Safari special
Allt medan lackmannen håller på att spackla och slipa så tänkte jag jobba lite på bakluckan. Eftersom det är en 67a så har den ju den stora bakluckan/bakrutan.
Jag skulle vilja ha safariruta där bak och helst något "hemgjort". Jag klurade lite på om man skulle kunna bygga någon annan typ av gångjärn som inte syns. Normalt används ju pianogångjärn, inget fel på det men jag tänkte pröva nåt annat. Det är dock lättare sagt än gjort och projektet blev liggandes ett tag.
Jag skulle hämta en termos från ett överskåp i köket, ni vet ett sånt där skåp där luckan öppnas uppåt. Ungefär som en safariruta...
Jag tittade närmare på konstruktionen som består av två olika långa armar och en fjäder. Detta var ju riktigt smart, luckan öppnas först rakt ut någon cm innan den börjar vinklas upp. Det måste ju funka på min baklucka tänkte jag.
Fick tag i liknande gångjärn på nån firma på nätet, kostade några hundra för ett par.
Ut i garaget och måtta in, ja det skulle nog gå.
För att fästa gångjärnen i min baklucka har jag svetsat på förstärkningar på innersidan av ramen, ungefär där original gångjärn fästes. Inget annat är ombyggt på bakluckan, så om jag inte är nöjd med safarin så kan jag lätt skruva loss den och sätta tillbaka original bakruta.
Som ni ser på bilderna är det inte en fullstor ruta. Jag har valt att använda en gammal baklucka (buss 50-tal) med lilla rutan som utgångsmaterial. Det ska förstås lite mer plåt på sidorna om luckan.
Tätningen blir en sån där Buttys-list. Blir en utmaning att få till plåten på safariluckan så att den tätar mot listen.
Post's attachments
DSCF2564.JPG 514.21 kb, 234 downloads since 2017-10-11

DSCF2565.JPG 482.19 kb, 228 downloads since 2017-10-11

DSCF2566.JPG 402.38 kb, 208 downloads since 2017-10-11

DSCF2567.JPG 388.94 kb, 219 downloads since 2017-10-11

DSCF2569.JPG 349.24 kb, 190 downloads since 2017-10-11