstärkningar på innersidan av ramen, ungefär där original gångjärn fästes. Inget annat är ombyggt på bakluckan, så om jag inte är nöjd med safarin så kan jag lätt skruva loss den och sätta tillbaka original bakruta.

Som ni ser på bilderna är det inte en fullstor ruta. Jag har valt att använda en gammal baklucka (buss 50-tal) med lilla rutan som utgångsmaterial. Det ska förstås lite mer plåt på sidorna om luckan.

Tätningen blir en sån där Buttys-list. Blir en utmaning att få till plåten på safariluckan så att den tätar mot listen.

Post's attachments

DSCF2564.JPG, 514.21 kb, 1024 x 768
DSCF2564.JPG 514.21 kb, 47 downloads since 2017-10-11 

DSCF2565.JPG, 482.19 kb, 1024 x 768
DSCF2565.JPG 482.19 kb, 43 downloads since 2017-10-11 

DSCF2566.JPG, 402.38 kb, 1024 x 768
DSCF2566.JPG 402.38 kb, 45 downloads since 2017-10-11 

DSCF2567.JPG, 388.94 kb, 1024 x 768
DSCF2567.JPG 388.94 kb, 44 downloads since 2017-10-11 

DSCF2569.JPG, 349.24 kb, 1024 x 768
DSCF2569.JPG 349.24 kb, 46 downloads since 2017-10-11 

96

Och så helt öppen. Fjädern är så stark att den självlåser luckan i alla vinklar.

Post's attachments

DSCF2568.JPG, 339.27 kb, 1024 x 768
DSCF2568.JPG 339.27 kb, 45 downloads since 2017-10-11 

97

Kul och annorlunda lösning..gilla.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

98

Om det är samma gångjärn som vi har på jobbet så sitter det en skruv i ena änden av fjädern där man sas kan spänna upp eller lossa fjädern..
Kul ideee... Dubbla luckor sas... Satsar själv på en liten ruta i min bay.. Tänker mig den i lexan med gångjärnen iglaset...med fällbeslag  Från en Carman Ghia...sidofönster..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

99

Nice! Kul och klurigt

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

100

Liten uppdatering är på sin plats.
Håller som bäst på att rusta framvagnen, den var ganska OK, men länkpinnarna var risiga, behöver bytas. Blir flippade spindlar men ingen annan sänkning. IRSen bak får justeras in för att passa framvagnen.

Min lackman drog på semester till Filipinerna - åter i februari sa han...

Så här ser det ut i alla fall:

Post's attachments

IMG_1302.jpg, 223.03 kb, 1024 x 768
IMG_1302.jpg 223.03 kb, 32 downloads since 2018-01-30